spiir Startet 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2012 Da jeg kjøpte seilbåten min for et par år siden, fikk jeg med en ekstra overhalt motor. Jeg hadde helt glemt den inntil jeg fikk regning for lagerleie for den for en stund siden.. Det eneste jeg har å gå etter er et par bilder, samt at den vistnok skal være på ca. 80 HK. Er dette noe å samle på, eller har jeg skaffet meg en ny moring…? ;-) Selv har jeg en Vetus P4-21 motor (MD21) i båten min…. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Cummins 4B3.9. Steinknuser. Fullstendig uslitelig. Sitér dette innlegget Link to post
spiir Svart 27.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 (redigert) Takk for rask svar. Betyr det at jeg burde revurdere å se om jeg kan finne noen som kan montere den for meg? Redigert 27.Februar.2012 av spiir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 40 Hk mere hadde sikkert vært greit for å få opp farten for motor på de 14 tonnene du har med deg på tur Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
index Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Jeg ville i alle fall myyye heller hatt den der i en båt, enn en MD21! Selv om din Vetus er bedre enn Volvos versjon på grunn av bedre kjøling og mindre effektuttak. Så få noen til å skifte for deg, og verdien på båten stiger 20-30.000,- på et blunk. Pluss at du har en motor du kan stole på, og en Vetus du kan selge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
spiir Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Du gir meg håp for fremtiden index. Jeg er ikke så godt bevant i båt mekaniker kretser rundt Tønsberg/Oslo området. (Båten ligger for øyeblikkt på Vallø.) Vet at det kansje er vanskelig å svare på, men er det en kostbar sak å skifte fra en motor til en annen? (Tenker på om "vinninga går opp i spinninga"....Var det ikke sånn ordtaket var....(?) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 At motoren er hvitlakkert forteller en ting. Det er en Nogva Cummins. Importert og satt opp av Nogva Diesel på Søviknes. En av de bedre serviceapparatene i Norge. Jeg har pælma alt jeg hadde av data på disse, men så vidt jeg husker er den på 84 hk @ 2100 RPM. Cumminsmaskinene er kjennetegnet av høyt dreiemoment, så er den gearet nok ned har du krefter i overflod. Les av serienummeret på maskina og ring 70 20 84 00 så får du vite alt du trenger å vite. Sitér dette innlegget Link to post
spiir Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Takk for godt innspill Mulligan! Det skal jeg gjøre. Så får jeg se hva de sier..... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Mulig denne kan komme til nytte http://www.cummins.dk/fileadmin/dokumenter/Pdf_filer/Cummins_Litteratur/4021568.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
spiir Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Takk Roger-Jo. ......Jeg innser at det er en kurant og robust motor som jeg har hatt som støvsamler på et lager.... Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 cummins 76 hk uten turbo en meget bra motor den bør du sette inn i båten din. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Sayana Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Alle data står vel på skiltet som står på siden av registerhuset Sitér dette innlegget Link to post
spiir Svart 29.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 OK. Selvsakt det området jeg ikke har noe skikkelig bilde av...., Men... jeg regner med at det er der jeg har markert med rød ring. ja-ja Da blir det sansynligvis en tur til Svelvik til helga for å ta en titt på motoren. :-) Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Da blir det sightseeing til Vestfold snart da Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
spiir Svart 23.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Hmmm.... kontaktet importøren etter å ha tatt bilde av skiltet på motoren. Fikk tilbakemelding om at det i opprinnelig var en aggregatmotor, men at den kunne være byggd om til en fremdriftsmotor....."(byttet regulatorvekter og justering av pumpe)". Er det noe jeg kan se utifra bildene jeg har tatt? Sitér dette innlegget Link to post
mr.know.it Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Bildet viser diesel pumpen på motoren å det er alt som skal til for at en som har skrudd cummins i mange år skal sjå om motoren er framdrift eller aggregat motor, mulig det kan ver andre ting som viser på bildet som kan spille inn også har ikkje skrud så masse på cummins men det kan ha med a det er kvalitet i første klasse :) Sitér dette innlegget Link to post
spiir Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Godt å høre, men jeg har vel tenkt å se om det finns noe marked for salg for den. Syns det er litt synd at den bare skal stå på en pall og støve ned.......... . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.