Jump to content

Anbefaling seilbåt > 38 fot, pris < 600K

bjornas

Recommended Posts

Men nettopp pga slitedeler burde det være prutningsmonn? Akkurat denne har ligget svært lenge usolgt, og jeg synes ikke at den er "priced to sell". Kan lett importere rimeligere farkoster.Vet du noe om seilegenskaper? Du har jo Jeanneau selv?

Joda, tenkte bare at den var billig i forhold til størrelsen uansett. Seilegenskaper på jeanneau?

Det er veldig forskjellig fra modell til modell. Sun magic er ok, men litt tungseilt pga mastheadriggen. De som heter sun fast er de beste. Sun odyssey er mere mellomvindsbåter som er underrigget i lite vind og har litt for lite ballast når det blåser på. Men det er min mening...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Eldre båter kan tildels ha rigging som gjør dem mindre egnet for shorthanded seilas. Hvis du ser på bilde 4 av den Swan'en ser du at det er vinsjer som ikke er selftailing, alle skjøter og fall er ikke ført tilbake til cockpit bl.a. Et annet poeng er at store båter koster mye mer å vedlikeholde enn mindre. Selv likte jeg godt den Forgusen som var referert over, og ville nok heller kjøpt noe i det segmentet fremfor en nyere "billigbåt".

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

jeg tror ikke at det er noen vesentlig kvalitetsforskjell mellom Gibsea og Jeanneau/Beneteau, men førstnevnte er jo et merke som ikke lengre produseres (nå Dufour), og det påvirker kanskje prisen. Men også gamle J/B er vel rimelige. Mer om Gibsea finner du feks her http://www.cruisersforum.com/forums/f47/gibsea-yachts-any-history-or-opinions-49509.html

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 5 måneder senere...

411 er er en passe tung båt som tåler sjøgang og vind. Noen kalte min "fransk colin archer" en gang... Det var før jeg seilte fra dem med god margin. :-)

Pass på at det står yanmar i. De er tilnærmet evige og få problemer.

Har fulgt med på markedet en stund (ettervirkning av søkefasen da jeg skulle ha ny for 4 år siden)- så send gjerne en melding om du vil ha en "doktors" mening på overflaten om du ser på en konkret en.

Men er du ærlig med deg selv når du sier at det er viktig? En 411 klarer seg selvfølgelig fint i drittvær. Men det finnes mange andre som har tryggere cockpit og har mykere bevegelser i sjøen. Lav kjølprosent kan kompenseres for med kjøldybde, men strengt tatt er jo eldre båter ofte bedre på dette. Men da må du forsake litt av den moderne komforten. Er det ikke en rimelig sweden yacht 41 på finn? Fra nord norge?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

@Flamingokid: Tusen takk for tilbudet, skal ikke se bort fra at jeg slår til på det.

@Sun Flyer: Nei, er ikke helt ærlig på det. Dvs jeg sliter med å finne ut hva som er viktigst for meg. Konepone ønsker seg en moderne og "pent innredet" båt, hvilket taler for Oceanis'en. Men hun ønsker seg også en båt som er trygg uansett f..., og det taler for Sweden Yacht'en. Jepp, jeg har sett på den i Bodø. Absolutt aktuell.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Styggeværsegenskaper et ikke det jeg tenker på når jeg hører Oceanis. Med fare for å "disse" en båt jeg ikke har seilt, jeg har ikke seilt Oceanis 411 selv, men har eid en 323 og min mor eier en 423 som jeg har seilt endel.

Jeg oppfatter Oceanis serien som fine familiebåter, men styggeværsbåter er de ikke, til det er de for underdimensjonerte (i utstyret) og baserer seg for mye på skrogstabilitet. Om du skal ha tilsvarende båt men med litt mer styggeværsegenskaper så ville jeg sett på Hanse 411 eller Bavaria 42 AC (Bavaria42 AC er blitt rasende billig og er en skikkelig båt!).

Eller hva med en Janneu Sun Fast 37, under 38 fot, men det finnes en billig eller to ute på finn.

men 38 fot+ med pris <600.000 så må du påregne endel vedlikeholdskosnader. Fordelen for din del er at med de 2 startkriteriene så blir du "tvunget" til å gå litt opp i alder og eldre båter er jo generelt mer "styggeværsorienterte"...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...