Jump to content

Batterimonitorer fra BEP, Victron, Nasa. Erfaringer?


HansT

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Det ligger fremdeles i esken sin, selv om det har vært ute for inspeksjon og oppmåling noen ganger.

Alle kabelstrekk over halvmeteren er unnagjort.

Har grublet i mange dager for å finne en ledig plass og nærmer meg løsningen å montere det i gangen ned hvor jeg ikke kan se det fra førerplass. Er det dumt mon tro?

Alternativet er å ommøblere en god del ved siden av plotteren.

 

Med litt kaldere vind så kommer nok kreativiteten og arbeidslysten sigende.

Link to post
Share on other sites

Har nå funnet en horisontal flate over plotteren og under VP-instrumentene hvor det ikke er noe fra før. Har funnet frem hullsaga, tegnet opp regnet ut at 3 x 67 mm med senteravstand 26 mm vil bli hull stort nok uten å finne frem ytterligere utstyr.

Må stå opp for å lese instrumentet, men tar vel ikke skade av det.

Dessuten blir det lett tilgjengelig fra byssa og gangen også.

 

Kostbart, usikker, men det kostet ca 5 lapper full pris.

 

Forstår jeg deg rett formatc, mener du å montere det "på" laderen. Dette snakker ikke med laderen i det hele tatt, men leser av hva som går ut og inn av forbruksbanken via shunt på - batterikabel. I tillegg måler det spenning på forbruk og to banker til.

 

Det kan programmeres til å gi alarmsignal ved programmerbar høy/lav spenning og sikkert mye annet.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse er ikke "merkeavhengige", men det er ikke alle som takler 24 V. Jeg gikk for Mastervolt fordi jeg har en del derfra fra før som jeg er fornøyd med.

 

Nå er`n ferdig montert og koblet i display-enden. Bare å montere shunt og koble på batteribankene med sikringer så er vi klar for testing.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt den gjennom Herbern Marina.

 

Nå er den ferdig koblet og satt opp og kan melde om følgende avlesninger:

 

- stb forbruk uten kjøleskap - 4 A

- med kjøleskap - 7 A

- med stekeovn over inverter - 86 A (vondt)

- med stekeovn over generator og ladestrøm fra generatorens egen dynamo + 16 A

- med batterilader (Mastervolt 24/75) på etter ett døgn i uthavn +89A. Ser ut som generatorens dynamo bidrar det den kan i tillegg til at laderen jobber for fullt.

 

Dette var moro å få til.

Link to post
Share on other sites

Ser at Watski selger et battmeter fra Skyllermarks. Men det må da være det samme fra Nasa som Seatronic selger, bare med et annet navn?

 

battmeter_skyllermarks.jpgbattmeter_nasa2.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt den gjennom Herbern Marina.

 

Nå er den ferdig koblet og satt opp og kan melde om følgende avlesninger:

 

- stb forbruk uten kjøleskap - 4 A

- med kjøleskap - 7 A

- med stekeovn over inverter - 86 A (vondt)

- med stekeovn over generator og ladestrøm fra generatorens egen dynamo + 16 A

- med batterilader (Mastervolt 24/75) på etter ett døgn i uthavn +89A. Ser ut som generatorens dynamo bidrar det den kan i tillegg til at laderen jobber for fullt.

 

Dette var moro å få til.

 

Kjempebra, jeg får ringe de i morgen og sjekke pris. Grei monteringsanvisning ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har Viktron og er missfornøyd. Instrumentet skifter med ett og to siffer etter komma avhengig om man er over eller under 10A forbruk. Instrumentet er knotete og lite, og pungtummet så lite som en muselort og nesten uleselig. Dette merdfører at jeg må lete fram brillene og slå på lyset for å se om jeg har et forbruk på feks. 9.50 eller 95.0A. I mine siste fire båter har jeg hatt tre forskjellige Ah-tellere. Victron er den dårligste så langt og jeg irriterer meg hver gang jeg skal lese av instrumentet i litt dårlig lys.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Må desverre si meg litt enig med Rem.

Og så burde bakbelysningen i victronen hatt led belysning så kunne man hatt lenger delay, ev belysningen på hele tiden. Trur den bruker ca. 0.2 A eller noe slikt, og det er jo like mye som eg bruker på belysning i salongen :-(

Link to post
Share on other sites

Grei monteringsanvisning ?

Flott og lettfattelig manual på britisk i tillegg til masse andre språk som var lokalisert i egne bøker som jeg kastet.

Var også med en hurtigmanual som var tilstrekkelig under monteringen.

 

Til denne kan man koble 3 batteribanker. Hvis man ikke bruker den 3. inngangen, kan denne omprogrammeres til å aktivere belysningen på displayet når den blir strømsatt.

Jeg har lagt ut en leder, så vil tiden vise hva jeg bruker den til.

 

Har også lagt ut en leder som kan kobles til alarmen for å varsle meg med SMS ved for lav/høy spenning (programmerbare verdier) i tillegg til noen andre grenseverdier.

 

Batteribanken tok imot nesten 90 A da jeg startet opp etter et døgn i uthavn, etter en time tok den imot 75 A og etter to timer var ladingen nede på 30 A og det var på tide å stenge av.

 

Hadde kald nordavind på formiddagen i dag, så det ble litt jobbing. I kveld stilnet det helt og det ble en god times rundtur runt og innimellom Vestre Rauane. Litt av et eldorado her (også).

Link to post
Share on other sites

Rem, vi lå forresten ved siden av dere på ulsholmen i fjor sommer. Hadde da en Fairline 36 sedan. Frister å ta turen tilbake dit :-)

Husker det, ordentelig koselige var det. Vi møtes på samme sted til samme tid i sommer. :thumbsup:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg ville valgt Victron da jeg føler at dette er det mest komplette overvåkingsystem.

Du kan også sette hvilken verdier som skal oppfyles for å vise helt fullt batteri.

Den tar også hesyn til at høy last tapper batterine raskere enn amperforbruket ditt er. Husker ikke navnet på faktoren i farten.

Jeg kjøpte 602 versjonen, denneviser også spenningen på startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vurderer hvilken Batterimonitor jeg skal velge

Noen som ha noen oppdatert erfaringer?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen anbefaling?

Ser at NASA sin gir en rask og enkel status og ser ut til å ha en enkel programmering,

mens Victron sin har mindre display, man kanskje kan passe inn sammen med de andre instrumentene.

Har en del Victon utstyr fra før som jeg er fornøyd med, men ser ut som den krever noe mere programmering og er usikker på om den er like enkel i daglig bruk.

 

Noen kommentarer?

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Har Victron 600. Satte batterikapasitet på batteribanken, resten årnan sjøl :-)

Og skulle den bomme på etparprosent eller noen amperetimer, javel. Verden går ikke under. Det fine er at ungene og fruen faktisk har et forhold til tallene og at 15 min kjøring ikke er full batteribank etter 2 dager i uthavn.

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er det lett å se hvor mye som er igjen eller som er brukt av batteribanken på Victron'en?

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har ingenting å sammenlikne med men jeg satte inn Nasa batterimeter

http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/nasa-batterimeter-med-p-1030

 

Etter endel lesing i gamle tråder her på BP ble den mitt valg, og foreløpig er jeg godt fornøyd, monterte den i går og har vært uti skjærene siden, oversiktlig og enkelt instrument.

Men som tidligere nevnt, intet å sammenlikne med.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...