Bergen dørk Startet 1.Mars.2012 Del på Facebook Startet 1.Mars.2012 Er egentlig ute etter servicemanual da den jeg har for motoren ikke er særlig bra. Den jeg har heter Workshop Manual BMW D190 Appendix. Noen som har manualen m/servicepunkter i elektronisk versjon? Servicepunkter sålangt jeg vet pr idag: - skift av dieselfiltre - skift av olje/oljefilter - sjekk av/skift av gearolje - sjekk av vifterem - sjekk av impeller - sjekk av kjølevæske - kontroll av sinkanode på motor Annet som bør sjekkes/skiftes på denne motoren ifm en vårservice? Kjølingen fungerer helt normalt på motor. Kjørte systemrens på både ferskvannssiden og sjøvannssiden ifjor. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SF Svart 1.Mars.2012 Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 Har du sett på disse? https://baatplassen.no/i/topic/30497-bmw-d636-og-mercruiser-d219-d183-manual/ https://baatplassen.no/i/topic/31245-bmw-d636-530-servicemanual/ https://baatplassen.no/i/topic/75407-mercruiser-d36l180-d42l220/ BMW D636, Mercruiser D219 og Mercruiser D3,6L/180 er i bunn og grunn samme motoren alle 3. De er en VM-Motori rekkesekser på 3,6 liter og 180 HK. Samme motorkonsept ble senere oppjustert til 4,2 liter og 220 HK. Det samme gjelder og så BMW D150 og Mercruiser D183 bare at denne "mangler" en sylinder (er 5 sylindret) og har slagvolum på 3,0l og 150 HK. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bergen dørk Svart 1.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 (redigert) Hjertelig takk; dette skal jeg se gjennom. Har googlet og søkt på Båtplassen uten å få gode nok treff. SF: Hva er din sjekkliste før sesongen? Ser jo at din motor er i samme "serie". Er det andre som har konkrete tips om dette med servicepunkter, så sier jeg takk. Redigert 1.Mars.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
JonnyBoy Svart 1.Mars.2012 Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 Du dekker det meste i listen i første post. Skulle jeg lagt til noe, ville det vært: - sjekk luftfilter. Bytt hvis det er veldig skittent. - Justér ventilene (med mindre du vet at det nylig er utført) Sinkanoden bytter jeg årlig, ettersom det er den eneste på hele motoren. Dieselfilter går det flere år mellom hver gang jeg skifter. Ser ikke det som noe problem så lenge tanken er ren. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Bergen dørk Svart 1.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 Takker....justering av ventilene, ja. Det må vel nesten et verksted sjekke. Er det en stor jobb og hvordan merker du at det er nødvendig? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 2.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 (redigert) Da er status sålangt - oppsummering (kanskje også til nytte for andre): Manual mottatt. Takk til SF. Linker: https://baatplassen.n...19-d183-manual/ https://baatplassen.n...-servicemanual/ https://baatplassen.n...36l180-d42l220/ BMW D636, Mercruiser D219 og Mercruiser D3,6L/180 er i bunn og grunn samme motoren alle 3. Servicepunkter - fungerer vel for de fleste som skal gjøre vårservice: - skift av dieselfiltre - skift av olje/oljefilter - sjekk av/skift av gearolje - sjekk av vifterem - sjekk av impeller - sjekk av kjølevæske - kontroll av sinkanode på motor - sjekk av/evnt skifte av luftfilter. Takk til JonnyBoy. - justering av ventiler (litt usikker på denne.....) Solberg Motor har tidligere anbefalt syrevask av oljekjøler hvert 4. år, men da må kanskje motor opp og ut, eller hva sier dere? Hvor bra fungerer systemrens med tanke på akkurat dette? Redigert 2.Mars.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
snod Svart 2.Mars.2012 Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 (redigert) Jeg liker å bruke manualen for 4.2 mercruiseren for motoren og de gamle 636 manualene for kjølesystemet. https://baatplassen.no/i/topic/75414-mercruiser-42l/ Justering av ventiler er enkelt, men du må ha en bladføler og en 43mm(tror jeg) pipe for å feste på demperhjulet for å dreie motoren rundt. Motor må ikke opp og ut for å syrevaske oljekjøler, det holder med å ta av varmevekslersammenstillingen. D636 motoren bruker platekjølere som lett kan tettes dersom det gror innvendig, men jeg ville ikke tuklet med det så lenge kjølingen virker tilfredsstillende, og jeg ville prøvd systemrens før demontering og syrevask. Redigert 2.Mars.2012 av snod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Hvor ofte skal det skiftes/etterfylles gearolje? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.