Jump to content

Eureka's seilbåtjakt.


Eureka

Recommended Posts

neste spørsmål, i div finnanonnser er det oppgitt max fart, for eks 7 knop. Jeg går ut ifra at man da refererer til max fart for motor? men dette er vel ikke nødvedigvis ved max turtall? dvs at båten går ikke fortere for motor men at det er mere turtall å gi for å opprettholde farten ved eksempelvis dårlig vær?

Link to post

Hva tenker dere seilere om følgende teori:

 

seilbåter på østlandet, som normalt ligger i havner som fryser om vinteren eller områder hvor sjøen fryser, ligger oftere i opplag på land om vinteren enn ellers i landet. Seilbåter som ligger på land om vinteren er kledd med preseinng og beskyttes mot nedbør og dekkslekkasje som over flere år skader inventar og konstruksjon og teakdekke. Seilbåter som står på land hvert år blir grundigere pollert, oftere bunnsmurt, skiftet anoder og generelt bedre tilsyn med undervannsskrog mm enn båter som ligger på vannet hele året. Samtidig blir også mast og rigg tatt ned og da også gjerne inspisert eventuelt utbedret hvert år. I sum over 20-30 år fører dette til at en seilbåt som har vært hjemmehørende på østlandet er i generelt god stand.

 

Derimot på f.eks vestlandet, hvor det er normalt å la båtene ligge ut hele året, drøyer man kanskje i det lengste å ikle seilbåten med presenning som beskytter mot regn, snø og frost. Regn, snø og frost er ikke bra over flere år med naturlige konsekvenser. Samtidig drøyer man med bunnsurning til annenhvert år eller mere. Mast og rigg tar man ikke nødvendigvis ned før man er redd den faller ned. Inspeksjon under vannlinjen blir heller ikke utført hvert år.

Ergo, gamle båter som har vært hjemmehørende på vestlandet er, rent hypotetisk, i dårligere forfatning enn øslandsbåter.

 

Samtidig er det flere seilbåter på østlandet, som gir konkurranse i markedet mtp pris.

 

Ergo, handeler man seilbåt på østlandet er det generelt bedre stand på objektene og lavere pris enn vestlandet.

 

eller?

 

Forøvrig, dersom "du" kjenner BP-medlemmet Google, send meg en IM. Jeg vil gjerne komme i kontakt med han :)

Link to post

neste spørsmål, i div finnanonnser er det oppgitt max fart, for eks 7 knop. Jeg går ut ifra at man da refererer til max fart for motor?

 

Max fart opplysninger på finn er tror jeg nokså tilfeldig. Hvis du har en motor som "passer" til båten, i.e minst 3,5 til 4 hk per ton båtvekt så er skroglengde (vannlinje) avgjørende. En typisk 30 fots båt kan du regne med 6 til 7 knop marsjfart for motor.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Tror de teoriene dine kan stemme godt eureka, samme med seil som blir liggende på båten blir fortere slitt enn de som tas av om vinteren. men i son som er en av de store opplafsplassene her står alle båtene med masta oppe. Idiotiskt. selv på en liten sonar som jeg kunne tatt riggen alene på. mye rart i bunn av mange av båtene også.

Link to post

Når det gjelder å kjøpe seilbåt på øst eller vestlandet så er det mange meninger. Mange påstår at en båt hører hjemme i vann, og bør ligge mesteparten av tiden der. Det å rigge opp og ned en f.eks 40 fots båt er litt jobb. Både med mastekran og hjelpere. Det å få riggen til å stå korrekt er også viktig. Mye skruing både vår og høst kan nok også slite på utstyret. En båt på land får muligheten til å tørke. Det er også noen som påstår at en båt som ligger i vannet på vestlandet har oftere plastpest. Det er også tøft for skroget å stå på land, spesielt hvis det ikke støttes på riktig måte.Det er derfor vanskelig å mene/vite hva som er "best".

Det er flere båter på østlandet, derfor større mulighet til å finne det man er ute etter. Prisene varierer ikke så mye synes jeg.

Link to post

-gode innspill.

Jeg får et inntrykk av at det er ulike tradisjoner for båter i øst og vest. Mens man på øst- og sørlandet har hatt fritidsbåter som familietradisjon, en helt annen tradisjon for seilbåter, historisk sett, så har båtbruken på vestlandet, sunnmøre, heller vært relatert til yrke, fiske og bruksbåt. På -70tallet var det nok et helt annet forhold til kjøp av seilbåter på østlandet. dog er dette kun en antagelse jeg har. Fritidsbåtbruk har skutt i været her på sunnmøre de siste årene og det synes under festivaler eller generelt om sommeren. Da er det stort sett nye båter, særlig motorbåter, som ligger i gjestehavnene. Men samtidig, går jeg en tur i havnene hos båtforeningene, så finner jeg en del seilbåter fra 70tallet, men de er som regel i svært dårlig stand, forlatt, og ligger der bare for å beholde båtplassen. Søker en på finn så finner man 15 seilbåter til salg her i fylket.

 

Siden det antagelig ble omsatt adskillig flere seilbåter på østlandet på 70tallet enn her på sunnmøre, så er det langt flere båter der fra den tiden i dag. Så kan man jo spørre seg hvorfor det ikke selges mange gamle båter over til sunnmøre fra østlandet i dag? -jo, kanskje fordi det er uhorvelig langt å transporter for egen kjøl. -og hvem kjøper seilbåter under 30 fot fra 70tallet? -jo, nybegynnere som meg som i utgangspunktet ikke har erfaring nok til å seile en mindre seilbåt fra øst til vest. En hentetur vil ta 6-7 dager i dagslys. Da skal man passere 2 havpartier som kan skremme vannet av en nybegynner, Jæren og Stadt. -I en båt med gamle seil og orginal saltvannskjølt motor...

 

 

-men igjen, dette er ren synsing og ukvalifisert gjettning...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Hentetur fra østlandet til sunnmøre kan bli en opplevelse for livet. Jeg har gjort det to ganger, en gang som guttetur og andre gang som familieferie og er kanskje de beste turene jeg har hatt. Men, sørg for en skikkelig befaring før kjøp, få gammel eier til å ta deg med på prøvetur og, sikre deg at dieseltank er ren, og ta med en som er litt erfaren på selve turen hjem (blir gjerne mest motorgange). Les værmeldingen og kryss ikke stadtene i annet enn rolig vær (ukjent båt tross alt).

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Hører flere som tenker på seilbåt i rimelig prisklasse, men får bakoversveis når objektene befinner seg like foran dem...

 

30 år gamle båter med ukjente sopptyper i treverket, krakelleringer og permanente misfarginger i gelcoat, lekkasjer i skjøter, vinduer og lister, delaminsering, skrogsvikt og fandens oldemor. I tillegg er originalmotoren der, saltvannskjølt selvsagt. Men slapp av, det ble bytta anoder av forrige eier, for 4 år siden. Tror jeg... Jernkjøl ble tinna opp samtidig, bedre enn ny nå. Se så fin malinga er. Oljen i kjølsvinet har alltid vært der. Ingen fare, tror jeg. Også står det 12 liter olje på kanne her, bare å fylle etter. I tilfelle den utkobla oljelampa plutselig begynner å lyse igjen.

 

Det lukter dødsfall i hele båten, og du må finne 3 vepsebol før eier kan gå ned en tusing.

 

Jeg nekter å bli med på befaring på sånne objekter lenger. Vil ikke bli potensielt medansvarlig på en handel der alt for mye penger flyttes i forhold til objektets verdi, så enkelt er det.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

... men i son som er en av de store opplafsplassene her står alle båtene med masta oppe. Idiotiskt.

Først og fremst er det idiotisk med tanke på faren for velt, vil jeg påstå. Båter som står med bare fire støttebukker på løs grus som skylles vekk ved første regnskyll ... og velter én så velter gjerne fler også ...

 

Riggen må inspiseres og vedlikeholdes. Hvis man først MÅ ta den ned ifm. opplaget er terskelen for å gjøre det vedlikeholde som behøves lavere. Men det er ikke noe must å ta ned masta for å foreta inspeksjon, og mye vedlikehold kan også utføres med masta oppe. Det tilkommer jo også litt slitasje og risiko for skader når åmasta skal opp og ned hver sesong.

Link to post

Forskjeller i praktisk bruk er vel at drev styrer den veien det står.., også bakover. Så en må passe på når man bakker. Ved aksling er det roret som bestemmer og her er det ikke så mye utslag ved bakking. En smaksak egentlig.

Fordelen med aksling er at propellem sitter nærmere roret og gir større rortrykk, som gir bedre styring i lav hastighet. Ved bakking vil sidevirkningen av propellen bli merkbart større enn med drev, fordi propellen sitter lengre bak og får lengre arm å virke på. Denne effekten utnytter en ved tillegging ved brygge. Gå inn mot brygga i ca 45 grader og slå bakk. Sidevirkningen av propellen vil da dra akterskipet inntil brygga. Yanmar drar mot babord og Volvo mot styrbord ved bakking. Aksling gir derfor bedre muligheter for manøvrering i trange farvann med liten styrefart, om en vet å utnytte sidevirkningen på propellen.

 

Største fordel med drev er enklere innstallering av motor og normalt mindre vibrasjon når en går for motor.

Link to post

 

 

30 år gamle båter med ukjente sopptyper i treverket, krakelleringer og permanente misfarginger i gelcoat, lekkasjer i skjøter, vinduer og lister, delaminsering, skrogsvikt og fandens oldemor. I tillegg er originalmotoren der, saltvannskjølt selvsagt. Men slapp av, det ble bytta anoder av forrige eier, for 4 år siden. Tror jeg... Jernkjøl ble tinna opp samtidig, bedre enn ny nå. Se så fin malinga er. Oljen i kjølsvinet har alltid vært der. Ingen fare, tror jeg. Også står det 12 liter olje på kanne her, bare å fylle etter. I tilfelle den utkobla oljelampa plutselig begynner å lyse igjen.

 

Det lukter dødsfall i hele båten, og du må finne 3 vepsebol før eier kan gå ned en tusing.

 

 

Jo takk du, jeg har vært på visning på en slik båt. Omtalt tidligere i tråden, med mugg og mose og 500 liter vann i skott.

Kom forøvrig et slikt eksemplar til salgs i finn i forleden dag:

nedsarvet seilbåt...

 

Og det er klart, noe slikt vil jeg ikke har. For jeg kommer meg på sjøen uansett med motorbåt.

Men nå venter jeg på mail, har ventet i halvannen uke nå, på en båt som faktisk høres bra ut. Men det ble plutselig stille fra han, et medlem her.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

at båten har stått på land hver vinter er bra i mine øyne, selv om det sikkert er ulike syn på det. En Vetus fra -94 skal jeg klare å leve meg. Teaken ser jo tilsynelatende bra ut.

Det undrer meg på hva som er reell størrlese på denne båten. Søker jeg på Dufour Safari så er den oppgitt til 27 fot og kortere i cm enn den som er annonsert. Men de båtene har også en annen løsning under dekk, så det kan jo hende det er en variant av Safari som er lengre enn andre.

Videre er det 6 sengeplasser, så da må det jo være stikkøye både på SB og BB side aktenover.

 

Hmm kanskje jeg skal ringe på den i dag.

Link to post
Dufour built 2 different Dufour 27’s. The Dufour Safari is a Dufour 27 with a traditional raised cabin and modest freeboard; the other sailboat is the Dufour 27, it has a distinctive flush deck and raised Freeboard to accommodate a six foot interior cabin.

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f47/dufour-27-opinions-52473.html

 

Ble bygd i to forskjellige utgaver, ser det ut til. Mulig det kan forklare noe.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Ikkje meg vel?

 

Hei, nei jeg har fått mail angående den Fenixen. Skal få flere bilder når han har det etterhvert.

Jeg venter på mere info og bilder fra medlemmet Google etter at han kontaktet meg på IM, men det ble brått stille fra han. Nesten så jeg bekymrer meg for at det har tilstøtt han noe. Han har et spennende objekt. :)

Link to post

Om du virker for entusiastisk, kan det jo hende at du har skremt ham bort.

 

Evt fått ham bort fra salgs-tankene.

 

:sweat:

 

la oss ikke håpe det :)

 

Hva synes dere om utstyrslisten på den Dufour'n? -savner tilbakeførte fall til storseil. Ser det bare er 2 vinsjer, men det lar seg jo ettermontere. -eller er det strengt talt nødvendig?

Eneste basisutstyret jeg savner er varmer og cockpitkalesje.

Hvordan er erfaringene deres med fast tre-bladet propell? -antar det gir bedre effekt forrover samt betydelig bedre effekt i revers? Bremser en 3bladet fast propell mye fart når en seiler?

 

Dufour Safari

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Fordeler med 3bladet fast er at den alltid tar deg i revers, du vet den alltid er klar. den bremser ganske mye og jeg ville ikke hatt det på en så liten båt. 2bladet folde har minst motstand men også minst trekkkraft og minst kraft i revers, jeg sliter også med at min 2bladet ikke foldder seg ut i revers. jeg bytter til 3bladet folde pga dette. 3bladet folde har like mye skyv som en fast 3blad i forover, lite motstand og jeg ville gått for dette

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...