Ficher Startet 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2012 Eksosstøvel leder eksosen ned i propellvannet og reduserer muligheten for å få eksos på dekk/i båten..... noen som erfaringer med effekten av denne eksosstøvelen ? SE bilde http://www.sagaforumet.com/saga25/saga25_T_LS_88mod/25t-2.jpg Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 (redigert) Hei Har samme løsningen på min Nidelv 26. har aldri hatt problemer med sot og skitt på skroget. Tror det er litt støydempende også, eller kanskje jeg bare tror det. Eksosen kommer jo opp igjen, så hvis du får vind inn bakfra så vil du nok merke det. Redigert 1.Mars.2012 av Gingolos (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Ida Marie III Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Vel, vet ikke helt. Jeg og en kammerat av meg har samme båt, jeg med våteksos ut rett akterut under badeplattformen, ( aksel båt )Han med de såkalte støvlene... Han blir like fort skitten ( sot ) i hekken som meg, og kanskje mer bråk i form av bobling i vannet, jeg har eksospotte inne i båten. Under fart,( vi er halvplanere), er jo støvlene over vannflaten, etter som akterspeilet på båten blir tørt, og lite lyd dempings effekt da... Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Hei Det som jeg mente, var mere i rolig fart og i ro. Da synes jeg støvelen funker bra på min båt. Fikk litt ekstra lyd når jeg pasere 8 kn. Virker da som støvelen slapp litt på vannet. Vurderte på å forlenge støvelen litt, men monterte i stedet en innvendig lyddemper. Virket veldig bra. Men eksos oppetter båten har jeg ingen problemer med Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Haraune Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 eksos støvelen på min båt fungerer så bra at jeg fjernet hele eksospotta. stikker 10cm under skroget bak. I store bølger hender det at båten krenger så mye at denne kummer ut av vannet, så da hører man brølet av 300hk ganske bra. ellers er det ikke noe støy. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 jeg vurdere også sterkt å sette på støvler på vår båt. Vi hadde en støvel på vår forrige, en Nidelv 28, som jeg synes virket veldig bra. Aldri noe sot bakpå, men motoren røyket heller ikke særlig mye. Boblet litt når man lå stille, men merket ikke dette under ruslefart, ca. 6-7-8 knop. Støvelen stakk vel 5-10 cm. under skrogbunnen, gjennom en flaps. Jeg leste også for en tid tilbake, en artikkel (sikkert i båtmagasinet) der en støvel ble ettermontert. De merket da en litt "ujevn" (i mangel av bedre ord) vibrasjon i båten som ikke hadde vært der før, som jeg også stusset litt på før jeg leste artikkelen. Dette ble tilskrevet boblene som "slo" oppunder mot flapsen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Jeg har originale Salisbury eksostøvler hos meg. De stikke litt under skutebunnen,og er således i vannstrømmen når jeg planer. I tillegg er det innvendige eksospotter. Men jeg synes fremdeles det bråker fælt der bakfra. Dog trenger jeg aldi vaske akterspeilet, er aldri sot der. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Annerledes hos meg, med samme båt en uten potter. Soter som fan men lite lyd.. Eller så er det hørselen min som svikter. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ficher Svart 3.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 Ok , takk for svar........ litt varierende erfaringer ser jeg . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.