Jump to content

Bruk av drevpose for duoprop drev


Muffe

Recommended Posts

Jeg har en slik pose selv, og første gangen jeg skulle bruke den tenkte jeg å prøve med propellene på,

men endte opp med å ta dem av da jeg syntes det ble litt for trangt med propellene på.

Da jeg hadde fylt posen med vann ble det jo bedre plass rundt drevet, men for sikkerhets skyld har jeg valgt å bruke posen uten propeller på.

Det er jo ikke store jobben å ta dem av, og i tillegg vil du jo ikke ødelegge posen i tilfelle en skulle være litt uheldig.

Link to post

Støtter deg der. En annen ting er jo at en slik pose blir vel først og fremst brukt ved opplag og da bør jo propellen av uansett for å smøre akslingen. Om det er på en mindre, trailbar båt slik jeg har så bruker man vel muffer for å kjøre ferskvann i kjølesystemet i løpet av sesongen. Frostvæske trenger man jo ikke om sommeren.

Link to post

Lagde min egen variant av 2 eller 3 stk Ikea handleposer utenpå hverandre når jeg konserverte min D4 med DPH fjor høst. Måtte ta av propellene for å få plass til drevet i posen. Jeg tapet inn en liten plate i bakkant for å hindre posen til å kollapse rundt vanninntakene på drevet da posen ble litt trang. Sømmene ble også tapet med vevteip, mest for at posen skulle holde på frostvæsken. Endte opp med å ikke kjøre frostvæske gjennom drevet, uten at jeg husker hvorfor akkurat nå.

 

Pris 15,- pluss litt teip.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Har testet drevposen selv denne helgen. Tok av propellene først. Posen fungerte fint for ferskvannskjøring. Men hvis du skal bruke den til glykolblanding, merk at posen er STOR og krever MYE Glykol om du skal blande 50/50. Og man tar sjelden sjansen på å bare ha halvfull pose. Ikke særlig billig sånn sett.

 

For de av dere med to drev, posen må tømmes før du klarer å flytte den, og det tar litt tid å få ut alt vannet gjennom den lille slangeåpningen. Alternativt kan du bare slippe oss stroppene så den fulle posen faller av. Men da blir det vått rundt deg... og kanskje posen går i stykker...

Link to post

Eg har denne. Brukt 2 sesonger på 2 båter. Min D4 og en D6 med DPH. Går greit med propellene på. Og så fyller en jo ikkje den full med glykol og lar det renne ut i det fri!! Vi samler glykolen på kanner. Og så trenger vi kjøpe 5 liter kvart år for etterfylling. Glykol etter en god omgang ferskvann. Mange måter å regne på :)

Link to post

Har også en slik pose som ble brukt på DPH-drev i fjor, helt grei løsning, men knotete når en skal ha på glykol. Har derfor frikoplet aktre ende på den store sjøvannsslangen som går inn på impellerpumpen, og helt innpå glykol der med motor i gang. Funker det også.

 

Kommer i år til å prøve en variant jeg så bilde av her på forumet her forleden.

 

Tilt opp drevet, frikoble sjøvannsslangen fra drevet, stikk et rør med passende dimensjon inn i slangen, stram til med slangeklemme. Stikk røret, som er en meter langt, ned i et karr med vann og slange oppi. Kjør motor til varm, stopp motor, putt røret oppi en bøtte med glykol, start motor og kjør til det kommer ut glykol fra drevet. Ferdig. Drevet drenerer seg selv.

 

Dette vil ikke funke på drev hvor impeller sitter i drevet.

 

Så det er mulig båtpengen på drevposen var unødvendig.

Men for all del, kjøpt drevposen, du støtter en tilrettelagt bedrift som priduserer mye fint. Hadde vi valgt på nytt, så hadde vi heller kjøpt drevhetten de lager. ( såfremt planen med bruk av rør på sjøvannsslangen funker.)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...