pipp Startet 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Februar.2012 Hvor stort rele må jeg ha for å kunne bruke det som hovedbryter på startbatteriet? Jeg har VP KAD44 Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Et "startrele" gjør vel den jobben? Det har jeg på en traktor. Da er det kun en tynn kabel mellom batteri og tenning som er stømførende utenom. Og den har egen sikring:-) Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 29.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 200amp? Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Tror du kan bruke motor relet til en Zpro løftelm det er et solid rele og ikke aller verst pris Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Hva mener du, skal starteren også innom dette her? Da må eg nesten følge opp med å spørre- Hvorfor i all verden?! Eller snakker du om bryter til alt annet utenom starteren Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 1.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Tanken med rele er å slippe 4-5 meter kabel frem å tilbake til hovedbryter. Ja strøm til starteren skal gå via releet Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Og hvorfor må din båt være den eneste i landet som trenger dette? Det er 100% unødvendig og bare surr å ha en bryter på ledningen til starter. Bortsett fra de så må svaret bli et relè som tåler det samme som motorens anbefalte CCA elr MCA kapasitet Sitér dette innlegget Link to post
nitesu Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Tanken med rele er å slippe 4-5 meter kabel frem å tilbake til hovedbryter. Ja strøm til starteren skal gå via releet Fjernstyrt hovedstrømsbryter fra bep ?? Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
pipp Svart 1.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Setter pris på dine klare svar og bastante meninger tror jeg vet om to andre som har startstrøm via hovedbryter Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Startstrømmen til din motor ligger på rundt 500A. Men jeg kan heller ikke forstå at du heller vil spare 5 meter kabel mot et rele som kan slutte å virke........ Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 1.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Bep er fint, men koster i overkant Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Det må være mange som bruker hovedbryter til startmotoren (inkl. undertegnende). Greitt å vite at når hovedbryter(ne) er avslått så er ALT slått av. På min 41A er det standard med hovedbryter til starteren, i alle fall iflg. instruksjonsboka. Og det er solgt mange 41A! Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Hovedstrømbrytere bør være manuelle, releer kan svikte og brenne seg fast, og når du trenger de som mest kan de svikte. Jeg ser helt klart det praktiske med å bruke releer, men jeg ville ikke hatt slikt i min båt som hovedbrytere på hverken start batt eller forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 1.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 enkelt å koble forbi releet viss det skulle ryke. Men for all del smak og behag Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinn D Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Helt enig med Fjordgrynt. Det er liten vits å ha to releer seriekoblet,man får kun en ekstra feilkilde. Bruk heller kun en forankoblet manuell hovedstrømsbryter for å frakoble hovedstrømmen til starteren når motoren ikke skal kjøres. Ja det er enkelt å forbi koble et relee, men hvorfor gjøre det når man kan slippe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.