Jump to content

Eureka's seilbåtjakt.

Eureka

Recommended Posts

er den 3 meter bred i akterspeilet, eller er det maksbredde?. Når du får båten bør du studere hvor vannet passerer når du seiler kryss i noe sjø. Først da vil du se hvilket område jolla ikke bør nå ut til. Hos meg var bunnen ca på høyde med akterspeilets høyde, og det fungerte greit for de værforhold jeg normal opererer i.

med_daviter4.PNG?attachauth=ANoY7cp8pUcbZTmSCqoLTlR7-TZh1P45muhatuTepgow4Uh2USL5mkPdPNTxCDQxWuOR4runTUydpbSdBRqn8HN7HuiKho3_nSbezKgjusKyS8JuQbfnXFFrvYDPZ9naJVFI59s9EudqEsfazgS0TPGdCrypV109gWdIuFBsXjiuCA-WLizB1TV-MA42BwkWkuEmVHN6LzpxeRDTJ0gfQGJQgc_K75dXr-K5woiN7obdkSDmAeqYpqA%3D&attredirects=0

Den er 3.05 på det bredeste og hekken er nok en del smalere. Men det finner jeg nok ut av tidsnokk. Godt innspill på å teste på kryss i sjø for å finne ut hvor høyt den må.

Det jeg lurer litt på er om dette blir litt drøyt for en 30fots båt. Ingen som har erfaring med løsningen på sen båtstørrelsen?

Vekten av jolla tilsvarer vel omlag at du har en normalt bygd kar stående på le side av båten, det utgjør ikke noe vesentlig problem for stabiliteten, men det spørs om det blir seende fikst ut. Det finner du ut ved å henge den opp (bruk bomopphal og gjør den fast midlertidig omtrent slik du tror det skal bli).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 2 uker senere...

Hmm var i seilbåten i dag og oppdaget betydelig rustne jøstjern. Har gjennomlivet en tidligere tråd jeg fant om dette.

En annen ting jeg lurer litt på er omkring motoren.

Det opplyses at motoren, en Yanmar 2GM20, er fra 2003. Nå er jeg litt usikker på om det kan stemme siden det på Yanmar-norge sin side opplyses at 2GM20 ble produsert mellom 1984 og 1999. Derfor tok jeg et bilde av platene på motoren i dag:

08.04.2012_017.jpg

og

08.04.2012_008.jpg

Er det noen som utifra dette kan si noe om årsmodell? på den ene platen står det 2GM20 93? -betyr 93 at den er en 1993modell? Finnes det noen sted på nettet hvor en kan søke på slik info?

Du kan søke på www.google.com. Fant denne http://shop.torresen.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=engine_id&pagetitle=Yanmar+Marine+Engine+Identification+Guide som sier at motoren ble produsert fram til 2005, men det er dog litt merkelig om det er Yanmar Norge som tar feil.

Kan også tenkes at motoren er solgt som ny lenge etter at produksjonen opphørte i Japan, men fire års forsinkelse er kanskje litt i overkant.

Fins ingen servicebok eller timeteller heller?

• 2 uker senere...

:flag_bp:

I morgen blir det hentetur for den nykjøpte seilbåten. Skal ta den med til hjemmehavnen, endelig!!

Blir vel å legge ut noen bilder i morgen kveld i denne tråden. -eller kanskje en egen hentetråd? :)

Tusen takk til dere alle som har bidratt i jakten på min første seilbåt. Det har ikke gått helt opp for meg enda, men jeg får kjenne litt på følelsen når jeg bakker ut av båsen den ligger i nå og setter kurs for egen havn.

Gratulerer som seiler. Dette blir kjekt :yesnod:

Nå er jeg litt usikker på om det kan stemme siden det på Yanmar-norge sin side opplyses at 2GM20 ble produsert mellom 1984 og 1999.

Min Hanse seilbåt er fra 2004. Der står det en Yanmar 2gm20. Jeg har ikke sjekket årsmodell, men finner det underlig hvis de monterer en 1999 modell eller eldre når de bygger båt i 2004.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Min Hanse seilbåt er fra 2004. Der står det en Yanmar 2gm20. Jeg har ikke sjekket årsmodell, men finner det underlig hvis de monterer en 1999 modell eller eldre når de bygger båt i 2004.

Jeg har fått bekreftet av Yanmar Norge at motoren ble levert fra dem til lokal forhandler som moterte den i 2004. Så da er alt i orden.

Hva som gjør at det er oppgitt i listene at siste produksjonsår er -99 fikk jeg ikke vite noe om, men skal sende en mail til dem. Hadde jo vært kjekt å vite.

Ellers så var båten på land for rengjøring i går. Pga stort press på kranene rundt om her, så fikk jeg et tidsvindu på 3 timer med landsetting, så da ble det kun vask og inspeksjon. Må ta båten på land igjen senere for å bunnsmøre, samt sette opp ei liste over ting som må gjøres når den står på land. Skroget var pent så da ble vi enige. Fikk et prisavslag etter at mitt første bud var godtatt pga jeg fant vesentlige feil som selger ikke kjente til. Feilene skal jeg utbedre.

I dag hentet jeg båten, og turen var på 2-3 nm, så det er ikke mye å lage hentereportasje om. Men det var aller første gang jeg manøvrerte en seilbåt ut fra ei havn og senere inn til egen brygge. Mye tankevirksomhet før gjennomføring. Det gikk bare godt men særdeles uvant med mekaniske spaker på gear og gass. Slark i gearspaken MÅ utbedres.

Jeg er kjempefornøyd, rett og slett.

Tar kvelden med et bilde når båten ligger til egen brygge. Skal snike meg ned til båten i morgen før jobb og så kommer mere om båten etterhvert. -trenger nok mange tips og kyndige råd!

BP-vimpel på plass!

26.04.2012_051.jpg

Takk for det Trophy. Det er litt som må gjøres på den, bl.a. en solid vårpuss, og ellers noe vedlikehold og oppgradering. Så den skal bli enda finere. Har laget meg en tosidig arbeidsliste med kulepunkter.

Goodwill, ja det er en herlig følelse. Lykke til med sjøsetting!

Jeg har brukt en god del tid og tankevirksomhet i to måneder nå for å lese meg opp på ting, søke på nettet om seilbåt, jeg jeg tror jeg har vært innom samtlige 1000 seilbåter på finn.n, samt mye på DBA.dk og Blocket.se for å sammenligne og se på bilder.

Har sovet som en stein i natt. Deilig.

Overnattet i båten allerede :lipseal:

Nei, det var hjemme :) Før jeg får skåret til nye madrasser i forpiggen så foretrekker jeg Svanemadrass. Men det blir nok ikke lenge til det blir overnattinger i båten. Må rengjøre litt også og få ting på stell, legge inn strøm på brygga og gå over det elektriske. Må også teste ut at nivåbryteren på den automatiske lensepumpa og alarmen funker som den skal. Rakk ikke bytte skroggjennomføringer og ventiler da jeg hadde den på land 3 timer i går.

Fikk meg noen timer i båten før senvakt i dag, og da sloss jeg med cockpitkalesja i en times tid før jeg fikk den til å passe skikkelig. Kalesjen er ikke helt tilpasset det at det er 4 vinsjer langs cockpitkarmen, så her må det tilpasses. Den har ikke vært montert på en del år, men ellers et pen Alf Hansen-sak. Noe har tettet gjennomføringen for sjøvann inn til toalettet, så jeg fikk ikke vann i skåla.

I løpet av helga skal jeg lage 6 nye røstjernfester (vantinnfesting) og det er pri.1. Alt det andre blir innimellom for å ha den klar til 1. mai.

Tenke seg til å kjøpe en ny båt a gitt, det hadde ikke vært noe artig at alt fungerte fra dag 1.

1. mai er vi på fjorden også. Holder oss i Brosundet/Lille Kalvøy området. Holder utkikk :sailing: Har du flyttet over Baatplassen vimpel

Vimpelen henger i masta og båten heter for tiden SAMOS, men det spørs om den ikke blir avdøpt og deretter nytt navn.

Jeg må få fatt i galvanisert vinkeljern, 4x60 cm, 2x40cm og ett flattjern, men Smith her i Ålesund er stengt i dag. Så da blir det mandag før jeg får gjort pri.1 oppgaven, bytte røstjernfester. Håper jeg er klar til 1. mai :)

Skal holde utkikk jeg også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...