Jump to content

Årets bruktbåtsalg blir spennende...

olpi

Recommended Posts

ref over :

frekke skambud - dette var dårlig formulert , tar heller et praktisk eksempel.

Kjenner til en båt som lå/ ligger ute med prisantydning 330*.

Selger har lagt på prutningsmonn. ned mot 300 og greit oppgjør og det blir salg.

Går det særlig lavere  og potensiell kjøper ikke virker å være et ærlig redelig menneske,

blir det full stopp , da beholdes båten og blir i tillegg oppgradert .

Dette tror jeg gjelder ganske mange selgere, men for all del, det er sikkert alltid en uheldig person også,

som har vært uheldig og livet-(eller kona?) har fart ille med, og som man kan drive på med og prute.

Vanskelig å sette noen grense for hvor mye man maks kan prute. Prisantydningene på samme båt med ditto motor og utstyr varierer jo ofte ganske mye, 10% er ikke uvanlig. Da må man etter mitt skjønn forvente at kjøpere byr 10-20% under prisantydning uten at det er å regne som skambud. Man kan jo bare takke nei, eller forsøke nærme seg hverandre. Skal man få solgt er det vel smartere å selge til en noe lavere pris enn ikke å få solgt. Hvis man får en bra innbyttepris så er det vel kanskje bedre å velge det enn og tro at man skal få minst 15-20% mer ved å selge privat? En del proffer "selger for kunde" når man kjøper båt av dem. Koster litt, men er jo ingen sikkerhet for at man får solgt. I hvertfall ikke hvis man skal få inn mer penger til seg selv enn ved privatsalg. Jeg solgte privat sist, og har alltid gjort det. Kunne imidlertid valgt innbytte (ikke kommisjonsalg) hvis jeg skulle hatt ny båt den gangen. Måtte uansett avskrive et ganske betydlig tap for å få solgt da, og nå er markedet i hvertfall ikke bedre så langt.

Når jeg nå skal kjøpe båt ser jeg alltid etter hvilken totalsum jeg må beregne betale inkl alt utstyr etc jeg trenger. Ser jo at en del selgere av båter med lite utstyr tror at prisen på deres objekt kan settes likt som en som selger en fullspekket båt. Type/fabrikant av utstyr og for den del motor betyr også mye for meg. Kresen? Mulig det, men når jeg har fått erfaringen med forskjellige ting både privat og gjennom å ha jobbet i båtutstyrbransjen så vil det være dumt å ikke benytte den kunnskapen når man velger ny bruktbåt. Det ble litt langt innlegg, men skitt au :giggle:

Redigert av olpi (see edit history)

Jeg la in ett bud på båt, på en båttype som holder seg godt i pris men denne båten hadde lite utstyr samelignet med

hva de andre av samme størrelse og fabrikat har. budet jeg la in var på 16-18 % under prisforlangende, men dette ble blankt avslått og det ble sagt at det var kjøpere på båten som var interesert i å gi mer en hva jeg bydde.

Må nevne at dette var hos forhandler.

Ser forøvrig at båten står til salgs enda, dette var for ca 6 uker siden.. så ikke hvet jeg.

larss

Joda, da vet du at det ikke var kjøpere som ville gi særlig mer enn deg da.

Proffer er ofte kløppere til "lyve" om andre kjøpere som gir mer, :rolleyes: gjerne mye mer.

Siden det fremdeles er veldig tidlig så håper jo de fleste på bedre tider (høyere pris). De som har prøvd selge i de siste 2-3 årene vet nok kanskje bedre.

Som en her sa så er det jo noen kjøpere i markedet. Til lav nok pris så selges båten, og da er den aktuelle kjøperen vekk. Ingen må kjøpe båt, og det er som først nevnt sikkert smart å ha is i magen. Sagt på en annen måte, tenke med hodet ikke hjertet når man står der og sikler litt :tongue:

For meg er et skambud ved prisantydning 100000,-kr ca 60000,-kr.

Men hvis jeg som mulig kjøper sa at jeg var interessert i båten, men at jeg ikke hadde mere enn 60.000 å bruke på båt og kommenterte at jeg ikke regner med at du vil selge båten til det, er det et skambud eller ville du ha fortsatt forhandlingene som selger hvis du var keen på å selge og bli ferdig med det hele og til slutt vill akseptere f.eks 70.000 så vondt det enn gjorde?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Problemet er at de fleste ikke har erfaring med pruting, hverken selger eller kjøper. Derfor blir det ofte misforståelser ifbm budgivning. Det er vel ingen grunn til å bli fornærmet dersom noen byr 10-12% under det du drømmer om. Som olpi sier er det veien til en enighet som er nøkkelen, ett bud kan følges opp med et motbud osv osv. På den måten lærer man å kjenne hverandre også. Blir man ikke enige første gang så er det mulig å begynne på'n igjen, det er et skuespill hvor begge har hovedrollen og det skal slutte lykkelig for begge.

Jeg har aldri skjønt dette med skambud. Man gir et bud som indikerer hva man er villig til å kjøpe f eks båten for. Hvis selgeren ikke aksepterer, så betyr det jo ikke at noen har vært frekke - bare at man i øyeblikket ikke blir enige. Så får kjøper evt by høyere, og selger evt senke listen. Sånn får man holde på.

Det som er trikset, er å vite hvor lavt man (som kjøper) gå ut, uten å støte selger helt fra seg.

Det synes jeg er nokså fundamentalt for varer man tross alt ikke MÅ ha. Vrient å kjøpslå i kassa på Rimi for 2 brød og 3 l melk. Det er markedsprisen så til de grader opplest og vedtatt. Men en BÅT? Ingen kommer til å dø eller ta alvorlig psykisk eller fysisk skade av at A og B ikke blir enige om prisen på akkurat DEN båten... I stedet må A klare seg uten båt litt til, og B klare seg uten penger...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Da ville jeg vært villig til å gå videre med forhandlingene. Så lenge jeg finner dine punkter rettferdig å trekke prisen ned på. Så lenge man er ærlig og sier at " jeg har ikke mer en 60 båtlapper, " fra starten av er det greit :thumbsup: . Værre med de som SKAL ha båten, og etter at hele båten er gjennomgått, prøveturen er unnagjort, og man nesten shaker hands lirer av seg et skambud, som er ca 60% av prisforlangende..

Da får jeg horn i panna hvertfall! :thumbsdown:

Redigert av stinilsen (see edit history)

ALLTID.UANSETT

Men hvis jeg som mulig kjøper sa at jeg var interessert i båten, men at jeg ikke hadde mere enn 60.000 å bruke på båt og kommenterte at jeg ikke regner med at du vil selge båten til det, er det et skambud eller ville du ha fortsatt forhandlingene som selger hvis du var keen på å selge og bli ferdig med det hele og til slutt vill akseptere f.eks 70.000 så vondt det enn gjorde?

Da ville jeg vært villig til å gå videre med forhandlingene. Så lenge jeg finner dine punkter rettferdig å trekke prisen ned på. Så lenge man er ærlig og sier at " jeg har ikke mer en 60 båtlapper, " fra starten av er det greit :thumbsup: . Værre med de som SKAL ha båten, og etter at hele båten er gjennomgått, prøveturen er unnagjort, og man nesten shaker hands lirer av seg et skambud, som er ca 60% av prisforlangende..

Da får jeg horn i panna hvertfall! :thumbsdown:

ALLTID.UANSETT

Om selger har priset en båt til 100k og kjøper tilbyr 60, mener jeg dette ikke nødvendigvis er et skambud om kjøper kan vise til at dette er riktig pris på båten, enten i forhold til prisnivå på tilsvarende båter i markedet eller med utgangspunkt i tilstand / oppgraderingsutgifter i forhold til andre båter avertert for denne summen.

Jeg kjøpte båt via en "ønskes kjøpt"-annonse i vinter. Jeg fikk tilbud om en båt som interesserte meg, selger ønsket i utgangspunktet 180K for den, jeg gikk grundig gjennom båten og endte opp med å betale 120, basert på ganske omfattende oppgraderingsbehov som selger ikke hadde sett omfanget av. Jeg mener bestemt dette ikke var et skambud, men et resultat av å kunne argumentere for hva som er riktig pris.

man bør jo teste en båt før man gir et bud, jeg gir ikke bud på ting jeg ikke vet hva er. Håper ingen gjør noe sånt :rolleyes:

Jeg vurderer båtene utifra andre og legger inn et bud på begge hvor jeg sammenligner de og byr utifra utstyr og hvor godt de er holdt. Om jeg mener at en båt som ligger til 1 mill er verdt 600 hadde jeg lagt inn et bud på det. Gir ikke 800 for å være hyggelig og ikke fornærme selger.

Så lenge man er ærlig og sier at " jeg har ikke mer en 60 båtlapper, " fra starten av er det greit :thumbsup: .

Ja, men du vet jo ikke om jeg er ærlig, eller ikke, og det vil jeg jo aldri fortelle deg. Kanskje har jeg ikke 60.000 heller, kanskje har jeg 60 millioner? Poenget mitt er vel egentlig at det hele kommer an på i hvilken form og tone dialogen eller forhandlingene om du vil, foregår på, ikke om hvilket tall som nevnes?

Solgte en båt ifjor til rundt 200', og han som kjøpte båten hadde det for seg at man burde kunne prutte 10% siden det var kjøpers marked, hvilket jeg godtok, men lurer nesten på om han ikke hadde kjøpt båten også om mitt utgangspunkt hadde vært høyere bare han fikk sine 10% "rabatt"! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvordan skulle en båtimportør sitte med slike opplysninger BlissX? Selvfølgelig er det ikke riktig. At en del ikke selger hvis ikke de får en pris som de har satt som minstepris er nok riktig. Nærmest alle selger hvis de får ønsket pris når de annonserer. Noen sier selvsagt at de bare vil "lodde markedet", men også de fleste av dem vil selge hvis de får tilnærmet rett pris. En del bør eller må selge, og da kan det kanskje være riktig at de utgjør den prosentsatsen som du nevner av båtannonsene på Finn? De resterende vil nok selge av ulike grunner. Noen vi bytte båt, andre vil kanskje ikke ha båt lenger og da er dumt å beholde den. Pengene for salget kan jo brukes til annen rekreasjon.... .

En annen utbredt misforståelse, etter min mening, er at kjøper må komme med konkrete ting som trekker kjøpesummen ned. Kjøper trenger like lite å rettferdiggjøre sitt bud som selger med sin prisantydning. Alt blir relativt relativt. :sailing:

Før budrunden starter bør man snakke litt løst om hva man tenker seg er en ok gjennomsnittspris for salg av den aktuelle båttypen, så er man godt i gang. Kjøper kan i forkant snakke med forhandlere/meglere og andre selgere, og selger kan gjøre det samme. Noen ganger er bare utgangsprisen til selger satt for høyt uten at det har noe faktisk grunnlag, ”min kjære båt Kaia” holder liksom ikke som et prisdrivende argument når du skal selge. Prisen må ha utgangspunkt i et marked, og ikke din egen lommebok. Andre ganger har ikke kjøper mer penger, og da kommer han med desperate bud i håp om at selger trenger gryn.

Noen kjøper båten til prisantydning i håp om at det kan prutes eller gjøres en ”deal” i ettertid dersom de finner noe, da vil man bli plaget i tide og utide av en misfornøyd kjøper som stadig er på tråden, det er ikke så artig. Hvis det stemmer at det er kun ca 20 % som virkelig vil selge, ja da blir det mye frosk å snakke med.

Mulige områder som kan gjøre båten prutbar, foruten det som er nevnt over og selve tilstanden på båten.

Er hele båtens historie dokumenterbar?

Er du eneste eier?

Er alt utstyr/elektrisk montert av fagfolk?

Service/arbeid på båt og motor kvitteringer på byttede deler osv.?

Kan timer på motor dokumenteres?

Hvis det er nei på alt over, tja da er det grunn til å prute litt. Jeg kjenner at jeg er sugen på å handle båt nå.. :yesnod:

Hvordan skulle en båtimportør sitte med slike opplysninger BlissX? Selvfølgelig er det ikke riktig.

Båtimportøren som også selger brukte båter har i følge den informasjon jeg fikk fått rede på dette fra finn.no.

Om det er riktig eller ikke tar ikke jeg stilling til. Jeg bare refererte den informasjonen jeg har fått.

Sitat:

Det er fortsatt mulig å gjøre gode bruktbåtkjøp. Det er mange båter listet for salg, men forventninger om lav pris fra kjøpers side er ikke alltid forenelig med selgers forventning. Finn.no mener derfor at det i deres portefølje nok er kun 15-20% som er reelle båtselgere – som virkelig vil selge.

Hvordan vet du at det er feil?

Båtimportøren som også selger brukte båter har i følge den informasjon jeg fikk fått rede på dette fra finn.no. Om det er riktig eller ikke tar ikke jeg stilling til. Jeg bare refererte den informasjonen jeg har fått.

Vedkommende er kanskje ikke helt nøytral når det gjelder tilstanden på båtmarkedet?

Redigert av blåttvann (see edit history)

Det som er trikset, er å vite hvor lavt man (som kjøper) gå ut, uten å støte selger helt fra seg.

Her har du nok definisjonen på skambud.

Altså trikset er å holde seg over skambudgrensen wink.gif

Det som er viktig er ting som nettopp er poengtert.

At kjøper sammenligner med andre båter før man gir ett bud.

Og kommer med konkrete ting som forklarer hvorfor.

Jeg tror det er mange som ikke gjør det.

I beste (verste) fall ser de på en båt som er like stor og byr det samme som den ligger til uavhengig av om den har 20 år eldre motor, mindre motor, utstyr etc

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...