Jump to content

Anbefaling seilbåt > 38 fot, pris < 600K

bjornas

Recommended Posts

Hei, er litt betenkt på å starte enda en tråd om anbefalinger av denne typen... Men, here goes:

Er ute etter en solid, "tidløs" seilbåt. Den bør være på minst 38 fot (pga mulighet til å stue unna familien). Den kan ikke koste mer enn 600'. Det er en absolutt grense, og jeg forstår at jeg da må akseptere en eldre modell. Derfor er jeg ute etter en "battle-tested" båt.

Hva er det som er bra fra slutten av '80-tallet - begynnelsen av '90-tallet? Jeanneau? Gib'sea?

Jeg ser også på muligheten for å importere fra utlandet. Har siklet litt på Swan. Innen mitt prissjikt må jeg fort ned i '70-talls båter. Er Swan så "gjennomført" at man rimeligvis kan kjøpe en så gammel båt?

Er interessert i alle råd og tips her innenfor de parameterne jeg har satt opp.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Alle gamle båter har en del arbeid som står for tur. Imidlertid var en del av de gamle båtene bygget til en bra standard, og de var nok relativt sett dyrere i sin tid enn mange nye båter er i dag. Jeg tror det jeg prøver å si er et kvaliteten på mange områder var bedre før, men årene tynger jo litt uansett.

Swan har en del fine modeller de, men mange av de er litt i overkant gammeldagse og veldig smale i hekken. Du trenger derfor en relativt stor Swan. Byggekvaliteten virker veldig bra på de som jeg har sett, enkelte modeller er kanskje noe vel innrettet mot kappseilas.

Budsjettet er egentlig for knapt til å få en bra 38+ fot fra seint 80 til tidlig 90. Disse er nå så gamle at tilstand er viktigere enn absolutt alder uansett. Vær på vakt mot slitte teakdekk og sandwichdekk med vanninntrenging. Samt gamle motorer.

Når det gjelder båter fra slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet vil jeg tro du kan finne solid bygde båter av bra kvalitet fra Sverige og til dels noen engelske modeller. Dehler er også en personlig favoritt fra denne perioden, lite teak og bra plastarbeide. De gamle Jeanneau, Gib Sea og Bavaria var mer tungbygde enn dagens, men de hadde ofte litt rare løsninger - synes jeg.

Du skriver ikke noe om antall kabiner og eventuelt sentercockpit, ei heller hvor godt den bør seile, men titt på Omega 36, Contrast, Scanmar, Comfortina, Boström 37, Forgus 36, HR 352, HR 382 (38), Sweden Yachts...?

Geir

Takk for innspill. Jeg vet selvf om de svenske; de har godt rykte. Men hvordan er de franske, fra den tiden det er snakk om for meg? Er først og fremst opptatt av turseileregenskaper, men kan jeg kombinere med litt "futt" er jo ikke det å forakte.

Er det noen tommelfingerregel på hvor mange timer en motor kan ha før en begynner å tenke i retning av utskiftning?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Er det noen tommelfingerregel på hvor mange timer en motor kan ha før en begynner å tenke i retning av utskiftning?

Jeg kan anbefale Omega 36, som jeg har selv. Den har en Yanmar GM30F. Det er en ferskvannskjølt motor. Den har nå nesten 5.000 timer på timetelleren. Den bruker ikke olje, den starter med gasshendel i tomgang og går som ei klokke. Har ikke gjort annet enn å overhalt dysene to ganger.

Mitt råd til seilbåtkjøpere er å velge båter med blykjøl og Yanmar motor. Eldre båter med jernkjøl har ofte mye rust på kjølen, som eierne hvert år legger mye arbeide i å bli kvitt. Yanmar har et meget godt rykte som en driftsikker motor, med få problemer.

Omega 36 har blykjøl.

Vet ikke hvor langs kysten du skal bruke båten mest "Bjornas", men for meg var mastehøyden et viktig punkt; dvs under 16 meter. Jeg bruker båten i hovedsak på vestlandet og oppover nordnorge. Her er mange broer(16 meter). Og man har et utall av snarveier/opplevelser når man kan smette under disse, istedetfor lange omveier. Omega 36 er en kjempebåt, men på akkurat denne vurderingen glapp den for mitt vedkommende(17 meter mastehøyde). Nå er jo riktignok passeringshøyde opppgitt ved høyeste høyvann, men allikevel..., der finnes noen 15 metersbroer også.

Nå har eg bare erfaring med den eg har sjøl, Jeanneau Sun Fast 37, 3 gode lugarer, greie løsninger, og sånn passe god seiler. 2002 modell med Yanmar 3Gm30F gått ca 4000 timer. Romslig båt. Den kosta meg ca 600k inkludert henting og montering av diverse som cockpittelt, lazybag, sprayhood, propell, varmer, vinsjer, autopilot osv. Og selvfølgelig mva til staten, det var den sure delen. Kjøpt av Sunsail i Portsmouth. Den er brukt i charter og er dermed ikkje strøken, men fungerer som regatta og turbåt.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Tusen takk for gode innspill. Skjønner at det ikke er den morsomste tråden å være aktiv i, men det er gode innspill som kommer. Jeg har sett på Forgus'en (altså annonsen), synes denne virker litt stivt priset...?

Regnes Jeanneau som "sånn passe med seilegenskaper"? Noen som kjenner til Sun Magic?

Noen som har innspill på Swan?

Ad bruksområde: Tja, si det. Bor i Oslo, så det er primærområdet. Dvs at det ikke er superhøyt prioritert med "lav" mast. Og så er det at jeg drømmer om større havkryss på litt sikt... Kanskje blir det med drømmen, men drømmer er jo viktige i hverdagen.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Her er mange broer(16 meter). Og man har et utall av snarveier/opplevelser når man kan smette under disse, istedetfor lange omveier. Omega 36 er en kjempebåt, men på akkurat denne vurderingen glapp den for mitt vedkommende(17 meter mastehøyde). Nå er jo riktignok passeringshøyde opppgitt ved høyeste høyvann, men allikevel..., der finnes noen 15 metersbroer også.

Mastehøyden er 17,5 m (inklusiv Windex) på Omega 36. Med VHF antenne i toppen er det ca 18 m, så jeg går normalt ikke under broer på under 18 m, selv om jeg har gjort det noen få ganger på lavvann.

Jeg er så enig i at en ikke bør ha mastehøyde på over 16 m, da en ikke kan seile noen leier, som gir beskyttelse mot været. I stedet må en seile utom de øyene broene går over til.

Dette er dessverre et minus med Omega 36, og andre båter med mastehøyde over 16 meter.

Omega 36 er etter min mening en veldig fin båt med mange positive sider. Var selv på leting etter en slik i fjor, men av de 4 båtene vi så på var det kun en av de som var i en slik stand at jeg ønsket å handle, denne ble da selvsagt solgt før vi ble kvitt vår gamle. Båtene ligger også langt under 600' slik at du har en del igjen til å oppgradere for. Lykke til med leting etter ny båt!

Tror jeg tuslet nordover sammen med deg i fjor på ettersommeren Ark Mari.

Gikk for motor, begge kom fra Kristiansund og jeg gikk inn til hjemmehavna i Kjørsvikbugen rett nord om Tjeldbergodden.

Tilbake til tema.

Har en 82 mod First 35 som har tre lugarer og god plass.

3.78 bred, og tørr og god sjøbåt som seiler bra også i ruskete vær.

Masta er 16 meter og dypgående 2.0, går greit under "Natobroene"

Til å være en 35 foter har den god plass, er solid bygget, men det er ikke mange av disse i Norge.

Det finns også en First 38 bygd over samme lest, men av den modellen har jeg kun sett to stykker.

Verdt å kikke på om du kommer over en av disse to.

FredagpRemmimngen020.jpg

Maibilder001.jpg

Er ute etter en solid, "tidløs" seilbåt. Den bør være på minst 38 fot (pga mulighet til å stue unna familien). Den kan ikke koste mer enn 600'.

Hvor stor er familien? Hvor mange lugarer og køyer "trenger" du? 80 talls båter er oftere av et smalere design. Noe som gjør at en 37 foter fra slutten av nittitallet gjerne oppleves som større enn en 40 fots båt fra syttitallet. Med på kjøpet får du gjerne også et skikkelig bad laget av plasttrær.

En Bavaria fra slutten av nittitallet er jo også snart begynt å bli klassisk båt.

Dehler er nevnt av andre (sjekk yachtworld.com og båter i tyskland og nederland)og det er en båt som jeg opplever som relativt moderne til tross for at de har noen år på baken. Seiler bra og har også ofte selvslående fokk. Men om du drømmer om et interiør med mye treverk er nok Swan et bedre valg. Men på en Swan fra syttitallet følger vel gjerne et skrudd (?) teakdekk med på kjøpet.

Som allerede påpekt er båtens vedlikhold,oppgradering og historikk viktigere enn merket ved kjøp av 30 år gammel båt.

Lykke til. Kjedelig tråd, overhode ikke!

Familien er på 2 store og 2 småramp. Men planen er å kunne invitere vänner och bekannta på turer, og det er derfor sterkt ønskelig at båten kan akkomodere (!) i hvert fall 4 flere på en noenlunde OK måte.

En dusj er et absolutt must...

Er det negativt med (skrudd) teak...? Trodde det var en plussting, jeg...?

Noterer Dehler. Har funnet denne, som jeg jo har siklet litt på... Men jeg forstår at jeg må ta en kikk på den først.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

På skrudde teakdekk får du med på kjøpet et tusentalls potensielle lekkasjepunkter. Noe som ikke er bra, er det i tillegg sandwich imed treverk som kjernematriale i dekk kan det fort bli kostbart å utbedre. Nyere båter har ofte limt teakdekk nettopp for å unngå dette. Men på den annen side er teakdekket ofte rehabelitert allerede på såpass gamle båter, men om ikke bør du undersøke grundig.

Om en slik Swan er drømmen din vil du trolig ikke like interiøret i en Dehler. Men er vel ikke skikkelig bad i denne vel? I tillegg er du avhengig av ganske mye pruting for å klare den i Norge for budsjettet ditt på 600K. Men ja, det var en flott klassisk seilbåt. :flag_bp:

Denne hadde jo ikke (skrudd) teakdekk. Skjønner jo forresten hvorfor DET ikke er lurt, ja... Tittet forresten på noen Dehler; du har rett, it wasn't exactly my cup of tea...

Hva med denne, da? Må jo selvf prutes (eller forhandles, liker det ordet bedre, litt mindre tyrkisk basar), men med tanke på seilegenskaper, komfort etc.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Lurte på Sun Magic selv for mange år siden. Det er jo en relativt solid båt. Men husk at det kan bli dyrt å eie en såpass stor båt på den alderen. Mye slitedeler å holde i orden. Blir imponert om du klarer å prute den spesielt langt ned...

Det er ingenting som tyder på at nordiske båter fra åttitallet har holdt seg bedre enn franske og tyske. Det er mye det samme.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...