larss Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Det går vel litt i bølgedaler dette med båt. Som en så sensommeren i 2011 så var jo bobil/vogn virkelig i skuddet, så er nok endel potensielle båtkjøpere som har havnet på landeveien istedet for til sjøs. lars s Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 3.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 (redigert) Da jeg la ut båten for salg i juli i fjor hadde jeg de siste 12-15 månedene fulgt nøye med på samtlige båter av samme merke og årsmodell (+/- 3 år) på FINN. I denne perioden lå det hele tiden mellom 20 og 35 båter til salgs. Bare fire av disse ble merket solgt. Det de solgte båtene hadde til felles var at selgerne hadde lagt prisen 15-20 prosent under alle de andre annonserte båtene. Jeg gjorde det samme; annonserte båten til en pris som lå 15 prosent under gjennomsnittsprisen på FINN for samme båtmodell. Hadde tre visninger i løpet av de fem første dagene annonsen lå ute, og solgte båten til annonsert pris etter den siste visningen. Ved å følge grundig med på hva som blir solgt av en bestemt båtmodell kan man finne ut sånn ca. hva markedsprisen er. Når man kjenner gjennomsnittsprisen (som vanligvis er alt for høy!) og markedsprisen (hva båtmodellen for tiden faktisk blir solgt for), kan man vel begynne å ta stilling til hva som vil være et skambud. I mitt tilfelle ville jeg ansett alle bud som lå ned mot 60 prosent av gjennomsnittsprisen for å være skambud, og derfor useriøse. Men jeg hadde ikke akkurat blitt personlig fornærmet av et slikt bud, da. Båten jeg solgte var en 21 fots daycruiser med utenbordsmotor på 140 hk, begge 2005-modell. Edit: Jeg tror forresten at de som blir personlig fornærmet av et for dem alt for lavt bud kanskje er de som av en eller annen grunn er nødt til å selge båten. Jeg måtte ikke selge båten, og da er det liksom ikke så farlig med noen skambud, siden man til syvende og sist ikke risikerer å måtte ta til takke med et skambud. Redigert 3.Mars.2012 av Kaptein Båtløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 ......... Jeg tror forresten at de som blir personlig fornærmet av et for dem alt for lavt bud kanskje er de som av en eller annen grunn er nødt til å selge båten. Jeg måtte ikke selge båten, og da er det liksom ikke så farlig med noen skambud, siden man til syvende og sist ikke risikerer å måtte ta til takke med et skambud. Kan jo være eksempler på det, men det har vel kanskje også med hvilket forhold man har til egen båt. Noen er jo veldig engasjert i båten og har gjort mye egeninnsats, kanskje kostet på båten mye. Det er aldri artig å se ting synke i værdi. Bil er det objektet som alle er klar over vil synke tildels mye i værdi. Værdiutviklingen på båt har tradisjonelt ikke vært på samme måte. Særlig ved kjøp av bruktbåt har man ofte fått det samme eller mer igjen noen år senere. Noen tanker: Båtmarkedet i europa har liksom kommet oss nærmere her på berget, og omsetningen har skutt fart i de senere åra. Vi er vel i større grad påvirket av at mange større produsenter har fått bedre fotfeste her. De har også fått frem båttyper som er mer tilpasset vår bruk og våre forhold. Konkurransen har blitt stadig hardere. Flere norske har problemer med å klare konkurransen. Noen har dukket under, og det kan kanskje bli flere? Før var det å kjøpe norsk det som ofte ble valgt pga trygghet for at båten hadde bra kvalitet og var tilpasset norske forhold. Tenker da særlig på mellomklassebåter 30 fot +/-. I noe grad er det vel slik fremdeles, men har inntrykk av at det å velge noe annet er blitt mer vanlig. Større cabincruisere har jo ofte vært fra England, Sverige eller andre steder hele tiden. Norske produsenter har forsøkt og prøver seg fremdeles på produksjon/salg av større båter med blandet hell. Ser man på prisene på brukt så er det jo litt rart å sammenlikne. Har man f.eks 1- 1.5 mill til rådighet og skal kjøpe brukt motorbåt så er variasjonen i hva man man får for pengene særdeles stor. Sammenlikner man f.eks norske båter med andre (+/- litt i årsmodell) så skiller det man får av båt ofte enormt. Ser man på verdifallet på norske mellomstørrelse-båter ift andre (særlig litt større) så virker det som det er et misforhold. Kan det gjøre at enda flere velger noe annet enn norsk båt når de skal kjøpe brukt-båt? Hva skjer videre i såfall...? Spennende! Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 (redigert) Kaptein Båtløs: Det er helt sant, alt selges til rett pris. Sollux 825 som jeg solgte fikk jeg veldig billig i 2008. 270000.- med yanmar 140 hk. Kostet på: nytrekking av putet ute inne. (en veninne av min mor) ny dørk nytt kjøleskap solcellepanel +++++ Totalt påkost ca 25000.- 270000 + 25000= 295000.- la den på finn i desember for vi var litt på handleren. Satte den i 299000.- for å ha noe å gå på. hadde 3 intr. nokså med ei gang. spess han ene. Fikk bud på 280000.- følte det var et reelt bud. vi slo til. Føler ikke det som tap. Båten hadde vi brukt 4 sesonger kjørt ca 450 timer. det er billig ferie med 15000.- i minus. Noen bedre?? Redigert 4.Mars.2012 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Kristian_H Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 kjøpte en skadet båt av forsikringsselskap, 250 000. Full oppussing av båtbyggeri inkludert 1 side med ny gelcoat 250 000-. Ferdig båt 500 000-. Markedspris for båt i god stand +-1 million :) Men selvsagt, båten skal ikke selges men vi håper å få mange fine sesonger på sjøen. Ellers tapte jeg 1000 kroner på en jolle jeg kjøpte ny og solgte etter 5 år Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Jeg forstår ikke dette med den dårlige sommeren i fjor Den beste sommeren vi har hatt på årevis. Våknet opp til den ene dagen med havblikk og solskinn etter den andre. Til orientering ferierte vi mellom Grebbestad og Hvaler, ikke store avstandene m.a.o. Og vil man slippe at man blåser bort holder man seg inne i fjorden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
s/y-hysteria Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Men folkens hva er et skambud?? Si at man har en båt som ligger ute til 1.3 mill og så legger man inn et bud på 750.. Er det et skambud? Hvor går grensene? Har noen noen historier å dele her. ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 (redigert) Som før nevnt har det vel veldig mye med hvilken pris man setter som prisantydning. Hvis man setter en urealtisk høy prisantydning så må man jo regne med å få bud langt lavere enn prisantydningen hvis noen i det hele tatt gidder å by. Legger man prisen omtrent der gjennomsnittet av hva andre tilsvarende båter har blitt solgt for (ikke hva prisantydningen er/var) så vil nok budene ligge langt nærmere den prisen. Tror nok en del ser på hva de har gitt og hva de har påkostet for så å sette pris, kanskje endog legger på litt. Det gikk jo greit for en del år tilbake. Slik er det normalt ikke pr idag for de fleste. Som noen nevner så blir det uansett ofte en rimlig ferie selv om man "taper" en del fra hva man gav hvis man har hatt båten noen år. Skal man kjøpe en annen større båt så er det vel også mellomlegget som betyr noe. Større båter, særlig utenlandske ser for meg ut som har korrigert prisen i større grad. Redigert 4.Mars.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Man kan kanskje si det slik at et skambud = et useriøst bud. Altså et bud som ligger så langt unna gjennomsnittsprisen at det må ansees for å være useriøst/fantasi. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Føler ikke det som tap. Båten hadde vi brukt 4 sesonger kjørt ca 450 timer. det er billig ferie med 15000.- i minus. Noen bedre?? Da gjorde du det bedre enn meg. Jeg hadde båten fra 2007 til slutten av juli 2011. Solgte for 55.000,- kroner mindre enn jeg ga for båten selv. Den eneste oppgraderingen jeg gjorde var å montere ankervinsj til 12-15 tusen. Dvs. at båten kostet meg rundt 15 tusen kroner i året i verdifall, de fem årene jeg hadde den. Syntes egentlig at det er helt OK, fritidsaktiviteter og hobbyer er ikke gratis. Neste båt blir sannsynligvis kjøpt ny av forhandler, og da blir nok regnestykket litt styggere når den eventuelt selges etter noen år (3-fotsykdommen osv..) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Solgte for et par sesonger siden. Hadde vel et tap på ca 120000 - 130000,- inkl oppgradringer/nytt utstyr (bare utstyrsverdi) på 6 sesonger. M.a.o, ca 20000,- pr år der båten ble mye brukt. Jo dyrere båt jo mer må man vel anta at den synker, og kanskje også jo nyere jo mer? Uansett synes jeg ikke det er veldig stor kostnad når man regner pr år. Låner man pengene som båten koster så har man jo en rentekosnad på kanskje mer enn det. Bruker man ikke båten ikke noe særlig mange ganger så blir enten kostnaden stor pr dag hvis man har lån, event tapet i renteinntekter stor hvis pengene i stedet hadde stått på konto. På 1 mill blir det jo fort gjort 3000,-/mnd den ene eller andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hadde en rask oppsummering angående brukte båter jeg har hatt de siste 25 år, har kommet ut i pluss på nærmest samtlige båter. Har derimot tapt stort på samtlige biler. Om jeg skulle tape penger den gang jeg selger båten min, så får jeg trøste med med at tapet antakelig hadde vært mye værre hadde jeg invistert pengene i bil eller travhester.. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 båtgleden kan ikke måles i penger. jeg trives med båten koste hva det koste vil. andre har dyre hobbyer som de neppe vil ut med hva koster. at båt koster penger er ikke å legge skjul på men ikke få panikk ang båtpriser som synker,spiller ingen rolle så lenge en har tenkt å bli i markedet det er mellomlegget som er vesentlig.så får min del taper jeg masse på å selge kontra det jeg betalte men henger ikke med leppa av den grunn , når mellomlegget blir nesten det samme visst jeg går opp om ikke mindre. synes jeg ser en tendens til å være vanskligere å bli kvitt båter med 2motorer kontra 1 visst de er nogenlunde samme størrelse, tipper dette har med drivstoff priser å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Skal du selge nå? Hvis du skal opp i størrelse fra NS 290 så kommer det jo stadig større båter med bra priser for videre forhandlinger. Hvis man ikke har det veldig travelt hele tiden så bruker man jo all verden med drivstoff selv med 2 motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.