Jump to content

Flytebrygge, dispensasjon fra arealplan, erfaringer?


Landkjenning

Recommended Posts

Jeg skal til å søke om dispensasjon fra arealplan i min kommune på et område som er regulert til LNF. For et mindre tiltak.

Søknad gjelder å kunne legge ut en liten flytebrygge slik jeg kan få tilkomst. Der er mange brygger i samme del av fjorden/kommunen både i og utenfor LNF. Strandlinjen det søkes om er omsluttet av vanlig bebyggelse og naust på begge kanter(grense) Og dei har også sine brygger.

 

Er det noen som erfaringer med dette og har fått igjennom en søknad om slikt? Til info så er oppføringen av landgangene og brygge ikke til hinder for fri ferdsel i strandlinjen og vil bli fjernet fra høst til vår.

 

 

Håper noen kan komme med erfaringer om dette :)

D5LA

Link to post
Share on other sites

Hva sier kommuneplanen i din kommune om sjøområdet? Det er jo der brygga blir liggende, det er bare landfestet som evt vil komme i LNF.

For øvrig er det en god idé å ha en samtale med byggesaksavd og planavd i kommunen din før du søker.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Be om ein førehandskonferanse med byggesakshandsamar i kommunen. Her finn dei blant anna ut kva kommuneplan ev. kommunedelplan eller reguleringsplan seier om det aktuelle området, og kan gje deg eit svar på om dette er sannsynleg å få godkjent eller ikkje. Kan òg hende det berre er nok med ein telefonsamtale for å få avklart dette. Vil tru at i enkelte små kommunar har byggesakshandsamarar dei fleste planar i hovudet og kan gje deg eit svar meir eller mindre på sparket, medan i større kommunar må dei undersøke noko meir, og det då kan eigne seg med førehandskonferanse.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger !:)

 

Dette har jeg også hørt at en skal søke andre instanser for brygge..(en kollega søkte kystverket) Finner ikke noe info om sjøområdet.

 

Har snakket med teknisk avdeling i kommunen og han mente jeg måtte søkte disp. fra arealplan og om tiltak...

 

Dette er et mindre tiltak bryggen er ment å bare ligge ute sommerhalvåret,landganger/brygger fjernes.. kun landfester som vil stå igjen (2 stk støpte klosser til å få landganger over havnivå og feste brygge )

 

Har det noen betydning at det allerede ligger flere brygger i nærheten og at noen ligger i LNF. (ikke sikkert mange som har søkt...) Vil dei da ha vanskeligere å avslå en slik søknad.

 

Har søkt på nett etter å finne en søknad slik jeg kunne ha sett fremgangsmåten og innholdet, (søknader,vedlegg, tegninger osv.)så om noen har det liggende eller tips om hvor jeg kan finne slikt så hadde jeg vert veldig takk nemmelig.

D5LA

Link to post
Share on other sites

Du finner slikt ved å besøke kommunen, tenker jeg. Evt med linker på kommunens webside. Du får mye bedre råd om du besøker dine kommunes byggesaks- og planfolk enn du kan få her på baatplassen, enda om noen av oss jobber eller har jobbet med like saker.

Men du må ha kart som viser stedet (finnes gjerne på kommunens websider), gjerne med rutenett, ikke dårligere målestokk enn 1:2000 men jeg trur nok at 1:1000 blir foretrukket; der må tiltaket tegnes inn. Naboer skal være varslet om at du søker dispensasjon fra plan, og de skal ha kvittert for at de er blitt varslet (alternativt postens kvittering for rek-sending).

Atter en gang: besøk din egen kommune! De gir helt sikkert mye heller hjelp på forhånd enn å skulle skrive til deg etterpå og fortelle hva som mangler i søknaden din.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det er nærmest umulig å si hvilke muligheter du har til å få gjennom søknaden uten at du forteller hvor i landet du hører til, og gir et ganske nøyaktig bilde av situasjonen, gjerne med flyfoto. Er dette i Oslofjorden kan du nærmest se bort i fra muligheten etter de innstrammingene vi har fått. Det samme gjelder vel sørlandskysten og deler av Vestlandet. Langt nord er det enklere.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet får du ikke lov til tiltak i strandsonen , visst ikke området på forhånd er regulert til formålet. Som oftest må du ha dispesasjon både fra Arealplan og plankrav ,

og det skal foreligge "særlige grunner" for en slik dispensajon , det er heller ikke gitt at du får lov selv om naboen har fått lov .

Visst du får en slik dispensasjon , må du som tidligere nevnt til slutt søke Havnevesenet , som oftest er dette en formalitet visst ikke tiltaket hindrer off.transport , fiskeri etc.

Det at tiltaket fjernes store deler av året tror jeg neppe er noe formildene grunn.

 

 

 

Lykke til uansett :smiley:

Link to post
Share on other sites

Holder du til i Hordaland kan du glemme det...uansett hva kommunen din sier så blir det stoppet av fylket og Sponheim...

 

 

Dette er et godt poeng som jeg glemte å nevne , kommunen kan anbefale en dispensasjon ovenfor fylkesmannen , men den blir ikke behandlet før den blir påklagd ! dvs. at man alltid får avslag første gang !!

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også hørt at en skal søke andre instanser for brygge..(en kollega søkte kystverket) Finner ikke noe info om sjøområdet.

Før måtte ein vel søkje kystverket om dette, men etter 2010 er vel alt dette lagt til kommunen.

 

Som andre skriv, så er det veldig sannsynleg at ein slik dispensasjonssøknad vert stoppa hos fylkesmannen. Ikkje nok med at du må ha dispensasjon frå plan, men tiltaket er òg i strandsonen (100-metersbeltet) der det er generelt byggeforbod. Dette tiltaket er altså dobbelt "fy-fy" i augene til fylkesmannen :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Før måtte ein vel søkje kystverket om dette, men etter 2010 er vel alt dette lagt til kommunen.

 

Som andre skriv, så er det veldig sannsynleg at ein slik dispensasjonssøknad vert stoppa hos fylkesmannen. Ikkje nok med at du må ha dispensasjon frå plan, men tiltaket er òg i strandsonen (100-metersbeltet) der det er generelt byggeforbod. Dette tiltaket er altså dobbelt "fy-fy" i augene til fylkesmannen :wink:

 

 

I Kommunene Askøy, Austrheim, Bergen, Fedje, Fjell, Lindås, Meland, Os, Radøy, Sund og Øygarden , MÅ søknaden til Bergen & Omland Havnevesen , etter at dispensajon er gitt fra kommune og Fylkesmann !

 

Erfaring? ja! etter 6års kamp kan jeg nå endelig legge ut flytebryggen...i et allerede eksisterende naustområde :headbang:

Link to post
Share on other sites

I Kommunene Askøy, Austrheim, Bergen, Fedje, Fjell, Lindås, Meland, Os, Radøy, Sund og Øygarden , MÅ søknaden til Bergen & Omland Havnevesen , etter at dispensajon er gitt fra kommune og Fylkesmann !

Det var eg ikkje klar over, kjekt å vite :smiley:. Men kystverket er "ut" i denne samanheng uansett, eller?

 

Etter kva eg kan lese så er handsaming etter havnelova eit kommunalt ansvar, og for dei kommunane nimba nemner over, så er dette ansvaret gjeve/delegert vidare til Bergen & Omland Havnevesen. Høyres ufatteleg tungvindt ut viss du må forhalde deg til både kommunen og Bergen & Omland Havnevesen, bruke fleire tusenlappar og timar på å få igjennom ein søknad etter plan- og bygningsloven, for så å få avslag etter havneloven :crazy: . Trudde halve poenget med å legge forvaltningsansvaret etter havnelova til kommunane var at ein då kunne samkoordinere dette med plan- og byggesakshandsaming :confused:

Lenge leve privatisering og komplisering av kommunane :clap:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Kan ikke kommunen i planutvalget godkjenne saken uten at den går til fylkesmannen??

Dersom tiltaket ditt er i strid med reguleringsplanen, nei da kan de ikke det. Kommunen vil dersom de vurderer å si ja i en slik sak sende saken til fylkesmannen for uttalelse før de gjør sitt vedtak.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er et marked på å lage en "bryggebåt" (Båt som ankres fast og som kan benyttes som brygge, men er godkjent som båt) :confused:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jepp Sponheimen har virkelig tatt rotta på alt som har med sunn fornuft.

 

Mistet nettopp flytebryggen min på Askøy etter at en gal onkel meldte den til kommunen.

 

Selv om det har vært flytebrygge på eiendommen min siden helt tilbake til 60 tallet så fikk man avslag på flytebrygge der.

Og den gamle ligger knust i fjæresteinene så nekter fylkesmannen på at vi har hatt flytebrygge før :)

 

Her kan dere lese om saken også, trist affære.

http://www.askoyv.no/nyheter/denne-bryggen-ma-fjernes/

 

Nei frem til det blir regjerningskifte så er det å bruke strandlinjen kun forbeholdt politikere med rødgrønt medlemsskap.

 

Morsomme i min sak er på andre siden av viken her så har det kommet 20 meter lange flytebrygger, vips ble det omregulert til flytebrygge område.

Der har folk som jobber i kommunen nøst ... heia Norge :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...