Jump to content

Noen her med erfaringer i bruk av Kapteins-sokker?

Lotus

Recommended Posts

For en tid tilbake fikk jeg et par kapteinssokker av gode venner. Kapteinssokkene er ment som et hjelperedskap for kapteiner på sjøen. I bruksanvisningen står det at jeg skal ta den røde babordsokken på venstre fot og den grønne styrbordsokken på høyre fot. Med sokkene på, innehar man nå den uvurderlige kunnskapen om hva som er styrbord og babord på den farkosten man ferdes på.

Hensikten med sokkene er at skulle man plutselig befinne seg i en maritim komplisert trafikksituasjon, kan man bare slenge et blikk ned på anklene og så ser man øyeblikkelig hva som skal til for å komme på rett kjøl igjen. Generelt er det også lurt fra tid til annen å slenge et diskret blikk ned på anklene sånn for å få bekreftet at styrbord er styrbord eller muligens babord.

Garantien for disse sokkene gjelder bare hvis nesen peker mot den spisse enden av båten. Skulle man befinne seg i motsatt retning, altså med nesen mot det som kalles akteskipet, kan man plassere benene i kors, slik at føttene bytter plass. Dermed skulle man kunne ha kontroll på enhver situasjon.

Det er meget viktig at man opprettholder garantien på disse sokkene ved at de bæres og brukes i samsvar med instruksjonene. Da garanteres det imidlertid at man blir befridd fra mange pinlige situasjoner samtidig som sokkene kan forhindre mange tilfeller av bråk og disputter, både med eget mannskap og andre.

Det jeg lurte på var om noen av dere andre har slike sokker. I så fall har dere kanskje noen erfaringer å dele med en fersk bruker av kapteinssokker?

Først og fremst lurer jeg på om slike sokker fungerer godt mot besserwissere blandt mannskapet som stadig har det med å påpeke feil og mangler på kapteinens nautiske vurderinger. Dernest ønsker jeg tips om hvordan man mest mulig diskret kan kikke ned på sokkene uten at andre blandt mannskapet ser hvor jeg ser.

Takknemlig for tips i saken.

Lotus

(kaptein)

Redigert av Lotus (see edit history)

Om jeg ikke husker feil så har "kona på seilbåten som henger seg fast i brua" på filmen Gøta Kanal med "Stig Helmer" og Jon Skolmen slike sokker. Det gikk jo bra til slutt der også?

Vi har følgende sett med regler ombord hos oss:

1. Skipperen har alltid rett

2. Om det skulle vise seg at skipperen har feil - gjelder regel nr 1

Så hva du mener med "besserwisser" forstår ikke jeg :eek:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Om jeg ikke husker feil så har "kona på seilbåten som henger seg fast i brua" på filmen Gøta Kanal med "Stig Helmer" og Jon Skolmen slike sokker. Det gikk jo bra til slutt der også?

Så hva du mener med "besserwisser" forstår ikke jeg :eek:

Et lite spørsmål hvem er skipper hos dere, du eller kona?

Først og fremst lurer jeg på om slike sokker fungerer godt mot besserwissere blandt mannskapet som stadig har det med å påpeke feil og  mangler på kapteinens nautiske vurderinger. Dernest ønsker jeg tips om hvordan man mest mulig diskret  kan kikke ned på sokkene uten at andre blandt mannskapet ser hvor jeg ser.

Takknemlig for tips i saken.

Lotus

(kaptein)

Jeg fikk sånne sokker til jul, og lurer på om det er et hint........ :eek::lol:

Ett annet tips som står i bruksanvisningen er jo litt smart ihvertfall!

"Hvis buksene er litt for lange for at du lett skal kunne se sokkekanten, kan du feste ei snor på insiden av nederste kant på buksebenet og feste andre enden av snora i lomma. Så kan du bare stå med hånden i lomma og forsiktig og ubemerket bare løfte litt på buksebenet for å sjekke fargen på sokken for å avgjøre om styrbord virkelig er styrbord, eller om det faktisk er babord! "

Helt fantastisk!! :cool::lol::lol:

Har du lagt deg ut med Husets Herskerinne eller betviler HH din autoritet Lotus?

Husets Herskerinne har også båtførerprøven. På grunn av en stor glipp i kursopplegget glemte kursinstruktøren å innprente de regler som Bitteliten påpeker at alltid gjelder om bord:

Lotus

At Båtførerbeviset er i handa hennes gjør da ikke henne til kaftein !! Et papir i handa gjør ingen til kaftein sånn uten videre. Boklærdommen må omsettes i praksis gradvis før hun er kaftein.

............og boklærdommen finnes her: http://dons.nsf.scout.no/portal/page?_page...&_schema=PORTAL

og her. http://dons.nsf.scout.no/portal/page?_page...&_schema=PORTAL

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...