Jump to content

Effekt av eksosstøvel ?

Ficher

Recommended Posts

Vel, vet ikke helt. Jeg og en kammerat av meg har samme båt, jeg med våteksos ut rett akterut under badeplattformen, ( aksel båt )Han med de såkalte støvlene... Han blir like fort skitten ( sot ) i hekken som meg, og kanskje mer bråk i form av bobling i vannet, jeg har eksospotte inne i båten. Under fart,( vi er halvplanere), er jo støvlene over vannflaten, etter som akterspeilet på båten blir tørt, og lite lyd dempings effekt da... :crazy:

Hei

Det som jeg mente, var mere i rolig fart og i ro. Da synes jeg støvelen funker bra på min båt.

Fikk litt ekstra lyd når jeg pasere 8 kn. Virker da som støvelen slapp litt på vannet.

Vurderte på å forlenge støvelen litt, men monterte i stedet en innvendig lyddemper. Virket veldig bra.

Men eksos oppetter båten har jeg ingen problemer med :thumbsup:

Mvh

Kenneth

jeg vurdere også sterkt å sette på støvler på vår båt. Vi hadde en støvel på vår forrige, en Nidelv 28, som jeg synes virket veldig bra. Aldri noe sot bakpå, men motoren røyket heller ikke særlig mye. Boblet litt når man lå stille, men merket ikke dette under ruslefart, ca. 6-7-8 knop.

Støvelen stakk vel 5-10 cm. under skrogbunnen, gjennom en flaps.

Jeg leste også for en tid tilbake, en artikkel (sikkert i båtmagasinet) der en støvel ble ettermontert. De merket da en litt "ujevn" (i mangel av bedre ord) vibrasjon i båten som ikke hadde vært der før, som jeg også stusset litt på før jeg leste artikkelen. Dette ble tilskrevet boblene som "slo" oppunder mot flapsen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...