Jump to content

Årets bruktbåtsalg blir spennende...

olpi

Recommended Posts

Nå tar det snart av i årets bruktbåtslipp på Finn. Mange av dem som har forsøkt lenge ønsker nok å selge. Som vanlig vil nok en del sette en høyere prisantydning enn de ikke fikk solgt for i fjor. Andre setter en noe lavere pris. Som kjøper gjelder det nok å ha is i magen, med mindre man er ute etter en veldig spesiell båt som det finnes veldig få av. Tror nok at prisene må en god del ned for å få fart på salget igjen selv om det av og til skjer sporadisk handel.... .

Redigert av olpi (see edit history)

Synes det er gøy å følge med utover. Det er alltfor mange med gamle skrap av noen båter som ønsker eventyr priser.

Jeg synes markedet for brukt båt er vanskelig. Tenker spesielt på båter i 20-30 års alderen. To likt prisede båter av samme art kan være veldig forskjellig.

Er selv på jakt etter en åpen snekke, polar 20 eller lignende fra ca 1980 og nyere. Håper det dukker opp noen som er riktig priset.

Det skal også sies at en båt kan være skrot for noen og gull for andre.

Men igjen kommer det an på kjøper og selgers øyne. :sailing:

ALLTID.UANSETT

Jeg er også spent! Vi har planer om langtur til høsten og har derfor lyst til å bytte båt ila våren. Hørte fra en importør i helgen at det var god fart i båtsalget i stavangerområdet! Selv har jeg aldri hatt det så travelt i desember-januar-februar som jeg har hatt hittil i år. Bare i dag har jeg solgt to baugpropeller med komplett montering og en hekktrusterinstallasjon. Nå er utfordringen å få unna alle oppdragene fortløpende, men allerede nå regner jeg med å være helt fullbooket til midten av april. Slik har det aldri vært før på denne årstiden, så jeg lever i håpet om at markedet har begynt å bevege seg igjen. Problemet nå er at jeg ikke får tid til å jobbe med egen båt og få den salgsklar før våren kommer :worry:

Det er jo ikke dårlig økonomi som er bakgrunnen for stagnasjonen i bruktbåtsalget.

Enig i dette at det er ikke økonomi i Norge. Men en del av saken er nok den dårlige økonomi i utlandet. Det er mange båter som kommer inn i landet nå. Samtidig blir markedet i Norge mettet når "alle" ha båt. En annen effekt er at det er mange båter som kommer inn - men få som går ut av Norge.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har aldri skjønt taktikken med å vente med å avertere båten, til alle andre gjør det. Jeg som kjøper er i markedet hele året. Jeg skjønner heller ikke taktikken med å gå ut høyt i prisantydning for deretter å senke prisen gradvis utover sesongen. Da har allerede en del kjøpere antakelig avskrevet båten som for dyr, og glemt hele annonsen. Tror det må være bedre å gå ut lavt, få stor interesse og evnt. en budrunde.

Jeg tror grunnen til eventyrprisene på Finn.no skyldes at mange tenker seg å beholde båten, men selger om de får "nok" for båten. De som legger båter ut for salg, leter jo gjerne nettopp på finn.no for å finne "markedspris". Vi solgte en grei båt i vinter, og selv om jeg måtte ned i pris i forhold til prisen jeg tenkte meg i fjor (var kanskje litt eventyrpris muligens...) så tror jeg både kjøper og selger ble fornøyd. Vi kjøpte også båt like før, og synes vi fikk en god pris på den, i forhold til fjorårets priser.

Det er spennende å følge med på priser og båttyper, så morgenkaffen blir ofte inntatt med en titt på "nye i dag" :-)

Mange båter er uten tvil høyt priset, og jeg tror det vil vise seg at prisjusteringen fortsetter i år, og vil fortsette en del år fremover. De båtene som holder seg høyt i pris, vil antageligvis vise seg å være verdt det, enten pga. omfattende oppussing og/eller motorskifte. Det er også en trend jeg synes å se mer og mer av; Eldre båter med mer eller mindre omfattende oppussing samt nyere innredning og motor(er).

Jeg har hittil i år, for første gang, fulgt med på seilbåtmarkedet på Finn og ikke sett på motorbåt i det hele tatt. Jeg ser etter seilbåt fra 29 til 31 fot til max 100tusen. Da er vi i alderen fra 1975 til 1983.

I løpet av de siste 2 ukene har det økt fra 400 til 500 seilbåter totalt på finn, samtidig er det faktisk en god del båter som blir solgt. Flere båter har blitt langt ut og solgt i løpet av de siste ukene, men det er stort sett de "rimelige" båtene til under 100tusen og tilsynelatende i god stand.

Jeg er også en del på danske "finn" dba.dk og svenske Blocket.se, og det er interessant å se at danske båter ligger høyere i pris enn norske båter. Men så er det også gjennomgående at danske seilbåter, i det segmentet jeg ser etter, virker noe bedre holdt og bedre utrustet enn norske båter.

Jeg skrev noen meldinger med en som fikk solgt sin Bostrøm 31 før helga, han hadde inntrykk av at markedet var bedre enn i fjor, men båten gikk for under 10 % under utropspris. En annen som solgte en Maxi77 fikk utropspris på 60tusen, hvilket jeg syntes var i overkant for den båten.

Det blir spennende å se hva som skjer. Ettersom det ikke er veldig mange båter i segmentet jeg ser på, på finn vel og merke, så har jeg satt annonse i en lokal avis om "seilbåt ønskes kjøpt" for å nå tak i potensielle båter. Fått et par henvendelser, men trenger flere.

I 2011 var det jo rekordmange båter på Finn (noen som har laget statistikk?) og jeg mener at det var omtrent like mange ute i oktober / november, som det som er vanligvis ligger ute i april måned. Var i markedet senhøstes i fjor, og det som slo meg var at svært få annonser ble trukket fordi båten var solgt, de fleste gikk ut på tid. Jeg spår at når alle disse nå legges ut igjen, sammen med de som legger båten ut for salg for første gang, blir det en vesentlig større prissenkning enn det man opplevde i fjor.

Når jeg forhandlet pris på båten jeg kjøpte i vinter, var dette et av argumentene mine for å få prisen på et fornuftig nivå. Det blir spennende å se om jeg har rett. Tar jeg feil, "gråter jeg hele veien til banken"...

Har ikke sett noen statistikker, men jeg fulgte selv med på seilbåtmarkedet gjennom fjoråret (og gjør det fortsatt), mener å huske at det var i overkant av 1400 seilbåter avertert på Finn på det meste.

Årets båtmarked skal bli spennende, ja!

Jeg skulle gjerne ha sett en prisstatistikk for de mest populære modellene som viser hva de faktisk ble omsatt for, ikke bare hvilken forventning selger gikk ut med. Men sånne tall finnes vel ikke, dessuten blir det vanskelig å sammenligne direkte pga. variasjoner i stand og utstyrsnivå...

Redigert av RBN (see edit history)

Ja det har blitt en av de faste tingene å svippe innom finn og se på nye båter som er lagt ut. Og som andre sitter jeg igjen med inntrykk at noen priser sine brukte båter litt vel høyt.. Er relativ fersk reder og starter med min 4. sesong i egen båt. Da jeg kjøpte min første båt så jeg på en til 300.000. Den ble satt ned 30-40.000 mot slutten av sesongen og dukket opp igjen året etter til 300.000. Det 3. året ble den lagt ut ti 250.000 og tilslutt satt ned til 225.000, og da ble den solgt.

Men nye eieren la den ut igjen etter kort tid til 240.000..

Kan virke som noen bevisst legger på prisen for å ha noe å gå på i en pruterunde. Det finnes alltids noen som blir overivrig og kliner til uten å prute ( meg f eks på mitt første kjøp..) Har litt å lære der.. Tror jeg hadde følt meg dum hvis jeg kom med et skambud, men det er jo meg.

Ja, det skal bli artig å se om jeg møter den rette båten og selgeren i år. Jeg ser etter seilbåt ca. 35-44 fot nyere enn -96 god utstyrt og med en nøye og snill tidligere eier.

Noen fine båter har jeg dog sett, men jeg er lettere sjokkert over eierne. Mange virker rett og slett fornærmet når jeg spør om utstyr og tilstand, og andre vil omtrent ikke vise båten frem overhodet.. Pussigere selgere enn båtfolk skal man tydeligvis lete lenge etter.

Jeg registrerer at mye av det som blir diskutert her om besiktigelse av båt før kjøp tydeligvis en utopi, for folk legger på bordet 500-600 tusen uten så mye å ha sett båten på land, sjekket seil, utstyr eller motor. Noen byr/kjøper sågar usett.. Penger kommer folk tydeligvis lett til hands i Norge.

Så, er du grei og tåler mange spørsmål, bor i Norge eller Sverige og har nevnte seilbåt for salg så send en PM kanskje din båt blir min.

Ligger nok endel i det "Hekkbølgen" skriver. Er veldig mange som er optimistiske når de legger ut båten for salg. Mange skjønner vel også at realiteten er litt annen når det ikke er noen henvendelser på båten på over et år.

En del annonser er også så dårlige eller motbydelige( søppel, oppvask, generell rot) at man fort grøsser over tanken på hvordan båten er holdt.

Og nei! Alle de søta barna som spiser is,bader utenfor båten, eller far som sitter stolt og kjører,mor i bikini er heller ikke spesielt bra for en annonse. :headbang: Sitter vel nesten igjen med et inntrykk av at man skal kjøpe en annen families overfladiske lykke(er jo en grunn til at de selger)

(måtte bare få det ut, da det irriterer meg noe J.....)

Kanskje jeg som er for kritisk, og går glipp av de gode kjøpene??

:sleep:

Redigert av stinilsen (see edit history)

ALLTID.UANSETT

I 2011 var det jo rekordmange båter på Finn (noen som har laget statistikk?) og jeg mener at det var omtrent like mange ute i oktober / november, som det som er vanligvis ligger ute i april måned. Var i markedet senhøstes i fjor, og det som slo meg var at svært få annonser ble trukket fordi båten var solgt, de fleste gikk ut på tid. Jeg spår at når alle disse nå legges ut igjen, sammen med de som legger båten ut for salg for første gang, blir det en vesentlig større prissenkning enn det man opplevde i fjor.

Når jeg forhandlet pris på båten jeg kjøpte i vinter, var dette et av argumentene mine for å få prisen på et fornuftig nivå. Det blir spennende å se om jeg har rett. Tar jeg feil, "gråter jeg hele veien til banken"...

Tror det var nesten 19.000 båter tilsalgs på det meste (september +/-).... Vet ikke om det bikket 19 tusen, fulgte ikke med hver dag

Blandt kjøperne er det nok mange som håper på at selger må akseptere lavere pris, og mange tror at selger er blakk

og trenger penger fort, slik at de kommer med frekke skambud.

Jeg kjenner en ; ville tenkt likt selv; og tror det er god del av oss, som sjekker på nett og setter en pris på båten

som er den man er villig til å la den gå for.

Men - vi har ikke 3-fot syken, vi er ikke blakke, vi må ikke selge, så dersom gamlebåten ikke verdsettes,

så beholder vi den selv og bruker heller litt penger på oppgradering.

Ber derfor kjøpere om å oppføre seg høflig.

( Jeg har selv levert bil i inbytte til forhandler for mindre enn jeg kunne fått ved privat salg,

men det gikk verk i det, slik at jeg heller tapte noen tusen enn å la den frekke jæv..en seire over meg.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...