Jump to content

Batterimonitorer fra BEP, Victron, Nasa. Erfaringer?


HansT

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har Victron meteret som du refererer til , funker veldig bra og gir meg all info jeg trenger ,

 

-batterispenning

-strømforbruk

-forbrukt strøm både i Amp og %

-gjenværende kapasitet i tid og A og %

-ladestrøm

+ masse greier som jeg ikke trenger å vite

 

Kostet meg under 1000,- fra USA

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå 2 stk victron instrumenter montert i båten veldig bra greier og enkel montering kun en kabel med stikk i begge ender i tillegg en kabel over til pluss-polen på bateriet fra shunten. og "normal" størrwlse på instrumentet. Prøvde først en måler fra Sterling den var stor og upresis klarte aldri og telle ned til null ved lading.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er egentlig svært skeptisk til slike batterimonitorer, men har nå likevel kjøpt et selv. Men de "avanserte" funksjonene tar jeg med en klype salt.

 

Å vise spenning på batteriet klarer alle uten problemer, og også å vise hvor mye strøm som går inn eller ut av batteriet til en hver tid, er greit. Det samme kan et godt voltmeter og et godt amperemeter klare. Så dette stoler jeg på.

 

På samme måte skal det ikke mye til å multiplisere timer med ampere for å vise hvor mange amperetimer som er gått inn eller ut av batteriet siden sist sjekk. Så også dette stoler jeg på med mitt "billige" BM1 battmeter fra Nasa. Når jeg fra jeg kom frem til en uthavn med toppladet 345Ah batteri og etter et visst antall dager har forbrukt 123Ah i følge instrumentet med et moderat strømtrekk (kjøleskap, lys, pumper TV ol.), vet jeg med hoderegning at 123Ah er halvparten av 345Ah og at jeg faktisk er nede på 50% av kapasiteten på batteriet og bør pelle meg hjem eller lade.

 

Men å vise hvor mange amperetimer det er igjen på batteriet i %, eller hvor lenge en må lade for å fylle opp batteriet, stoler jeg ikke på. Det er helt avhengig av hvor stort strømtrekket/ladingen er i øyeblikket, og ikke minst tilstanden og alderen på batteriet. For at slike data i det hele tatt skal være relevante, kreves det uansett at en kan gi battmeteret de nødvendige opplysninger om batteriets data og tilstand ved installasjon av battmeteret. Ved helt nye og toppladede batterier vil nok et battmeter av topp kvalitet til en viss grad kunne fungere da og fremover, men kun til en viss grad. Her er nok noen anerkjente battmeterne ikke fullt så dårlige som andre.

 

Så min anbefaling er å glemme alt om prosenter, timer ol. Men dersom en kun konsentrerer seg om volt, ampere og amperetimer, er det et svært nyttig instrument.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som Lars H sier at volt, ampere og amperetimer er det viktigste og de aller fleste klarer dette veldig godt. Jeg har hatt Sterling og Xantrex LinkPRO og er godt fornøyd med begge. Sterling er enklest, ingen innstillinger, mens Xantrex har har mange innstillinger uten at det blir så veldig komplisert for det. Når betingelsene for fulladet batteri er tilstede (=tilstanden der laderen er gått over i float) vil Xantrex nullstille seg og avviket mellom tilførte Ah og beregnet "fyllingsgrad" når nullstilling skjer blir tatt med som erfaring slik at etter en del sykler blir instrumentet riktigere og riktigere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp mottatt en Victron BMV-602S for to batteribanker som jeg kjøpte fra Netshop360.no. De selger den for kr. 1.780 noe som er godt under listepris. De har også 600-modellen for en bank men den er faktisk dyrere... Jeg har ikke montert den ennå, så har ingen erfaring med den.

Du finner den her http://netshop360.no/butikk/ladere-invertere/victron-energy/instrument-software

Link to post
Share on other sites

Blingset nok litt på nominell kapasitet da jeg foretok min avanserte matematiske beregning. Jeg må nok ha delt 245 på 2 og ikke 345!¤#&! på 2 :wflag:

 

Lars H.

:sweat: :sweat: :sweat:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en utgave fra Bep, samme som lenket til av trådstarter men med tankmåler etc. i samme instrument., dette instrumentet kan du redigere verdiene på slik at det stemmer så godt som mulig med realiteten. er fornøyd å har full oversikt over kapasiteten å den stemmer bra, nå klå litt på det da, etterhvert som batteriene taper seg.

Link to post
Share on other sites

Nasa BM1 ombord hos oss, Heilt supert. Heilt nøyaktig. Ingen mulighet å kontrollere om det stemmer at eg har feks 73% igjenn av batteribanken, men då stoler eg på det :flag_bp:

Men jyslka stort og stygt instrumentdisply egentlig då :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Prøvde først en måler fra Sterling den var stor og upresis klarte aldri og telle ned til null ved lading.

Jeg hadde også det problemet med en av mine batterimonitorer men det viste seg å være en av utgangene på laderen som var koblet utenom måleshunten slik at all strøm ut av batteriene ble målt men ikke all strøm inn. Tok litt tid å finne denne koblingsfeilen da ledningene ikke lå helt oppe i dagen... Etter dette var fikset virket batterimonitoren helt 100%...og det var en Sterling :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg er egentlig svært skeptisk til slike batterimonitorer, men har nå likevel kjøpt et selv. Men de "avanserte" funksjonene tar jeg med en klype salt.

Å vise spenning på batteriet klarer alle uten problemer, og også å vise hvor mye strøm som går inn eller ut av batteriet til en hver tid, er greit. Det samme kan et godt voltmeter og et godt amperemeter klare. Så dette stoler jeg på.

Så min anbefaling er å glemme alt om prosenter, timer ol. Men dersom en kun konsentrerer seg om volt, ampere og amperetimer, er det et svært nyttig instrument.

Lars H.

 

Du har helt rett Lars en bør holde seg unna % og bruke Volt, bruker en denne tabellen er det fort og se hvor mange % det er igjen i banken.

Jeg hatt denne et par år StecaRegulator 15A og de gangene jeg har sjekket har det kun hvert små avik mellom % og Volt ,men kjør på Volt for det er den som sier noe om hva en har igjen, men en må ha "litt" kontroll på forbruket når en sjekker.

 

Ingen mulighet å kontrollere om det stemmer at eg har feks 73% igjenn av batteribanken, men då stoler eg på det Men jyslka stort og stygt instrumentdisply egentlig då

 

Du kan bruke samme tabell du og for den viser vel Volt?

Med 10 A forbruk og 11,93V = 73% .

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Smart Gauge: http://www.smartgauge.co.uk/smartgauge.html

Denne batterimonitoren gir spenning fra to batteribanker og prosent batterikapasitet på forbruksbanken,

Den er enkel å montere fordi det er ingen shunt. Innnstrumentet forbedrer resultatet ved bruk, De fleste målere bli unøyaktig ved bruk. Smart Gaug blir mer nøyaktig ved bruk. Eneste problemet er at en kan ikke se hvor mange ampere som lades eller trekkes.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Åhneeeiiii, nå kommer det vel snart sidelangt innlegg her...;-)

Nei, hvorfor?

Noen mennesker har trolig flere problemer med produktene fra Sterling, konsentrert på et sted.

Kanskje en slags virus, eller sånt?

 

De fleste andre rapporterer enten ikke noe, eller ikke mer enn at Sterling PMP1 virker som den skal.

Ah-tellingen som er mest viktig virker som den skal og den "nullstiller" seg også selv etter at batteriene er faktisk toppladet.

Så er det et enkelt og greit instrument til en grei pris som tilbyr flere bruksmuligheter pga. sine fire kanaler.(til 1xAh;4xA;4xV)

 

Dessuten selger jeg selv siden 2004 gjennomsnittlig 100+/- stykke hvert år fordelt i fire land og det er sjelden at jeg må korrigere noe.

Og siden vi heller ikke hører klager om tidelig avdøde batterier

visste ikke jeg nå noe grunn for at man burde diskutere PMP1 "sidelangt" ?

 

...mja, litt lyst har jeg jo kanskje likevel. :smiley:

Men i grunn for lite tid.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns den største fordelen med Victronen var den diskre fremtoningen. Dette Nasa instrumentet har så sinnsykt digre tall, passet iallefall ikke inn i en seilbåt, kanskje det passer bedre ved en styreposisjon sammen med turtelleret etc. Vel, jeg syns det var en flott investering, enkel montering og lite programmering, måtte bare får den nullstilt, det var fort gjort...

 

Grunnen til at det ikke står senter over antenneforsterkeren er at det står en stor hengsle på innsiden, under går alle ledningene til insturmentpanelet, men jeg syns det ble ok uansett...

 

batterimonitor_motnert.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...