Jump to content

Kontigent redningselskapet

Tallisman

Recommended Posts

Diskusjonen går jo ikke på om vi betaler medlemskapet med glede eller ikke. De fleste av oss setter pris på rednigsselskapets tilstedeværelse og har forståelse for at det er vår kontigent som betaler deler av beredskapen."Problemet" er at det som tidligere var et valg (total) nå er noe som vi blir påtvunget. Jeg ser heller ikke behovet for Falck sine havnetjenester. Og dermed har prisen for medlemskap økt adskillig mere de siste årene enn øvrig prisstigning.

Om vi bare skulle argumentere for viktigheten av redningsselskapets tilstedeværelse burde en jo doble kontigenten og fått enda bedre beredskap langs kysten.

Jeg betaler også mitt medlemsavgift. Men liker ikke måten endringen til påtvunget totalmedlemskap er gjort på.

Forresten var ikke Bitteliten sitt forslag om å delta i sjøredningskorpset noe dårlig ide. Helt sikkert interresante vakter å ta del på disse skøytene.

slik at jeg kan få en ide om jeg skal gidde å assistere dere eller ikke?

Spesiell holdning dette her! jeg vil velge å bistå en i assistansebehov uavhengig av hva denne personen er medlem av.

Jeg skal på ingen måte prøve å "frelse" deg,

Utviklingen de siste årene, med assistanse til hvermansen (folk i båt) er et utslag av at mange som ferdes på sjøen idag ikke har vokst opp på sjøen, og dermed ikke har den ballast som folk hadde før.

Sakens kjerne, personlig synes jeg det får holde at jeg bistår med tauing eller enkle former for bistand ute på fjorden, at jeg og skal være med på spleisen for å få uerfarne båtfolk ut av båtplassen sin å ut på sjøen blir i meste laget. jeg har såpass "ballast" at et basis eller mini medlemskap ville være tilstrekkelig.

Jeg nekter å være medlem i Falck, jeg nekter!

Forhåpentlig er det slik at de fleste ønsket seg et slikt medlemskap å ser det praktiske i det, da er det et bevisst valg som den enkelte velger å legge penger i.

Jeg kan ikke med den beste velvilje forstå hvordan folk skal "grine" over å måtte betale et beløp tilsvarende snaue 100 liter drivstoff for å være med å kollektivt støtte den beredskapen som NSSR har for å berge liv og verdier langs kysten vår.

Hva er grunnen til at medlemskaptypen basis ikke lenger kan brukes? RS tilbyr sine medlemmer et totalmedlemskap mot ekstra kontigent, null problem, så fjerner de medlemskapet for de som ikke ønsker total, hva er greia!

Hva er det neste? Comfortmedlem? levering av frisører og massører i uthavn... når er det nok Christel? hvor mange ting som du ikke trenger skal RS stappe inn i et medlemskap før du synes det greier seg?

RS skal redde liv og verdier, det er vel å bra men i det øyeblikket RS går i konkurranse mot en båtbransje som allerede sliter mener jeg det er grunn til å reagere. Båtverkstedene er helt avhengig av den aktiviteten de har om sommeren for å greie å være på plass også neste sesong, her skal RS/ Falck inn å spise markedsanndeler å vi båtfolk risikerer at mekanikere med spisskompetanse på båt blir sjeldnere og sjeldnere.

For meg handler det ikke om å grine over medlemsavgiften, det handler om å bruke min forbrukermakt til å si fra om noe som jeg ikke vil ha.

Så du mener at de som betaler kontingenten kun er "folk i båt"? Jeg tror du bommer kraftig der!

Du overtolker nok det jeg sier når det er det du får ut av mitt innlegg, beklager et upresist innlegg, det er jo fint at dette totalmedlemskapet er ønsket av endel av medlemsmassen.

Tror RS hadde vært tjent med å opprettholde basismedlamskapet som kostet ca 500,- Mange med mindre båter og liten operasjons radius hopper av lasset nå. Man kan ikke stikke under en stol at det nye opplegget skaper misnøye.

Det har du helt rett i

Kommer sikkert til å betale selv om jeg føler meg lurt inn som Totalmedlem. Betalte litt over kr 200 for noen julekort som jeg ikke hadde bestilt (alle er snille i julen) og etter det har jeg mottatt to tiggerbrev og en telefon om at jeg må gi en gave på minst kr 500 for å få skattefradrag. Tiggere får ikke noe fra meg for da blir det bare flere.

Forøvrig ønsker jeg assistanse fra helikopter (Redningstjenesten) dersom det er fare for liv og helse langt til havs. Har ikke hørt om noe medlemskap der.

Jeg registrerer her at flere bruker medlemsfordelen med gratis assistanse som et argument for Totalmedlemsskapet i RS. Da kan det være på sin plass å gjøre alle oppmerksom på begrensningene i denne fordelen:

På tilsendt medlemskort for Totalmedlem 2012 står det å lese:

“Medlemsfordeler - se Loggen 2012“

Denne “Loggen 2012“ får du først tilsendt ETTER at din betaling av medlemsskapet er registrert hos RS !

Som i “Loggen 2011“ vil du antagelig lese følgende vilkår:

(Sitat)

Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring!

(Sitat Slutt)

M.a.o. dette gjelder altså de fleste av oss som har forsikret båten!

Altså en kunnskap/begrensning man får ETTER å ha betalt kontigent !!

Jeg tolker dette slik: Er du forsikret med “assistanse/redning” i din båtforsikring, så vil RS fakturere forsikringsselskapet med assistanse-kostnadene etter gjeldende RS-takster, uansett om man er medlem i RS eller ikke!

I mitt tilfelle, der jeg har min båtforsikring i Gjensidige, så vil dette utløse en egenandel på 500,-.

Andre forsikringsselskaper har andre egenandeler. Faktisk hos de fleste er egenandelen på assistanse fraværende ! Her bør hver enkelt undersøke med eget forsikringsselskap !

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Trengte slep frå Ulsteinvik til Ålesund i fjor. Emmy Dyvi går frå Fosnavåg der den er stasjonert til Ålesund eit par gangar i veka. Avtalte slep i forbindelse med ein slik tur. Faktisk brukt tid 3 timar. Fakturert for 2 og betalte for 1 etter fråtrekk for at eg er medlem. Sparte over 5 lappar på medlemskapet mitt. Betalte i år med den største glede. Kjempeservice :thumbsup:

For meg er det å være medlem litt mer en bare et spørsmål om assistansetid og slepetid.

For meg handler medlemsakapet om at noen er der klare til å rykke ut, trent for å rykke ut - DnB er en god bank men de rykker ikke ut...

For meg handler medlemskapet også om sjøens kollegiale fellesskap, Gjensidige er et godt forsikringsselskap men de gir meg ikke det.

For meg handler også medlemskapet om å vite at noen kan rykke ut å lete etter noen som er savnet, trente mennesker med utstyr for slikt, har mange gode venner med båter, men de er ikke trent til å rykke ut.

Jeg synes det er greit at noen kan komme med en hjertestarter hvis jeg skulle trenge det, har forsikring men å være i live vil jeg heller.

For meg er det viktig at noen driver med forebyggende arbeid på sjøen, det gjør NSSR

Når du kaller på dem, kommer RS uansett. Så en viss trygghet representerer de uansett, medlem eller ikke. Men dersom du ikke er medlem koster det!

Mener med dette ikke å oppfordre til ikke å være medlem, men det er jo forskjell på båter og båtbruk. Skjønner godt at noen med småbåter kan synes at prisen ikke står i forhold til risikoen. Men selv er jeg to ganger totalmedlem og synes det er ok. Men det fordømte gebyret for å stå i reisteret deres..... :headbang:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er nok snakk om noen millioner. Om vi gjetter at halvparten var totalmedlem før endring kan vi anta at økt inntekt er ca 22500x200=4,5 mill. Omtrent det en fast bemanna skøye koster i året

Det må da koste mye mer enn 4,5 og drifte ei skøyte?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Trodde vitsen med RS var å få båter å folk trygt i land,ikke å dra rundt kysten for å mekke båt å i tillegg leie inn Falken til dette.Dette er vel bare starten på prisgaloppen. Jo mere RS klarer å melke ut av medlemmene jo mindre slipper staten å bidra med. Dette er jo samme politikk som med bompenger å bilister.Gratis båtregister er i dag blitt 200,- Å RS medlem blitt 845,- :headbang:

Hvorfor er noen av dere motstandere av at redningsselskapet samarbeider med andre?

Ser for meg hvordan denne tråden hadde utviklet seg.

Hadde motor problemer ved gjestehavnen i Fredrikstad, ringer redningsselskapet og forklare situasjonen de sier skøyta er opptatt med søk etter 2 personer så det kan ta litt tid. Etter 3 timer er det ikke kommet noen skøyte, men 2 Falck biler har kjørt forbi havneanlegget. Ringer tilbake til redningsselskapet og spør om det er mulig å få hjelp av Falck istedenfor? Nei vi har desverre ikke noe avtale med Falck, så du får vente til en av skøytene blir ledig.

I dette tilfelle, vil jeg heller at det kommer en mekaniker fra Falck som kan fikse problemet mitt, enn å skulle ha en redningsskøyte med 3 mann til samme jobb.

Jeg vil tro at i de fleste slike tilfeller blir kostnadene lavere med Falck enn med redningsskøyta.

Jeg skjønner derfor ikke hvorfor noen av dere vil at redningselskapet skal bruke opp "pengene våre" på en dum måte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...