Jump to content

Aquair 100 vind og slepegenerator VS ren vindgenerator


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har seilbåten min liggende uten landstrøm, og prioriterer å seile når jeg kan.

Ønsker meg derfor en vindgenerator primært for å lade batterier når båten ligger på brygga ubrukt, slik at jeg kan starte helgeturen med ladete batterier, og slippe å motorkjøre siste timen(e) på søndag for å lade.

 

Jeg har lest og studert litt, og ser jo at det er ymse meninger om dette, både slepegenerator vs vindgenerator og evt solselle/agregat som alternativer, men til mitt spesifikke behov på kort sikt, så tror jeg vindgenerator er best.

 

Men jeg har dog planer om lengre turer etterhvert, og da er nok også slepegenerator aktuelt i tillegg.

 

Så ser jeg denne : Aquair 100 vind og slepegenerator

For det første så kan den brukes til begge deler. Altså være vindgenrator mens jeg er på jobb, og slepes når vi er på tur.

 

Dessuten kan den heises i masta ser det ut for, og der jeg ligger er det en lav molo/bebyggelse, men i toppen av masta ser jeg havet, mao mer og jevnere vind. Mao, hvis jeg kan ha denne i 10 meter høyde istedet for 2 meter på påle, så tror jeg den får mye mer luft.

 

Men så er det sånn at hvis noe er for godt til å være sant, så er det sjelden sant, og kombiløsninger er ofte ett kompromi som ikke er spesielt bra til hverken det ene eller andre. Så jeg er en smule skeptisk....

 

Er det noen med erfaring fra denne ? Primært som vindgenerator da ?

 

Ps Der jeg ligger er det sjelden mindre enn 5 m/s, som regel mer, og vindretningen er stabil nord/nordvest minst 70% av tiden.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Prøv med ein slik lekepropell som ungane har på 17.mai, da vil du sjå om vinden er stabil eller turbulent der du ligger. Du har ikkje vurdert solcellepanel da, det kan ver nok til at du kommer til toppa batteri sjøl om det her på vestlandet har vore smått med sol det siste 10året.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Prøv med ein slik lekepropell som ungane har på 17.mai, da vil du sjå om vinden er stabil eller turbulent der du ligger. Du har ikkje vurdert solcellepanel da, det kan ver nok til at du kommer til toppa batteri sjøl om det her på vestlandet har vore smått med sol det siste 10året.

 

Det går sikkert med vanlig pålemontert vindgenerator også, men jeg ser fordelen med en generator som jeg kan få høyere opp hvis mulig, og som jeg kan stue vekk (eller kaste over rekka og lade som slepegenerator) når jeg er i båten.

 

Bakdelen er jo at den på påle er der permanent, mens denne må opp/ned etter/før hver tur.

 

Eneste plassen jeg har til solselle er foran cockpitt, og eneste grunnen til at det ikke er så mye skygge der fra mast og bom er at det jo aldri er sol :headbang: Så det får jeg kjøpe hvis/når jeg skal sørover for alvor.

 

Først og fremst er jeg på jakt etter erfaring på denne som vindgenerator. Om den har noe for seg, eller om den yter for lite i forhold til dedikerte vindgeneratorer.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

De jeg har snakket angånde dette mener at slepegeneratoren går til he.**ete når man får fart på båten.

Har vel knapt bikket 8 knop med skuta så langt, så dette vil ikke bli ett stort problem ombord hos meg foreløpig :blush:

 

Støy (innen rimelighetens grenser, det bor jo folk i denne byen) er heller ikke problem da jeg primært ser for meg lading når jeg ikke er ombord.

 

Men gjaldt dette spesifikt denne Aquair, eller var det mer generelt ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dette er ganske generelt, har snakket med flere hvor sleperen har gått duken, knekte fester blant annent. det skjer nok ikke før en 12-14 knop

Tror ikke det noengang bli aktuelt på 31 foteren min, og i såfall får jeg dra inn eventuelle slepegeneratorer lenge før det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ingen som har konkret erfaring med Aquair 100 ?

Vi har Aquair 100 på vår båt, men da fast montert som slepegenerator. Tror ærlig talt det blir mye styr å skulle endre den fra det ene til det andre hele tiden. Dessuten føler jeg meg ganske så sikker på at dedikerte vindgeneratorer, som feks Air Breeze gir mye mer strøm enn jeg innbiller meg at Aquair kan levere som vindgenereator. Vår båt har i tillegg Air-X som egen dedikert vindgenerator som gir godt med strøm over 15 knop vind. Aquair som slepegenerator har vi bare brukt på lengre seilaser som til og fra Shetland og Færøyene. Hjem fra Shetland i sommer hadde vi snittfart på 7 knop og da ga Aquair'en jevnt 4 Ah (24V). Vi kunne nesten ikke registrere fartstap med generatoren i drift.

Til kystseilas bruker vi den ikke, for da blir det nok med motorkjøring til og fra havn til at det rekker for den ladingen vi trenger.

 

Det vil uansett være begrensinger på hvor høyt du får heist Aquair opp i masta, for den har vel noe sånt som 50 cm i propell diameter og den skal kunne svinge fritt rundt ettersom vinden blåser. I et tausystem som gir seg litt alle veier når det blåser hardt må du minst ha den hengende 1 meter ut i fra masten. Det betyr også at den ikke kan brukes når du seiler, noe du kan med en vindgenerator på "påle".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...