hawthorne Startet 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Februar.2012 Jeg sjekket med Cipax vedr. stoffing av polyethylenbåter, og fikk tilbake oppskriften til Hempel: Vask grundig med Degreaser. Slip deretter med vannslipepapir K 80 dyppet i Degreaser. Vask bort alt slipestøv med Degreaser og påfør umiddelbart 1 strøk med Sealer 599. Etter en 1/2, men innen 1 time mens sealeren fremdeles er klebrig, påføres første strøk med Hard Racing. Påfør ytterligere 1 strøk bunnstoff før sjøsettting. I den gamle vedlikeholdsguiden til Pioner er det forøvrig ikke spesifisert bunnstofftype, men Hempel har kanskje fått mer erfaring. Spørsmålet er, finnes det enklere metoder? Hvis man gjør dette, må man da behandle jolla hvert år? Holder det evt. å "flekkstoffe"? Jeg har ingen erfaring med harde bunnstoff (bruker til vanlig selvpolerende til daycruiseren), legges det på tilsvarende selvpolerende bunnstoff? hilsen Jørn - som er lei av groing på jolla Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 21.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Løfter denne! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Min Steady ble rubbet med 100 papir før den ble smurt med selvpolerende stoff direkte. Siden har den fått et strøk med selvpolerende hvert år. Kun mattet før hvert strøk. Selvfølgelig blir det noen lag etterhvert, og løsner litt her og der, men det gror hvertfall ikke nevneverdig. Kun litt grønske ved vannlinja som taes med kost. Synes man det blir for mange lag, skrapes det enkelt av.Godt nok for meg i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Kjøpte Pioner kit fra Hempel og behandlet en River 290 i 2008. Båten er på sjøen i sommersesongen (mai-oktober) og har minimalt med groe ved opptak om høsten selv etter 4 sesonger uten påføring av ny bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Har nå stoffet Steady'en etter anbefalingene med degreaser, sandpapir, sealer og hard racing. Legger den på sjøen neste gang jeg er på hytta, og regner med at den sinnsyke groingen er historie. Trengs stoffing senere, legger jeg på vanlig selvpolerende. -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Tok opp Steady'en i dag. Den er 100 % perfekt under, og den ligger i et område hvor det gror veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.