Jump to content

Fordeler med hydraulisk styring på servodrev?

Pilkola

Recommended Posts

Nå er vel også servostyring mekanisk fra rattet til selve pumpen montert bak ved drevet. Mellom pumpen og servopumpen på motor og drevet går det så hydraulik. Servopumpen drives av reimer. Jeg vil derfor anta at du kan bruke eksisterende styrewire om du velger din gamle løsning eller servopumpeløsning. Jeg ville betalt for servosystemet, du slipper bl.a. skjevtrekk når du gir på gass på vei opp i plan. Styringen er like lett uansett om du går stille eller full gass. Tror dette blir en vurderingssak om du synes det er verdt å betale 4000,- mer for å bygge ut, jeg hadde gjort det.

Lykke til uansett hva du velger

Jeg vil uansett beholde servoen. Det jeg grubler på er om det har noen hensikt å kjøpe et hydraulisk system i stedet for et mekanisk fram til drevet. På et hydraulisk system er det en relativt liten sylinder som kobles inn på servosylinderen og dermed erstatter kabelen/wiren. Velger jeg et mekanisk system må jeg i alle tilfeller kjøpe ny snekke og wire. Spørsmålet er bare om en merkostnad på rundt 4000,- er å kaste pengene ut av vinduet

Nå koster hydrauliske slanger en formue, og du trenger to og mange meter. Du må også bytte styresnekke pluss at du må sette på en sylinder bak ved drevet uansett. Fordelen med hydraulisk ligger i bl.a. lettere å montere autopilot skal du ha det. Kanskje er det mindre slark, men jeg tror uansett du på rolig kjøring vil oppleve at drevet skyver båten i alle retninger.

På den andre siden, må du bytte styrewire og snekke også på den servobasete løsningen, blir vel dette bare en smaksak.

Begge mine båter har wire og servo. Den største har forrige eier byttet fra hydraulisk system til dette, og skrøt veldig av byttet. Jeg vet som sagt ikke, ser fordeler og ulemper med begge ting, tenk bl.a. på autopilot, mange flotte og lette systemer basert for hydraulisk styring er mitt inntrykk.

Smak og behag ender nok jeg på, så får du se hva andre mener etterhvert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...