Jump to content

Båthenger - Tysse eller HSS

Kenneth

Recommended Posts

Har da sagt opp båtplassen som jeg leide og har bestemt meg for å ha båten på henger fremover til jeg kommer over båtplass litt nærmere der jeg bor.

Har vært rundt på lokale forhandlere og innhentet pris på båthengere. Nå har jeg vondt for å bestemme meg og søker derfor råd. Det står mellom disse to:

Tysse 6257 som jeg kan få for 20000 ferdig registrert. Fordelene med denne er selvjusterende krybber som jeg ser for meg er med å styre båten fint opp på hengeren.

HSS R1200P som kommer på 19000 ferdig reg. Fordelen med denne er bedre (flere) kjølstøtter og tippvugge. Denne har imidlertid ikke selvjusterende støtter, men jeg kommer bare til å bruke den til min båt så vet ikke om det betyr så mye?

Er det noen som har erfaring med disse, evt begge to så skrik ut!

Størrelsesmessig er begge innenfor både når det gjelder størrelse på båt og sertifikatet mitt.

Leste en test i Båtmagasinet der begge merkene var med og det gikk vel greit fram at begge var gode alternativer.

Og til slutt: Vet at Tredal er det som er favorisert her inne (sikkert med god grunn), men det er ikke aktuelt å legge den summen på bordet for en henger som skal brukes i lokalområdet.

jeg har 6261 fra Tysse. På den vipper den bakerste av rullene. Ser ut som om det er det samme på den du har sett på. Opplever ikke noe problem med å dra opp og sette ut fra denne hengeren. Kjører 35-40 mil med den et par ganger i året og det er jo ikke akkurat noe kjørekomfort å snakke om, men man må kanskje opp på Tredal eller lignende for å få det. Det er ikke noe problem og det kan jo være greit få en påminnelse om at det faktisk henger noe bakpå der innimellom.....

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Vil tro begge er gode alternativer. Selv ville jeg gått for HSS av de to fordi jeg synes tippvogge er praktisk, den har flere kjølruller og den er ikke selvjusterende. Jeg synes selvjusterende hengere ofte fører til litt dårlig "passform" og at båten kan bli liggende unødvendig høyt på hengeren.

Tilpassingen gjør du jo bare en gang, og da synes jeg at båten ofte ligger bedre. Dette avhenger selvsagt av skrogformen.

Om du har mulighet ville jeg prøvd båten på hver henger, da ser du lettere hva som passer deg best og hvilken løsning du liker :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg har den hss Hengeren du linket til og er veldig fornøyd med den. Selvjusterende er bra om du bruker Hengeren på flere båter, Men med en båt mener jeg det er bedre med en fast innstilling som passer båten..

Jeg har kjørt tur retur Trondheim grimstad og tur retur Trondheim østfold med båt og den oppførte seg bra. Så slipper du å ta av lysene når du setter ut båten.

Hss har også veldig robuste skjermer til å stå på:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Takk for alle svar! De summerer i grunnen opp det jeg selv tenker at det er pluss og minus med begge to.

Til nå taler det til Tysse sin fordel at den laster litt mer (ikke veldig markant).

HSS sin fordel er at den ser skikkelig solid ut og den tippen virker smart.

Tysse har forresten 14" hjul uten at jeg helt vet om det er så mye bedre? HSS har 13"

Ang selvjusterende er jeg litt delt. Båten har en tendens til å være litt vanskelig å få opp på henger helt beint (men den flyter beint bare så det er nevnt).

Så i bunn og grunn kan jeg nok kaste mynt og kron.

Om det hjelper på bestemmelsen så er det denne båten som skal på. Den er noe baktung med Mercruiseren baki der så tipper tippvugge er bra greier til den.

PS: Hengeren den står på må ha en kraftig oppussing før den evt kommer på veien igjen. Tidligere verksted/leiehenger jeg har brukt i naustet.

IMAG0369.jpg

Jeg synes store hjul er fint, både mtp. vekta på hengeren (store hjul takler høyere vekt bedre) og det føles ikke like sprøtt å kjøre fort med, og etter å ha opplevd punktering på motorveien i fjor sommer med Nordkappen bakpå, så vil jeg aldri mer kjøre langt uten boggi.

Hvor langt har du å kjøre?

Forøvrig er HSS' løsning med at man slipper å ta av skiltplaten veldig smart. Kvaliteten er nok omtrent lik tror jeg, kanskje holder jeg en knapp på HSS (mener å huske at disse HSS-hengerne er de gamle BK-hengerne, som er veldig bra kvalitetsmessig).

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Sånn normalt har jeg en kilometer eller to å kjøre til rampen, men kan selvsagt hende det blir en og annen tur på noen mil. Boggi hadde vært å foretrekke men da må jeg legge inn førerkort BE i regnestykket i tillegg til dyrere henger. Blir nok ikke aktuelt i denne omgang.

Ellers er jeg enig i at jeg skulle testet begge før kjøp, men det er ikke mulig da begge er på alger og blir montert først når jeg kjøper.

Vet ikke om HSS er samme som BK. De ser litt annerledes ut. HSS er iallfall produsert av Respo i Estland.

Hss er samme som bk-hengeren var før fikk jeg beskjed om ja.

Den store vugga gjør det hvertfall veldig enkelt å få opp båten. den går altid rett på.

ser tysse-hengeren har plastskjermer. Kan man stå på de? Hss sine kan man stå på, noe som forenkler ombordstigning når båten er på land. Jeg bruker hvertfall det mye når jeg skal tømme båten før jeg kjører hjem. Har ikke båtplass så blir mye opp og ned.

Tror du blir fornøyd uansett, men jeg setter en knapp på HSS

Ser ut som tysse har bare 4 kjølruller, mens hss har 7?? Da blir det vell mindre belastning på båten med 7?

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Har du hørt om det er noen forhandlere eller utleiere som har noen av fjorårets modeller stående? Kjøpte vår Tredal som tidligere utleie henger og sparte ca 7000,- på det. Da var den nyservet og ble solgt med garanti fra kjøpsdato. Er ikke sikker på om det blir tredal på neste hengeren min. Tittet på BK henger også, vil vurdere de strekt neste gang..

De eneste som leier ut her er Statoil etter det jeg har funnet ut. De har vel noe Brenderup-greier. De bytta de ut for ikke lenge siden men til en pris som mer enn antydet at de ikke var servet. Holder en knapp på nytt denne gangen.

HSS har flere kjølruller ja. Og plastskjermene til Tysse bør man ikke stå på tror jeg. De skader båten mindre da om man kommer borti, men det skal jammen godt gjøres...

HSS leder hos meg med knapp margin. Dessuten var skiltnr han hadde liggende klart til den 4 like siffer. Trekker jo opp det også :thumbsup: hvis man leter etter argument for eller imot.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...