Jump to content

Startbatteri - hvor stort ?


MS Victoria

Recommended Posts

Har i dag 2 x 125 Ah forbruksbatterier samt 1 x 125 Ah startbatteri. Alle er av identiske av "fritidstypen". Har nå planer om å kople disse tre kun til forbuk og sette inn et nytt startbatteri. Vil da ikke ha større startbatteri enn nødvendig og lurer på hvor stort jeg bør velge. 60-80 og 100 Ah. Båten brukes i sommerhalvåret. Motoren er en Yanmar 6LY-UTE - 290 hk motor. Noen som kan dele av sine erfaringer ? :wink:

Link to post

Jeg ville valgt et 75Ah startbatteri som absolutt minste størrelse. Ser man på tekniske data for et standard åpent bly/syre startbatteri, ser man at det kan levere meget store startstrømmer når det ikke er kuldegrader. Og når en start bare bruke sånn omtrent 0,5 Ah, er det jo ikke Ah-kapasiteten som er viktig i det hele tatt.

 

Et 75Ah startbatteri er garantert mye mindre enn det instruksjonsboka di sier, men ønsker du et minst mulig batteri, så går dette faktisk bra. Alternativt kan du velge et 50Ah Optima som glatt leverer enda større startstrøm enn det vanlige 75Ah batteriet.

 

På din motor mener jeg det står en 250A starter. 250A er vel omlag halvparten av det et fulladet, godt standard 60Ah fulladet startbatteri kan levere en sommerdag. Og da menes det kan levere i 30 sekunder i strekk. Men så skal du jo ha en anselig sikkerhetsmargin for startproblemer, batterier som eldes osv.

 

Er det prisen, plassen eller vekten som gjør at du vil ha et minst mulig batteri?

 

Lotus

 

En liten rettelse: 250A starter er for 6LP. For 6LY er det vel da sånn ca 300A.

Og Yanmar? Krever et batteri som kan levere 800A for din starter. Da får du vel gjøre en avveining om hvor langt ned du ønsker å gå.......

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Her er jeg kompetansemessig på gyngende grunn, men jeg tenkte kort å si hvordan det er på min båt (Grand Mistral 2xKAD300) og var på min forrige båt (Windy Scirocco 2xKAD32).

 

Begge båtene har/hadde 2 forbruksbatterier på 115ah og 1 startbatteri på 115Ah. Jeg trodde, og har tidligere skrevet her på båtplassen at mitt elektriske opplegg er slik at startbatteriet kun benyttes til start, mens forbruksbatteriene benyttes til forbruk. Dette viser seg å være feil. Windy benytter forbruksbatteriene til både forbruk og start, og benytter ikke startbatteriet i det hele tatt. Med mindre spenningen på forbruksbatteriene er for dårlig til å starte, da kan jeg enkelt kople inn startbatteriet.

 

For meg virker det jeg opprinnelig trodde var tilfelle som mer logisk, men denne løsningen har jo den fordelen at du pr. definisjon til enhver tid har et friskt startbatteri. Jeg nevner denne løsningen, som muligens kan være en ide for deg også. Da kan det også være enklere å forsvare et mindre startbatteri (siden det kun skal benyttes i nødstilfelle).

 

Ellers lurer også jeg på hvorfor du gjerne ønsker et mindre startbatteri enn det du har.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Ville valgt et batteri med masse kapasitet til startbatteri ,,,

Er en uheldig og får luft i diesel systemet og må til med lufting så må en beregne en del strøm til å starte igjen og 60-70 Amp batteri er ikke rare sakene da ,,, :nonod:

60-70 amp starter greit maskinen(e) dine når de er friske og spreke men ikke når problemene dukker opp noe som av og til kan skje (har skjedd meg :blush: ) hadde nesten problemer med 110 amp (kun en Perkins på 47 HK) fikk stopp pga. vann i diesel :headbang:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Opplegg for baugpropell og ankervinsj er forskjellig fra båt til båt. Men, husk at disse kan få sin strøm fra nettopp startbatteriet. (en løsning jeg selv foretrekker). Det innebærer at man tapper ned batteriet noe i forbindelse bruk av nevnte utstyr i forbindelse med tillegging. Dermed er ikke startbatteriet helt oppladet når motoren(e) stoppes.

 

På tidligere båter har jeg benyttet Sønnac Heavy Duty startbatterier. Ved 20 graders temperatur vil et 145 Ah batteri gi ca. 1300 A og et 185 Ah gir ca. 1900 A. Dette er altså batterier meget kraftig startstrøm. Siden batteriene i tillegg har stor / veldig stor kapasitet, betyr dette at det er uproblematisk om baugpropell + ankervinsj brukes en del i forbindelse med tillegging og at startbatteriet dermed blir noe nedtappet.

 

Det er viktig å huske på at baugpropellen's faktiske effekt (skyvekraft) påvirkes mye av hvor mye power batteriet klarer å gi. Dynamoens kapasitet er alene for dårlig, baugpropellen er helt avhengig av et batteri som tilfører skikkelig med effekt. Startbatteriets evne til å gi mye effekt over kortere perioder, passer derfor godt til baugpropellens (og ankervinsjens) behov.

 

Skal selv bytte startbatteri til sommeren. (Motor = KAD44 på 250HK). Mitt valg blir Sønnac Heavy Duty på 145 Ah. Et valg basert på tidligere erfaringer.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Opplegg for baugpropell og ankervinsj er forskjellig fra båt til båt. Men, husk at disse kan få sin strøm fra nettopp startbatteriet. (en løsning jeg selv foretrekker). Det innebærer at man tapper ned batteriet noe i forbindelse bruk av nevnte utstyr i forbindelse med tillegging. Dermed er ikke startbatteriet helt oppladet når motoren(e) stoppes.

Riktig som du sier BEG. Jeg har 2 stk SP 75 sidepropellere. Disse krever faktisk over 500 CCA kaldstart kapasitet. Måtte følgelig opp i 175 Ah startbatteri for å kunne mate baugpropellen skikkelig.

Starteren på min 6LY2 sluker max. 500A og krever minimum et 150 Ah startbatteri ifølge boka.

 

 

Link to post

Riktig som du sier BEG. Jeg har 2 stk SP 75 sidepropellere. Disse krever faktisk over 500 CCA kaldstart kapasitet. Måtte følgelig opp i 175 Ah startbatteri for å kunne mate baugpropellen skikkelig.

Starteren på min 6LY2 sluker max. 500A og krever minimum et 150 Ah startbatteri ifølge boka.

I et kort øyeblikk sluker nok starteren din enda mere. Og, derfor bør alle som har startbatterier som gir høye startstrømmer være klar over begrensningene som er for alle typer hovedstrømsbrytere. Er de ikke dimmensjonert for både de kortvarige og langvarige strømmene som går gjennom bryteren, kan blant annet glødeskall bli resultatet. Glødeskall = motstand og dermed redusert effekt fram til starter etc. Her prater jeg om egen erfaring fra mine to siste båter. Det finnes ingen batterivelgere av typen 1, 2, 2+1, off som klarer av store strømstyrker. (største jeg fant var maks 400 A kortvarig og 250 kontinuerlig). Det finnes vanlige on-off brytere som klarer opptil 2500 A kortvarig. Slike bør settes inn i kretsen til starteren.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Her er tekniske detaljer for 6LYA-UTE.

6LY specifications

Starteren er på 3000W.

 

Min starter er på 2500W. Har et 75Ah batteri. Merker ingen forskjell om jeg starter på dette eller på den ordinære hovedbanken på 330Ah. På den annen side bruker jeg båten bare om sommeren og startbatteriet er kun et reservebatteri som alltid er fulladet slik KOB har skissert for sine Windy'er.

Det betyr at jeg normalt heller ikke trekker ankervinsj og baugpropell fra dette batteriet.

 

Jeg har et 75Ah batteri fordi det stod der som standard fra leverandøren. Hadde jeg brukt dette som et startbatteri med starter, ankervinsj og baugpropell, kunne det nok godt bra fordi ankervinsj og baugpropell brukes når motoren går og dynamoen lader. Hadde båten vært i bruk om vinteren og samtidig betjent alle 3 strømslukere, hadde det vært i minste laget, spesielt hvis noe er tregstartet.

 

Jeg vil fortsette å ha det slik fordi

a) det virker utmerket

b) jeg har ikke plass til noe større batteri.

 

En ting du bør være obs på:

I det motoren starter er det på de mange Yanmarer et rele som slår inn og forvarmer kjølevannets indre kjølesløyfe i 3 minutter eller til vannet har nådd 40 grader. I 4LH serien sluker dette 95A.

I 6LY/LHA -serien er det 2 slike. Om de sluker 2 x 95A eller 2 x noe mindre ampere vites ikke, men hvis du har en flat forbruksbank og av en eller annen grunn har lite strøm på startbatteriet, kan du nok ta det som temmelig sikkert at du neppe får startet motoren en gang til noen minutter senere hvis vidunderet blir stoppet eller skulle stoppe.

 

På den annen side. Er du i en strømkaossituasjon, kan du jo bare hekte av ledningen til releet som styrer oppvarmingen av kjølevannet. Tross alt har den jo bare 2 funksjoner. Den gir mindre kaldstartrøyk på et tidligere tidspunkt (Bodense II miljøkrav) og den begrenser slitasjen på motor ved hurtigere å nå driftstemperatur. Har man ikke anledning til å ofre 10-15 Ah på dette den ene gangen, kommer neppe miljøverministeren og kjefter på deg.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Har ikke tenkt å endre noe på opplegget som jo bør være rimelig bra i en Nidelv av 98 årgang. Legger kun inn et ekstra servicebatteri. Men da alle batteriene i dag er av "fritidstypen" benytter jeg anledningen til å la starteren få et skikkelig "start batteri". Båten har meget ryddig elektrisk opplegg laget av et firma Retronic AS i Namsos og på hovedpanelet har jeg tre hovedbrytere, en merket Engine, en merket service og en merket emergency. Da er det slik at servicebryteren kopler til de to servicebatteriene og engine bryteren det ene starterbatteriet. Emergency bryteren er da sammenkopling av de to kretsene i fall det skulle oppstå en situasjon som krever dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...