Jump to content

Kontigent redningselskapet


Tallisman

Recommended Posts

Om en Kystradio går ut med PanPan eller Mayday har alle plikt til å hjelpe :smiley:

 

Om jeg får høre en slik melding, og er innen rekkeveidde (det er man vel gjerne så lenge man hører dem på VHF) så er det ikke spørsmål om å rekke butikken eller bistå! Det jeg mente, som du også sikkert skjønte, var at Sjø Assistanse (den gang det var) anså fritidsflåten som sin redningsarmada. Hvis man rekker bort til havarist, så er det for å hjelpe menneskene bort fra ulykken, deretter får materiell være materiell. Rekker RS-båten bort og får hentet resten, så mye det bedre. Men, jeg hadde ikke ofret materialet nevneverdig tanke om jeg var i tvil om båten var i stand til å tåle påkjenningen. Derimot, menneskene ombord skulle fått bistand så langt remmer og tøy holder.

 

Om Sjø Assistanse hadde vært eneste hjelpemiddel, og RS ikke eksisterte, så hadde sikkerheten til sjøs vært svært begrenset i forhold til slik det er i dag.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, selv om denne grove prisøkningen ble varslet allerede i fjor, så er den likevel utidig. Såvidt jeg kan se, er forskjellen mellom det nye "totalmedlemsskapet" og det tidligere "vanlige" medlemsskapet at prisen er kjørt kraftig opp samtidig som tjenestene RS yter, er redusert. RS håper tydeligvis at de fleste båteiere har glemt alle årene med vanvittig pengesløsing, pengerot, fantasilønn til "ledere" og rådyre konsulenttjenester, samtidig som store grupper av dem som holder virksomheten i gang jobber gratis. Dersom RS vil gjenopprette noe av sitt skakkjørte rykte, burde de legge frem regnskap for sine aktive medlemmer.

 

For min egen del avslutter jeg medlemsskapet i organisasjonen.

 

Stephan L Sandemosse

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke hvorfor vi skal påtvinges dette Falck medlemsskapet.

Det lurte jeg også på helt til jeg leste litt mer om medlemsbetingelsene.

 

Tidligere var det 2 typer medlemskap: Basis (kun til sjøs) og Total (inkludert hjelp i trygg havn)

Nå har de valgt å kutte ut basis medlemskap og kun ha Total.

Ofte er det slik at en båt i trygg havn ikke trenger en redningsskøyte som bruker 10 liter diesel pr. nm. og som må kjøre 40 nm. for å hjelpe en stakker med motor problem når Falck gjør dette langt rimligere, det er mulig jeg tar feil men jeg synes jeg får mer for pengene mine ved dette samarbeidet.

Link to post
Share on other sites

Er her som i resten av samfunnet. "Jeg betaler med glede" både nrk avgiften, bompenger,miljøavgifter, osv....

Norske myndigheter skulle driftet RS 100%. Dette kunne vi klart viss vi hadde gitt noen kroner mindre i bistand til ulike prosjekter i alibabalandene.

Eller brukt en promille eller 2 av oljeinntektene. Men neida, her i landet skal vi "borgere" betale for alt-

Kommunist landet Norge, Hurra!!!

Link to post
Share on other sites

Men neida, her i landet skal vi "borgere" betale for alt-

Kommunist landet Norge, Hurra!!!

 

Er Norge både et land der brukerne skal betale for private tjenester og kommunistland? på en gang? Innlegget henger ikke på grep.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det ingen av dere som har lest boken som heter "skibbrudd" av Lars Sigurd Sunnanå. Flere av de samme mennesker som er omtalt i boken finner vi på Høvik i dag også.

 

Og bare for å rydde unna spekulajoner, Vi har vært medlem i Kystpatrulien siden den startet opp og betaler kanskje i år også...

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er så fint med redningselskapet er at du får en trygghet når du er ute

at det koster penger det skulle bare mangle.

Man kan ikke måle etter hvor mange ganger man har fått assistanse, men hvor mange som har fått.Vi har vært medlem siden 1988 hatt et slep av dem på de årene.

Kunne sikker ha klart oss uten da også.

Prinsippet er at de er ute og redder båter og folk og det koster penger så i mitt budsjett er det rom for litt til redningselskapet også. De som vil melde seg ut får heller gjøre det i det stille.

I min lille verden ville det være helt utenkelig og gjøre det.

 

GOD SOMMER :thumbsup: :thumbsup: :flag_bp: :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler dette medlemskap gjerne fordi:

Det er mye viktigere å ha redning på båten enn bilen, der er ikke så enkelt å bare gå avgårde når men ligger utpå kattegat.

Å bruke mange tusner på båtplass, serivice, fuel, båtpuss ....... dette medlemskap blir småtteri i forhold. Båt er uansett et STORT pengesluk.

En meget rimelig forsikring å ha på sjøen.

God sommer :sailing:

Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje greit å minne om statistikken som viser at det ikke er fritidsbåter på østlandet som står for de fleste assistanser av RS, men derimot sjarkfiskerne fra sørvestlandet og nordover

 

De har jo tregere avføring og dårligere syn der :giggle:

 

Det er meg bekjent at seilbåter som står lett på grunn er hovedtyngden av assistanser. Har du info om anna så er eg feilinformert, og setter pris på en link ? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

De har jo tregere avføring og dårligere syn der :giggle:

 

Det er meg bekjent at seilbåter som står lett på grunn er hovedtyngden av assistanser. Har du info om anna så er eg feilinformert, og setter pris på en link ? :smiley:

 

Det er rart hvordan slikt tull får spre seg og blir videreformidlet som sannheter!

Statistikken fra en av skøytene i Oslofjorden forteller at den rykket ut til 19 grunnberøringer i 2011. Det utgjør ca 4% av totalt antall utrykninger. Regner vi at halvparten av disse grunnberøringene gjelder seilbåter så står vi altså igjen med 2%. Det kan neppe kalles "hovedtyngden".

Link to post
Share on other sites

sjarkfiskerne på vestlandet friskmeldt for beskyldninger om overbeslag av RS resurser.

Er de?

Hva med å legger inn forholdet fiskefartøy og fritidsbåter??

2010

http://www.innsamlingskontrollen.no/ik/xp/pub/mx/filer/redningsselskapet/2010/110608,-AArsrapport-2010_Redningsselskapet_572557.pdf

De ha da litt penger på bok.

 

http://www.na24.no/article3214580.ece

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte å la være å fornye medlemskapet i fjor da basismedlemskap ikke lenger var tilgjengelig, jeg kunne riktig nok få totalmedlemskap uten å betale ekstra for det men hva skal vel jeg med det?... jeg har ingen planer om å være med på et spleiselag med "folk i båt" ved kai som ikke greier å få båten ut av båsen sin, jeg har ingen planer om å bli totalmedlem i RS i fremtiden heller. Det er hyggelig at noen her betaler sin kontigent til RS med glede uansett hva den koster å hva medlemskapet innebærer, jeg har vurdert dette selv å kommet til at jeg er et typisk basismedlem, hvis ikke basismedlemmer er gode nok for RS så kan de kysse meg langt inni ræva!

Link to post
Share on other sites

Kan dere som har så store problemer med RS-kontigebten være så snill sette opp ett blått flagg på styrbord flagglinje, slik at jeg kan få en ide om jeg skal gidde å assistere dere eller ikke?

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

jeg har ingen planer om å være med på et spleiselag med "folk i båt" ved kai som ikke greier å få båten ut av båsen sin

 

Jeg skal på ingen måte prøve å "frelse" deg, men nå er det vel ikke bare folk i båt som kan komme ut i ulykka og trenge assistanse fra NSSR...

 

Norges Selskap til Skibbrudnes Redning har siden det ble stiftet i 1891, hatt som hovedmål å berge liv og verdier på sjøen. Det var dengang, som nå en humanitær organisasjon.

Utviklingen de siste årene, med assistanse til hvermansen (folk i båt) er et utslag av at mange som ferdes på sjøen idag ikke har vokst opp på sjøen, og dermed ikke har den ballast som folk hadde før.

 

Vi må huske på at dette er en ekstraservice som skøytene yter mens de uansett er på vakt. Det fokuseres veldig på disse "unødvendige" tjenestene, men dere må huske på at skøytene uansett er på vakt 24 timer i døgnet.

Jeg tror ikke du finner den båtføreren i NSSR som prioriterer et dykkeoppdrag for å fjerne et dreggtau i propellen i en trygg havn, fremfor å redde noen i fare.

 

Jeg kan ikke med den beste velvilje forstå hvordan folk skal "grine" over å måtte betale et beløp tilsvarende snaue 100 liter drivstoff for å være med å kollektivt støtte den beredskapen som NSSR har for å berge liv og verdier langs kysten vår.

 

Er det noen her som er så naive at de tror at de hadde sluppet billigere unna med et statlig redningsselskap?

I det øyeblikket NSSR hadde blitt statlig, hadde staten innført årsavgift på ALLE båter. Vær dere trygg!

 

Jeg har all respekt for andres meninger omkring dette, men for mitt vedkommende er jeg stolt av klistremerket på siden av båten som viser at jeg er med å støtte det livsviktige arbeidet NSSR gjør.

Selv håper jeg at jeg aldri vil få bruk for deres tjenester, bortsett fra Eliasklubben. Men det er over 12000 mennesker som fikk hjelp av redningsselskapet, og rundt 4000 båter som fikk hjelp av mer eller mindre alvorlig grad ifjor. Dette gjør at jeg ser det som obligatorisk å støtte NSSR med mitt medlemskap.

 

Er ikke dette trygghet, så vet ikke jeg:

stasjoneringsplan.jpg

 

Mvh

 

Simon Ravn

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte å la være å fornye medlemskapet i fjor da basismedlemskap ikke lenger var tilgjengelig, jeg kunne riktig nok få totalmedlemskap uten å betale ekstra for det men hva skal vel jeg med det?... jeg har ingen planer om å være med på et spleiselag med "folk i båt" ved kai som ikke greier å få båten ut av båsen sin, hvis ikke basismedlemmer er gode nok for RS så kan de kysse meg langt inni ræva!

Så du mener at de som betaler kontingenten kun er "folk i båt"? Jeg tror du bommer kraftig der! Dine holdninger, må du nok svelge i deg den gangen du får båten ut av båsen, og ligger og driver i stiv kuling, mens du venter på å bli reddet. Lykke til :flag_bp:

 

Kan dere som har så store problemer med RS-kontigebten være så snill sette opp ett blått flagg på styrbord flagglinje, slik at jeg kan få en ide om jeg skal gidde å assistere dere eller ikke?

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Christel III Tiltredes, det beste innlegget så langt i diskusjonen :cheers_wine:

 

Det må jeg si meg enig i.

Det som forundrer meg er at det er flere her som har ja unnskyld språket men så utrolig krøkkete meninger og merkelige motforestillinger til og betale for den beste forsikringen på sjøen.

De fleste betaler forsikringen på bilen selv om de ikke bulker pga at den er påbudt.

jeg sier som Christel III jeg er også stolt av og ha RS merke på båten min. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...