Jump to content

Båtførerprøven, fornye etter 12 år, hvor vanskelig er den?

kikki29

Recommended Posts

Hvor vanskelig er denne i dag?

Jeg tok båtførerprøven for 12 år siden og kan ærlig talt ikke huske noe særlig av det..

Vil egentlig ta den på nytt, kun for å friske opp minnet. Har tenkt til å ta den sammen med en venninne. Jeg har forstått at en del av prøven er navigasjon/kompass o.l. problemet er at venninnen min ikke forstår seg på kart og kompass overhodet. Det er ikke akkurat min sterkeste side heller..

Hvor vanskelig er dette?

For det første: All respekt til deg som ønsker å ta den selv om du ikke "trenger", det er det nok ikke så mange som gjør!

Når du skriver at navigasjon ikke er deres sterkeste side vil jeg anbefale at dere tar et ordentlig kurs. Selve prøven lærer en ikke så mye av! Og navigasjon er en grei ting å kunne når man er på sjøen, tro det eller ei...

Kjøp en kursbok, sett dere sammen (dere har en stor fordel av å være to!) og tren, tren, tren! De fleste kurskompendier har et bra utvalg treningsspørsmål som gir en god ide av hva dere kan forvente å få på prøven, og gir en bra tilbakemelding på om dere har fått med dere innholdet. Det finnes også flere nettsider / telefonapplikasjoner med spørsmål til båtførerprøven.

Lykke til med studiene! (Og for å parafrasere min gamle skoles valgspråk: Man lærer navigasjon for (båt)livet, ikke for eksamen!)

Hei

Ett tips kan være å prøve seg litt. Ta med kart og kompass Og kjør i ett farvann du/dere er kjent, da er det lettere å kjenne seg igjen på kartet.

Gjør enkle oppgaver som å ta kompass kurs i rette strekk ut til en odde eller stake eller det du har i området ditt.

Bruk blyant og tegne opp denne kursen på kartet, og prøvå følg den med båten din.

Det eneste som nytter på dette feltet er å øve, gjør det til en tur med kaffe osv... Så skal du se dere får tak i det i sammen.

Noe av det viktigste er vel at du vet hvor du er på kartet før du begynner på "øvelsen"

Skal du regne på fart/tid/distanse må du vite hvor fort båten din går og ha en kalkulator om du ikke er flink i hoderegning. Hvor lang en sjømil er på kartet ,

står skrevet nederst på båtsportkartene.

Det finnes også mange fine bøker på dette emnet, som du kan kjøpe eller leie på biblioteket.

For å teste seg på båtfører prøven så finnes det mange tester dere kan bryne dere på som ligger tilgjengelig på nettet, bare å google det.

Jeg er ingen spesialist, men det er faktisk litt artig å holde på med :)

Lykke til.

lars s

• 3 måneder senere...

Er 14 år, tok den nettopp. Du må kunne så si alle kompassoppgavene pluss du må ha over 80 prosent, maks ti feil av 50 spørsmål. Lanterne og å vike er satt stor vekt på med mange spørsmål. Jeg fikk da tri feil, men det er greit å ha en lærer som er erfaren, noe jeg hadde :) det som er viktig med kart og kompass er beregning av ruter. Du kan dele distanse (alltid nm) og fart (knop) og ganger med seksti for å få det i klokketimer/sekund så har du tid. Nå finnes det og deviason og misvisning fordi nordpolen og sørpolen forandrer seg og fordi magnetismen i verden er stor og påvirker kompasset, forsøk f.eks. Å ta mobilen inntil.. Bra du tar insjativet!

Hvor vanskelig er denne i dag?

Den er relativt enkel. Tok den selv ifjor, uten å ha brukt kart, kompass aktivt i båt tidligere så dette var relativt nytt.

Tok den som privatist, så ikke noe behov for å bruke penger på noe eg kunne like greit lese meg frem til selv.

Uansett, kurset kan ikke erstatte erfaring, grunnleggende sjøveisregler og sunn fornuft!

Gjør enkle oppgaver som å ta kompass kurs i rette strekk ut til en odde eller stake eller det du har i området ditt.

Bruk blyant og tegne opp denne kursen på kartet, og prøvå følg den med båten din.

Legg deg ikke til med uvaner. Legg kursen gjerne mot en odde eller stake, men legg WayPoint noe til side for disse ellers havner du der du ikke ønsker å havne ved å følge denne kurslinjen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg tok den for to år siden, uten noe erfaring med kart og kompass, lånte boken på biblioteket, leste selv, og gikk opp som privatist, ikke noe problem i det hele tatt. At man lærer mer på kurs enn av å lese selv kommer veldig an på deg selv, og kurslederen. I vinter tok jeg D5L-nettkurs hos Baatskolen POSEIDON(kurset foregår her på forumet+2 langhelger i stavanger) fordi jeg ikke følte jeg hadde nok kunnskap bare med det jeg lærte til båtførerprøven, og føler meg nå som en mye tryggere båtfører, det er virkelig å anbefale om du tenker å dra litt lenger hjemmefra med båt.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...