Jump to content

Batterimonitorer fra BEP, Victron, Nasa. Erfaringer?


HansT

Recommended Posts

Jeg likte størrelsen og layout på NASA's instrument mye bedre enn på Victron som jeg sjøl har. Store lettleste siffre og alt på en skjerm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den beste kombinasjonen er kanskje Victron og gode briller :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Var ikke lett å beslutte hvem jeg skal velge.

Victron sin har pent design og kan kanskje erstatte det ene voltmeteret jeg har ( det som erstattes kan monteres det oppe på fb) og har god erfaring med produkter fra Farco mens NASA sin ser ut til til å gi en veldig enkel status oversikt uten å gå inn i flere menyer for lese status.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått montert batterimonitor.

Så på Nasa sin og jeg likte display visningen, men jeg syntes den bygde litt for mye ut.

Var også usikker på om jeg fikk Victron sin til å passe inn i instrumentpanelet.

Var derfor innom Farco og fikk låne et instrument, samt fikk også med et komplett sett jeg kunne montere.

Hvis det ikke passet så kunne jeg levere det tilbake. Bra service :thumbsup: .

Jeg hadde fra før to Voltmetere (til start og forbruk).

bilde

 

Fikk tilpasset Instrumentet (BMV-602).

Vet jeg da kan fjerne det siste voltmeteret, men jeg tror jeg lar det stå.

Det ene voltmeteret jeg tok bort skal jeg montere på FB.

Samtidig fikk jeg montert opp to minus/jordiskinner for å fordele tilkoblingene bedre (tidligere var alt på en bolt :crazy: )

 

 

bilde

 

 

bilde

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei, det så veldig bra ut!

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en NASA batterimonitor. Skal legge ut noen bilder når jeg får den skikkelig på plass. Eneste jeg stusset veldig var dimensjonene på shunt`en og ledningen som skulle mellom forbruksbatteriet og shunt`en. Den var veldig mye tynnere (mellom en halv cm til en cm), mens ledningen til forbruksbatteriet sikkert var to cm... men den virket når jeg testet så det stemer sikkert, men det føltes rart å sette en så tynn ledning inn...

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Nå har jeg fått testet litt på NASA batterimonitor og er strålende fornøyd. Har full kontroll på forbruk og batteristatus.

Lå i uthavn i helga og brukte 62 Amp fra fredag til søndag ( 2x110 A batteri) med kjøleskapet på hele tiden, Walas komfyr til matlaging og kaffekoking og guttungen sov med lyset på om nettene (led).

 

Tallene er lette å lese med store tall, og valgte å plasere instrumentet så det er lett å se når jeg går forbi førerplass. Litt værre å se tallene når en kjører men det har jeg ikke behov for pga da har jeg nok strømm uansett.

 

Men, smaken er som baken....

 

larss

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte inn Victron BMV-602S i vår, og har fått brukt den en del i sommer. Jeg er enig i at tallene på displayet er litt små, men jeg er kjempefornøyd med funksjonene som den har. For meg ser det ut som den holder brukbar oversikt over hvor mye som er igjen på batteriene og den nullstiller seg greit når batteriene er fulladet. Jeg liker også at den kommer med 500A shunt, og at det bare er én kabel å trekke fra shunt til instrument (telefonkabel).

Øivind

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Nå har jeg fått testet litt på NASA batterimonitor og er strålende fornøyd. Har full kontroll på forbruk og batteristatus.

Lå i uthavn i helga og brukte 62 Amp fra fredag til søndag ( 2x110 A batteri) med kjøleskapet på hele tiden, Walas komfyr til matlaging og kaffekoking og guttungen sov med lyset på om nettene (led).

 

Tallene er lette å lese med store tall, og valgte å plasere instrumentet så det er lett å se når jeg går forbi førerplass. Litt værre å se tallene når en kjører men det har jeg ikke behov for pga da har jeg nok strømm uansett.

 

Men, smaken er som baken....

 

larss

 

 

Reagerte du på at ledningene som fugte med var tynne?

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Hei Jonas78

 

Nei, reagerte ikke på det, i mitt enkle hode er det bare ett signal som skal opp til instrumentet. Det er jo ikke noe forbruk der oppe.

 

Den minus kabelstumpen som går fra Shunten ( om en kan kalle den det) som fulgte med var jo litt i det korteste laget så denne laget jeg ny i noe større dimensjon.

 

Men nå må det sies at jeg er ikke noen eletrikker....

 

Men etter mye plunder der det viste seg at ett av de to nye batteriene jeg kjøpte hadde en ødelagt celle osv har jeg endelig kommet i mål på prosjektet mitt der dette NASA batterimonitoren og ett BEP relee mellom start og forbruk ble montert så var det artig når alt endelig var på stell denne helga.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...