Jump to content

Eureka's seilbåtjakt.


Eureka

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt!

 

Er selv i prosessen med å få meg seilbåt i klassen maks 100.000 og har følgt tråden din med interesse. Har blant annet sett på den gule Naveren som det blei linket til tidlegere, skal på visning der kommende uke.

 

Hva har de viktigste elementene som du har tatt hensyn til, eg har forstått at seil og motor er det viktigste, er du enig i det? Har dere andre noen tanker om dette? Er det noen annet eg bør sjekke nøye?

 

Er helt ny med båt og seiling, men har alltid hatt stor fasinasjon for vind og seiling. Beklager hvis eg stjeler tråden din:)

Link to post

Det går bra det. :)

Jeg har ihvertfall tenkt at seil og motor bør være bra. Skrog sier seg selv, fritt for skade. Båten bør være rimelig tett i dekket uten skader i tre og interiør, om ikke så lar nok alt seg tett, og pusse og lakk hjelper, dog bør det gjenspeile seg i prisen.

Særlig siden det lå ann til at jeg fikk en lang hentetur så ville det være svært viktig med bra motor. Dessuten ligger den store utgiftsposten her dersom det må inn ny motor. Seil koster også en del for nytt. Jeg kjøper nå en båt med særlig god motor men med eldre seil. Seilene må jeg bytte ut etterhvert, men siden de er hele så har jeg tid på meg til å vurdere rulleforstag og nytt forseil til dette. Storseil må også byttes, men funker. Jeg får se hva det blir til. Skal følge med på finn hva som dukker opp.

 

Jeg har etterhvert sett mindre etter stor vanntank og septikktank da dette lar seg lett ettermontere.

Navigasjonselektronikk er også ikke så nøye å se etter fordi det finnes så mye bra og rimelig som er godt nok for en nybegynner, at "gammel" elektronikk som kan skape en kunstig høy pris uansett kanskje må plukkes ut.

Båter som er spartansk utrustet med elektronikk er kanskje lettere objekter å få rimelig, da de kanskje ikke er så attraktive.

 

Det viktigste for meg er nå å få en båt som igrunn er klar til bruk, så får oppgraderingene komme etterhvert.

 

For meg har det vært viktig å kjøpe en stor nok båt som gav meg lyst og mulighet til å dra på tur. Dette har vært en erkjennelse jeg har gjort etter at jeg begynte å se på seilbåt. I Comfort30'n har jeg så og si ståhøyd med mine 189 cm.

Naver29 har også bra høyde under dekk. ca182 tror jeg i salongen. Toalettrom og vask med en dørløsning på noen modeller som lager et tverrskips toalettrom.

Jeg har lest meg opp mye på Naver29. Du finner mye når du først leter.

Anbefaler deg å gå inn på udkik.dk og søk på naver29 på kjøp og salg. da får du se 7-8 pene eksemplarer å sammenligne med.

 

-og for all del, kjøp noe som lar seg selge. :)

 

Den gule Naveren du linker til ser ut som en pen båt og mye penere enn den jeg har sett på her i Ålesund til 60tusen. Dersom du kjøper den så kan vi snakkes om hvordan du lager en ekstra dør i "gangen" til forrpiggen for å lage toalettrom den der ikke har. Gulfargen er kul. Er båten i orden, så er prisen pen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Merker virkelig at dette er spennende!

 

Har falt litt for Naverens gulfarge og sjel, men gammel motor, dog ferskvannskjølt, og gammle seil som i likhet med dine bare duger til å øve seg på seiling og finne ut hva jeg ønsker meg videre. Den er heller ikkje lagt for singel-handed. Men den er stor og romslig, og har eget kartbord og virker fin å reise på tur med:) Og den er gul.

 

Men denne virker glimrende i forhold til motor som er 11 år gammel og har helt nye seil, men er jo mindre. Synes også den har litt få vinsjer, ser bare tre på bildene, synes det virker lite uten at eg har noen form for erfaring. Er jo også en litt mindre båt, men planlegger ikkje veldig lange turer, skal være kompisbåt. Men er jo kjent båt som er lett å selge igjen.

 

Men hva er best, 30 år gammel ferskvannskjølt motor med fast aksel eller 11 år gammel saltvannskjølt på drev?

 

Tenker vel at den båten eg faller for er den rette, lar magefølelsen bestemme, men er student og trenger å tenke økonomisk også :wink:

Link to post

uten å ha vært ombord i en Maxi77, så er det nok svært stor forskjell på de båtene. 3 fot i lengden har mye si. Gjør unna tre-fotsyka med en gang. Du kommer til å like den. lykke til. ta med en liten hammer og bank litt i kjølboltene, stum og kontant lyd er bra, hul lyd skal være tegn på tæring. (ihvertfall det tipset jeg har fått)

Link to post

Allution, en måte å få ett bedre inntrykk av hva selger vet om båten og hva som kommer av fremtidige utgifter er å spørre " dersom du skulle hatt båten i noen år fremover og brukt den på turer mm, hva måtte du gjort av utbedringer, vedlikehold og fornyelser ? " -eller noe i den duren.. Det er et spørsmål jeg har stilt til de jeg har vært i kontakt med, og jeg har fått relativt gode svar. Selgerene har stort sett grei oversikt over tilstanden på skrog, seil og motor... -tror jeg.

Link to post

Sjønner dette med modellbetegnelse vs årgang. Ble bare litt forvirret av at annonsen skrøt av nyere motor, og jeg la merke til et årstall, og tenkte ikkje noe mer over det. Hvis det stemmer det dere sier ang produksjonsstopp i -93, og også ville foretrukket en eldre ferskvannskjølt, er det ikkje mye som taler til fordel for maxi'n. Størrelse og pris innebærer at jeg kan kjøpe nye seil til naver'n for samme pris som maxi'n ligger ute for. Gjør det ganske enkelt for min del.

 

Har falt litt for finishen og fargen, gleder meg til å dra på visning. Skal ta med meg noe å slå med, og så har jeg sjønnt at man skal prøve roret og kjenne etter om det glir enkelt og jevnt. dette for å sjekke rorlagerne.

 

Skal oppdatere dere når jeg har sett på den :thumbsup:

Link to post

Allution, egentlig blir der galt av meg å si du må sjekke ditt og datt. Spør heller selger om slikt. Da er det selgere opplysninger du baserer deg på deretter er det dine egne observasjoner og undersøkelser. Der er så sinnsykt mange ting å undersøke at det ihvertfall for meg blir umulig å ramse opp ting. Jeg har null erfaring i forhold til amnge her. Men det er god grunn til å ta og kjenne på alle innfestinger. Og igjen, spør om noe er defekt, og om selger har undersøkt om noe er defekt. Kontroll av rigg etc. Jeg er glad jeg var på 3 visninger av ulike båter med ulike feil og mangler før jeg var på den siste båten. Det er fordi jeg ikke har nok erfaring fra før. Still mange spørsmål og lag deg huskelapp hvor du systematisk har skrevet ned ord om alle bestanddeler på båten. Jeg satte meg ned før visning og skrev en lang sjekkliste som jeg noterte på ettervert. Ta bilder og si de er til eget bruk for å vurdere i ettertid.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

kjøl og fester er nevnt.

Sprekker i gelcoat rundt vantfester er noe som muligens bør sjekkes nærmere (kan være "ok", ikke uvanlig med noen småsprekker...). Skrog i og rundt (lengre ut enn du skulle tro...) bakkant av kjøl. Ror, for sprekker... Motor med ferskvannskjøling har en fordel korrosjonsmessig, og vedlikeholdsmessig. rak aksling har tilhengere og motstandere, sikkert er at en lekkasje i en fast propellhylse er normalt veldig kontrollerbar, gummi på drev, skal byttes på gitte intervaller, den blir hard, og kan sprekke, tror allikevel ikke jeg har hørt om noen... på seilbåten jeg var med på, så kom løftestropp, under drev i framkant. løøftet opp, en motorlabb gikk fløyten, men gummimembranen holdt, selv om den kjentes beinhard ut i sammenlikning til den nye vi satte inn...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Hvordan vil det fungere å bruke daviter for å henge opp gummibåten akter på en seilbåt i størrelsen 30 fot? Tenker da på daviter som henger utover og du heiser båten opp med trinser? Dette brukes jo ofte på større motorbåter og jeg så det på en 40fots seilbåt forleden.

 

Blir det hengende og dingle og påvirke balansen betydelig negativt på seilbåten?

 

Ser at det er noen til salgs rimelig på BP-markedet og tenkt som et alternativ til å trekke gummibåten opp på forrdekket eller slep.

Link to post

Jeg satte på davitere på min forrige båt, og det ble veldig vellykket. Men jolla bør absolutt ikke være lengre enn båten er bred, da når jolla nedi når man seiler (krengning + bølger). Jolla bør forøvrig henge nokså høyt, slik at den ikke blir et problem om det blir ruskevær.

 

googlet litt og fant bloggen din Framtida. De davitene dine ser jo pene ut og ganske solide.

Comforten er jo litt over 3m brei, men selfølgelig ikke så brei akter. En standard gummibåt er vel 270 lang så da skal ihvertfall det regnetykket gå ihop. Bør lavest punkt på jolla komme opp på høyde med akterspeilets høyeste punkt, eller blir det overkill?

Comforten har jo negativt akterspeil, så innfestinga må ordnes på et vis. 50 kg gummibåt uten motor krever nok skikkelige belastningfordelende plater på innsiden av gjennomføringene.

Link to post

Gratulerer Eureka.

Var ombord på en Comfort 30 når eg hadde Alo 33, og var veldig imponert over plassen i 30 foteren.

Kanskje vi treffes i løpet av sesongen?

Blir det noe Sunnmørs treff i år, eller kun prat?

 

takk for det. Den er ikke overtatt enda, men det blir vel fremgang snart håper jeg.

Det er ikke noe å si på plassen ombord. Romslig cockpit og svært god plass i salongen. Jeg med mine 189cm må bare krumme nakken lett forover så kan jeg rette ut knæra :) den romslige salongen går nok litt på bekostning av at det er åpen løsning mellom forrcabin og toalettet.

 

Vi må få til et treff i år. I fjor ble det jo bare prat. Om ikke så får vi treffes i ei eller annen havn, i det minste gi et hint om hvor vi er på tur i løpet av sommeren. Føler på meg at jeg kan ha godt av å få erfarne folk ombord som kan peke og forklare :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

er den 3 meter bred i akterspeilet, eller er det maksbredde?. Når du får båten bør du studere hvor vannet passerer når du seiler kryss i noe sjø. Først da vil du se hvilket område jolla ikke bør nå ut til. Hos meg var bunnen ca på høyde med akterspeilets høyde, og det fungerte greit for de værforhold jeg normal opererer i.

 

med_daviter4.PNG?attachauth=ANoY7cp8pUcbZTmSCqoLTlR7-TZh1P45muhatuTepgow4Uh2USL5mkPdPNTxCDQxWuOR4runTUydpbSdBRqn8HN7HuiKho3_nSbezKgjusKyS8JuQbfnXFFrvYDPZ9naJVFI59s9EudqEsfazgS0TPGdCrypV109gWdIuFBsXjiuCA-WLizB1TV-MA42BwkWkuEmVHN6LzpxeRDTJ0gfQGJQgc_K75dXr-K5woiN7obdkSDmAeqYpqA%3D&attredirects=0

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...