Jump to content

Bunnstoff VC 17 m/VC tar- Hvor mye trenger en ?


SuperGnisten

Recommended Posts

Jeg har nå tatt av alt bunnstoffet på båten min.

Det er snart påtide å legge på nytt.

 

Jeg lurer på om det er noen som vet ca hvor mye VC tar og VC 17 det går pr størk på en comfortina 32?

evt noen som vet hvor mange kvadrat undervannskroget er?

 

I samme slengen, hvor mange strøk skal en legge på ?

Redigert av SuperGnisten (see edit history)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at du bruker litt mindre en boks (0,75) VC 17M per strøk, men det er avhengig av hvor glatt bunnen er.

Legg godt første året og ikke spar da blir du misfornøyd med stoffet. Jeg har kjøpt VC17 på tilbud og holbarheten som er stemplet på boksen er veldig lang så det er ingen problem å ha stående. Når det gjelder grunning må du bare prøve deg fram. Hiv kun herder i den mengden du bruker. Ingen problem å bruke halv boks.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde denne jobben når båten min, 32-fots Hanse, var ny i 2008.

Se gammel tråd.

 

Brukte 5 lag med VCTar (vekselvis sort/hvit for å forsikre meg skikkelig dekningsgrad) samt 7 lag på kjøl og ror. Nå husker jeg dessverre ikke hvor mange boksene med VCTar som gikk med, men bruk en korthåret rulle på denne - ikke skumrulle. Epoxyen "eter opp" skumrulla.

 

VC17m legges på med 2 strøk hver vår, og her går det med én boks for hvert strøk. Da må jeg "pine ut" de siste dråpene, så jeg kunne nok ha spandert på meg 3 bokser. Men det begynner jo å bli endel lag med VC17m nå etterhvert, uten at jeg sjeneres av det. Vannsliper forsiktig før stoffing; stoffet bygger utrolig lite.

 

Fikk anbefalt fra en i havna, som hadde fått dette fra International som produserer bunnstoffet, at man MÅTTE bruke korthåret rulle på VC17m. En skumrulle la for tynt lag. Forsøkte derfor å bruke korthåret rulle i fjor vår, men det ble bare en masse søl og dårlig resultat. Min erfaring er at skumrulle gir det beste resultatet/minst søl - og at dette holder med tanke på groe på båten.

 

Derfor:

 

VCTar: Korthåret rulle.

VC17m: Skumrulle.

 

Et par praktiske tips:

- Hell VC17m og "kopperpulveret" på en 1,5 brusflaske ved hjelp av trakt, for så å blande dette skikkelig ved å riste på flaska. Det blir mindre søl/lettere å fylle på i malingstrauet mens en jobber. En annen fordél er at du kan la utblandet bunnstoff stå over natta (og litt lengre) så lenge du husker å skru på korken på flaska.

 

- Dersom du skal bruke mindre enn en hél boks med VCTar: Bruk bakevekt og bland etter forholdene som står beskrevet på boksen. (Egenvekta er noe ulik for de to komponentene; men tror nok denne i praksis er neglisjerbar...)

 

- Kjøp VC17 tynner - det blir alltid noe søl/behov for å tynne ut VCTar når første laget skal legges på jernkjøl mm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...