Jump to content

Når tar folket båtferie?


Merlis

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på når båtfolket her inne tar ut ferien sin?

Vi har bestemt oss for å kjøre ned svenskekysten i år og over til Læsø i Danmark. Jeg sitter veldig å funderer på hvilke uker som er de sikreste med tanke på vær og vind, men kommer frem til at dette stort sett er like ustabilt hvert år. Sånn sett spiller det liten rolle. I fjor ferierte vi veldig tidlig i fellesferien noe som var hyggelig. Vi liker at det er litt båter rundt oss og at det kan skje noe sosialt.

Vannet er vel varmest i juli/august, men jeg synes været og vinden har vært bedre i juni/juli de siste 2-3 årene. Jeg synes det har vært mye dårlig vær og mye vind på slutten av sommeren.

 

Vi tenkte derfor på uke 26,27 og 28 sammenhengende og en uke litt seinere på sommeren. Er 26,27 og 28 litt tidlig? Veit det er meget vanskelig å si, men det er nok noen her inne som har vært på vannet i mange år som veit når det lønner seg å ta ut ferie :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi ferierer som regel fra første helgen etter sankthans. Vi liker som dere litt liv og røre rundt oss, men samtidig er det uproblematisk å få plass, noe vi prioriterer før badetemp. Synes været i denne perioden som regel har vært bra og nå som vi har begynt å feriere på Svenskesiden går man jo innaskjærs stort sett hele veien allikevel.

Vær blir det uansett.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Vanskelig med noe fasit svar på når det er best vær. Inbiller meg at det er mest stabilt vær i juni. Juli er ustabil.

Været får bli som det blir, lite en for gjort med det.

Har i år fått drømme shiftet, på jobb hele Juli :clap: . Hvis ikke arbeidgiver finner på noe tull igjen(som de to foregående år). :cryin:

Årets fri perioder ser pr.idag ut til å bli. 31.05 til 03.07 og 09.08 til 11.09. Kan ikke bli bedre med 5-5 :yesnod:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi starter ferien i helga før St. Hans, og setter av 6 uker. Blir været stabilt dårlig på langtidsvarslet avbryter vi, og jeg begynner å jobbe igjen inntil godværet er tilbake. Dette har i de senere årene gjerne intruffet i månedsskiftet juli/august. Uansett prøver vi å ta ut 6 uker på sjøen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar opp denne tråden igjen da det begynner å "nærme" seg sommer.

 

Fruen og jeg fikk ferie i uke 28,29 og 30. De ukene kommer vi til å være på vannet om ikke det bare er meldt regn og vind.

Turen går da nedover svenskekysten og målet er Læsø i Danmark.

 

Vi synes det er greit med litt båtliv, men håper ikke det er slik at alle uthavner og fine steder er stapp fulle.

 

Mvh Nidelv_lykke

Link to post
Share on other sites

Tror årets båtferie blir de siste to ukene i juli. Vi har ikke bestemt hvor og hvor langt. Hjemmehavn er Grimstad, og vanligvis reiser vi østover. Vi har vært mye på strekningen Arendal - Lyngør, Kragerø-området og Nøtterøy-Tjøme. Svenner fyr besøker vi også jevnlig. Vi har også vært endel i området Koster-Strømstad-Grebbestad, men det blir jo svidd av mye drivstoff på en slik tur. Mange fine steder der borte, men jeg får ofte en følelse av disse turene koster mer enn de smaker :confused:

 

Vestover har vi faktisk aldri reist lenger enn Olavssundet i Søgne. Noen forslag til fine steder mellom Kristiansand og Mandal?

 

Noen forslag til fine steder mellom Stavern og Tjøme?

 

Skal nok også være endel i båten de to første ukene i juli også, men det blir nok mest lokalt i Grimstad (Lillesand - Arendal). Veldig fint her også da. :thumbsup: Grimstad-skjæregården er jo den aller fineste. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I år er det bestemt Sørlandet for andre gang, vi var der nede i 2010, vi reiste hjemme fra på fruens bursdag 12. juli. Slik blir det også i år. Det er satt av 12.juli - 28. juli, kanskje lenger. Det blir nok mye samme opplegg som i 2010, men satser på å snu ved Jomfruland istedet for Risør, som den gangen. Er været strålende ser jeg ikke bort fra at Hvaler og Strømstad blir besøkt. Vi reiser ut fra Sotra utenfor Bergen.

 

Tror denne turen kan bli enda finere da vi nå er litt kjent etter forrige tur.

Link to post
Share on other sites

Vi drar avgårde til Østfoldtreffet og starter ferien der.Deretter tar vi en dag av gangen og tusler i trawlerfart til steder vi ønsker å besøke. I år er jeg pensjonist og drar til med hele 14 dager på sjøen. he he Har ikke hatt så lang sammenhengende ferie siden 98. Resten må tilpasses fruen og hennes feriedager.

Blir rundt grensetraktene og skal i år utforske Hvalerskjærgården og noe over mot Bestkusten. Resø og Hunnebostrand er koslige steder. Det viktigste for oss er å holde oss unna fellesferien og stress.

Vi har veldig lyst å få med oss Allsang på grensen i Halden som har en koslig gjestehavn og innseiling.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

men får vel satse på danskekysten eller tyskland!

 

Renger med avg. Vestfold ca.03.06 være nede ved Lillebelt ca.13.o6.(hakke dårlig tid). Rote rundt i syd Danmark/Tyskland til 03.07,da må båten i opplag og jeg jobbe i noen uker. Fortsetter "cruiset" fra 08.08 og tilbake i Vestfold ca. 05.09.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har ferie i hele juli og kan ta en ekstra uke i august om det kniper. Har aldri problemer med å finne fine plasser i uthavnene. Vi er så heldige at vi har en litt spesiell gutt på 16 som våkner mellom 0600 og 0700 hver morgen uansett. Så vi er tidlig av gårde og går gjerne inn til ny plass når de fleste akkurat har forlatt sine overnattingsplasser. Anbefales. Lange fine ettermiddager uten stress for å finne seg en ny plass natten. Om det blir svenskekysten eller sørlandet får vi se på når vi kommer ut i ytre slofjord. Vær og vindrettning bestemmer.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...