Jump to content

Eureka's seilbåtjakt.


Eureka

Recommended Posts

hehe, det er nok bare en tilfeldighet, det er ikke den. Så den selv nettopp på finn og det var stas :) Jeg har av uviss grunn forelsket meg i Naver29. Den som ligge på finn kommer til å gå fort for det ser ut som et godt ekemplar og som det står, mye bår for pengene, dersom den er bra.

 

Ved god hjelp av et medlem her har jeg fått tak i navn og nummer til BPmedlemmet som skal selge en Naver29, så jeg tenker jeg kommer til å ringe ham i morgen og høre hvordan det ligger ann. Så da blir det kanskje litt progresjon her.

 

Det er rart med det, men det er veldig behagelig å kun se etter en bestemt modell.

Link to post

mtp at jeg har en hentetur fra østlandet til sunnmøre på 560nm, så det betinger det at motoren helst må være kraftigere enn 10 hp og den bør være bra. -og det er det i den båten jeg skal ringe på i morgen. :)

 

Jeg har brukt veldig mye tid på å lese meg opp på det jeg finner om Naver. Funnet det som er av Navere til salgs i Europa og sett på bilder, lest om erfaringer mm.

Link to post

lang tur det, vurderte å kjøpe den J80en som lå på finn, skadet i ålesund i dag. Den ble solgt før jeg fikk slått til, men da hadde henteturen foregått på henger :lol: men ville tro du hadde fått en flott tur på vannet rundt der. 560 NM er jo et godt stykke, men folk har jo seilt distanser mye lengre enn det i mye mindre båter. regner med at du får med noen som har litt erfaring når du seiler rundt?

Link to post

Ja, det hadde vært greit å ha noen ombord å konferere med :) Det rent seiltekninske kan jeg for lite om til å satse på å seile. Jeg var mannskap på en 43 fot seilbåt fra Ålesund til Kr.sand for to år siden og Ålesund- Stavanger med Grandezzaen for 3 år siden. Så det stykket har jeg rimelig god kontroll på.

Nå fikk jeg også respons på Dufour'n som ligger ute også. Blir spennende dette her :)

Link to post

Spørsmål angående vinsjer:

 

Jeg ser at det er to hovedtyper vinsjer for fall og skjøter. En type er selvskjøtende en annen er ikke selvskjøtende. Kan noen fortelle meg hovedforskjellene mellom disse? hva betyr forskjellen i praksis? Kommer det ann på størrelsen på båt/seilareal om det er nødvendig med selvskjøtende?

Hvordan er det å operere en "ikke selvskjøtende" alene? har lest i "boka" at man må være to for å bruke en ikke-selvskjøtende? -er det i praksis nødvendig på en 29 fotsbåt?

 

Videre, det er ulike størrelser på vinsjer, er det slik at jo større jo bedre? :)

 

Dersom man vil ettermotere eller fornye vinsjer, er det da helst selvskjøtende man velger?

Link to post

Jeg ser at det er to hovedtyper vinsjer for fall og skjøter.

Tja, du har med og uten selvskjøting, og med og uten to "gear".

 

Kommer det ann på størrelsen på båt/seilareal om det er nødvendig med selvskjøtende?

Egentlig ikke. En selvskjøtende er mye enklere å ha med å gjøre. Til å teite en svær genoa trenger du to "gear". Vinsjer kan ha 50:1 i utveksling.

 

har lest i "boka" at man må være to for å bruke en ikke-selvskjøtende?

Nei, egentlig ikke.

 

det er ulike størrelser på vinsjer, er det slik at jo større jo bedre? :)

Ikke nødvendigvis. En større vinsj gir mer kraft. Ellers velger man vinsjer etter bruken.

 

Jeg har Lewmar 40ST (selvskjøtende) til genoavinsjer. På hyttetaket har jeg en Lewmar 16 på hver side til fall og hal. På masta står det en Lewmar 8 som kun brukes til genoafallet. Er vel egentlig et hakk for liten.

Link to post

Spørsmål angående vinsjer:

 

Jeg ser at det er to hovedtyper vinsjer for fall og skjøter. En type er selvskjøtende en annen er ikke selvskjøtende. Kan noen fortelle meg hovedforskjellene mellom disse? hva betyr forskjellen i praksis? Kommer det ann på størrelsen på båt/seilareal om det er nødvendig med selvskjøtende?

Hvordan er det å operere en "ikke selvskjøtende" alene? har lest i "boka" at man må være to for å bruke en ikke-selvskjøtende? -er det i praksis nødvendig på en 29 fotsbåt?

 

Videre, det er ulike størrelser på vinsjer, er det slik at jo større jo bedre? :)

 

Dersom man vil ettermotere eller fornye vinsjer, er det da helst selvskjøtende man velger?

På en 29-foter klarer du deg uten selvskjøtende vinsjer, men det er selvsagt en fordel. Hvis du f.eks. krysser og har en selvskjøtende vinsj på fokkeskjøte som sitter slik til at du både kan vinsje inn og holde i roret samtidig så blir alt mye enklere. Uten selvskjøtende vinsj tar det hele lengre tid og krever litt mer teknikk, men det går helt fint det også, spesielt om du har autopilot.

 

Jeg ville valgt selvskjøtende siden jeg seiler en del alene, men jeg vet ikke hva du gjør. Hvis du kjøper en båt uten, er det vel bare å prøve og se om behovet oppstår?

 

Vinsjen må være stor nok, skille mellom «passe» og «for liten» er ikke så stort har jeg oppdaget, men å ha en vinsj som er større enn nødvendig betyr bare dødvekt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

En type er selvskjøtende en annen er ikke selvskjøtende. Kan noen fortelle meg hovedforskjellene mellom disse? hva betyr forskjellen i praksis?

Hovedforskjellen slik jeg ser det er at selvskjøtende vinsjer kan opereres med én hånd. Ikke-selvskjøtende vinsjer trenger to hender: en på vinsjhåndtaket og en til å dra i skjøtet som kommer av vinsjen. En konsekvens av dette er at du ikke har noen ledig hånd til å holde i roret og derfor er avhengig av enten 1) en person i tillegg til deg selv, eller 2) en autopilot, eller 3) at du klarer å styre båten med en fot samtidig som du opererer vinsjen.

 

Siden jeg seiler mest alene har jeg byttet ut de originale ikke-selvskjøtende genoavinsjene med selvskjøtende.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Takk for innspillene folkens.

I ettermiddag skal jeg på visning på en Comfort30 fra 1982. Ifølge udkik.dk så er Comfort30 903 lang og produsert frem til slutten av -70tallet. Denne er 914 lang og 304 bred og altså fra 1982. Motoren er en Yanmar 18 hk fra 2003. -og det er jo bra. Vet ikke modellbenevnelsen på denne motoren enda. -men det er det kanskje noen vet?

Ikke rulleseil. 3 forseil, storseil og spinnaker.

På de bildene jeg har fått på mail, så er den bra ut. Sågar med cockpitkalesje, varmer, kok og radar.

 

Dette er en båt som jeg har fått høre om gjennom bekjentskaper og ligger ikke ute på finn. Jeg går en del opp i pris, men jeg hadde allerede beveget meg opp i segmentet mellom 90 og 100 tusen. Siden båten ligger lokalt, så er det mange tusen i besparelse både i å kjøre på visning og henting, samt tiden det vil ta å hente på østlandet. Legger jeg det i potten, så nærmer vi oss noe.

 

Noen som kjenner til modellen og hvorfor denne er lengre enn standard?

Link to post

Den skal være 9.09 lang og 3.03 bred ifølge verftet.

Egentlig en båt med broget historie.

Begynte sin tilværelse som Joker 30, senere Joker S 30 og deretter Albin Ballad.

Med litt annet overbygg het den Comfort 30. Er også bygget under navnene ÅH 30 og Möre 30.

Comfortbåtar byggde denne fram til ca. 1982.

Den ble bygget hos Sweden Yachts i Stenungsund, hos Comfortbåtar i Arvika og hos Sandefjord Modellverksted i Sandefjord.

Er egentlig en liten kjapping til å være fra 70 tallet. LYS på 1.09.

Link to post

Mulligan, ikke Joker 30, Joker S 30, Albin Ballad, ÅH30 eller Möre 30 i følge Sailguide.com?

 

"Comfort 30 tillverkades under större delen av 1970-talet och något år in på 1980-talet. I mitten av 1970-talet tillverkades hon av Sweden Boats i Stenungsund (det som numera heter Sweden Yacht). Senare tillverkades hon av Comfortbåtar i Arvika. Comfort 30 såldes i flera olika färdiga stadier; från halvfabrikat till fullt färdig båt."

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post

Mulligan, ikke Joker 30, Joker S 30, Albin Ballad, ÅH30 eller Möre 30 i følge Sailguide.com?

 

"Comfort 30 tillverkades under större delen av 1970-talet och något år in på 1980-talet. I mitten av 1970-talet tillverkades hon av Sweden Boats i Stenungsund (det som numera heter Sweden Yacht). Senare tillverkades hon av Comfortbåtar i Arvika. Comfort 30 såldes i flera olika färdiga stadier; från halvfabrikat till fullt färdig båt."

Comfort 30 var noe forskjellig fra Balladen og hadde andre egenskaper. C var forbausende rask i lett vind, men litt veik når det blåste opp i forhold til Balladen som var en stiv båt. Har seilt mye regatta med C, den hevdet seg godt på LYS. Sjekk innredning, noe primitiv i enkelte tilfeller.

Link to post

Ja, da var en ny visning over. Hadde med min far som er kollega av selger, så da holdt de praten så jeg i ro og mak fikk gått rundt og sett på ting. Båten er hel og fin. Ingen tegn til vanninntrengning, ergo tørt og pent innvendig. Pene og hele blå puter i hele båten. Har ligge uten presenning i vinter, så da ville det syntes om det var lekk dekk. Båten har lite oppgraderinger utstyr, dvs at en del utstyr må regnes som om det ikke var der, mtp prisfastsettelse. VHFn er bare å ta ut, samt at ebern har en uviss fremtid. Men den gikk og varmet. Nyere toalett uten tank, så her må det monteres tank. Stor vanntank og el-pumpe. Radar og gps. Gammel type wallas safe flame, som funker bra. storseil og 3 forseil av eldre årgang men er hele. Spinakker med bom. Samt stormfokk. Stående rigg så ok ut, wire på fokkefall. Sprayhood med lite hull og cockpitkalesje. Simrad Tp 22 autopilot. Gummibåt med nyere 4hk. Motor, yanmar 2gm20 fra 2003 som gikk utmerket og meget pen. Likte båten godt. Pris ca120 men skal nok noe ned pga Bla gamle seil og markedet. Føler det kan bli et trygt kjøp og om jeg følger med på hva som kan dukke opp av seil til salgs, så blir vel det i orden etterhvert. forøvrig 7 vinsjer i cockpit pluss to storseilvinsjer på mast. Babystag. Har skrevet dette på iPad, så beklager trykkfeil.. Det burde gått ann å få inn dør mellom toalett og forpggen... Så toalettet kan bli litt mere privat.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Da har jeg lagt inn bud med forbehold om at materiell mm er funksjonsdyktig under testseilas og undervannsskrog er ok når selger tar den på land neste uke. :)

 

Et spørsmål: går det ann å bygge om en sjøvannskjølt Yanmar 2GM20 til ferskvannkjøling? Er det ferdig ombyggingssett for dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...