Poseidon Startet 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2012 God morgen gode båtvenner, Som mange kjenner til signerte statsråd Trond Giske for nesten et år siden en avtale om at Norge skulle ha på plass et internasjonalt båtførerbevis innen 01.01.2012. Arbeidet med dette har gått noe senere enn forutsatt i sjøfartsdirektoratet, men nå kom nettopp forskriftsutkastet ut på høring. Dere må gjerne lese gjennom og komme med kommentarer, for selv om baatplassen.no ikke er høringsinstans, så står Baatskolen POSEIDON på listen og kommer til å lage en høringsuttalelse - og jeg er åpen for å ta med gode innspill dere måtte komme med. Her finnes sjøfartsdirektoratets side for denne høringen, med de forskjellige pdf-dokumentene som inngår. Jeg er "lutter øre"..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Faxen Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Min første reaksjon er at det var vel mye om gebyrer her. Det en lurer på er "praktisk prøve" og hva det innbefatter. Så vidt jeg fikk med meg var at Båtførerprøven holder til det teoretiske. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
baatsman Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 (redigert) Uten at jeg har satt meg for godt inn i dette tema, spørr jeg istedet. Vi som har båtførerbevis, og seiler i dag mellom Norge, Sverige og Danmark. Vil det komme noen begrensninger i forhold til dette farvannet? Vil ICC ha samme begrensninger på båtstørrelse idag som vanlig båtførerbevis? Slik jeg ser det er det lagt til en praktisk båtprøve, og det er vel endringen. Og for oss som har bevis, skal vi ta en praktisk prøve for å få ICC, eller må vi ta teori også? Er dette et bevis som skal fornyes vært 10 år eller? Synes at ICC tilnærmer seg D5L(kystskipper), og ved implementering av stadig vekk nye elementer, har det vel snart utspilt sin rolle, da D5L vil være en bedre løsning. Og er det dit dir. vil? Redigert 2.Mars.2012 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Jawik Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Norge aksepterte i mars 2011 FN resolusjon nr. 40 om International Certificate for Operators of Pleasure Craft (ICC). Resolusjonen er også akseptert av Østerrike, Hviterussland, Bulgaria, Kroatia, Tsjekkia, Finland, Tyskland, Irland, Litauen, Luxemburg, Nederland, Romania, Slovakia, Sveits og Storbritannia. Her var da noen sjønasjoner, men hvor blir det av tyngden som USA, Canada og Frankrike m.fl. Virker som høringsrunden er mere opptatt av kroner og ører enn hva ICC skal inneholde. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Virker som høringsrunden er mere opptatt av kroner og ører enn hva ICC skal inneholde. Et merkelig skriv. Det er to konkrete ting. Gebyrer som er bestemt på øret. Og en praktisk utsjekk som mildt sagt er noe konturløs. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Virker som høringsrunden er mere opptatt av kroner og ører enn hva ICC skal inneholde. Tenkte det samme når jeg skrev i sted, men droppet å nevne det. Begynner å lure litt. Det kommer flere påbud, men kontrollibstansen(Politet) blir det færre av på sjøen. Blir jo litt artig med praktisk utsjekk, etter 35 år på sjøen Regner med at Poseidon kan komme og verifisere litt av spørsmålene. Håper at det ligger tyngre argumenter bak dette! Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bjornas Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Jeg får ikke helt tak i begrunnelsen for at gebyret for førstegangsutstedelse av ICC/fritidsbåtskippersertifikat skal settes til kr. 658,-. Alminnelig fornuft tilsier vel at gebyret bør settes 673,70? Derimot bør gebyret for utstedelse av duplikat ikke være kr. 329,- som foreslått, men kr. 317,-. Det gir en mye bedre sammenheng i regelverket, idet alle gebyrsatser bør være primtall. Nei seriøst: Jeg er ikke motstander av å innføre kompetansebevis til sjøs, men synes det er underlig at man ikke i et slikt forsøk i det minste forsøker å dokumentere HVORFOR / HVORDAN innføringen av et gebyrbelagt sertifikat vil bidra til å øke sikkerheten. Som baatsman er inne på over, er det jo temmelig meningsløst når politiets kontrollvirksomhet blir mindre og mindre for hvert år. Alle som har hatt en 5-åring og en kakeboks vet at det ikke er regelen som hindrer forbrytelser, men oppdagelsesrisikoen. Så dette blir helt tullete. Ja, det ER underlig at man er så fokusert på hva det skal koste og hva direktoratet kan få inn av schpenn, og det er HELT uklart hvilke krav som vil stilles. Det er også rart at det ikke gis noen overgangsordninger til dem som har vært til sjøs i en mannsalder. Tror det er mange av disse som vil bli provosert av å måtte "seile opp" til lappen via en rask tur gjennom Middagsbukta. Det er neppe tvil om at det er muligheten til å tjene penger for staten som har vært avgjørende her. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sydvesten Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Dette virker å være en fin påbygging til de som ønsker seg et båtførerbevis som er anerkjent av de land som har anerkjent dette beviset.. Så vidt jeg kan se så er det ikke noen krav om at de som er fornøyd med dagens båtførerbevis fortsatt ikke kan ha dette, og eventuelt anta at dette blir/er godkjent i land utenfor Norge om det skulle bli påkrevd ved en eventuell ulykke. Nå fremkommer det ikke av høringsnotatet om maks lengde vil bli endret utover dagens lengdebegrensning, og dermed erstatte D5L på en eller annen måte, men det er neppe tilfelle. Slik jeg leser dette med praktisk prøve, så overlates dette til de som blir autorisert til å utføre dette til å avgjøre, hvilket i grunnen er greit nok det. Dette vil jo bli etterprøvd ved bruk av "audit" fra myndigheter slik som i dag for D5L Så i grunnen, har jeg ikke annet å tilføye enn at jeg ønsker dette tilbudet velkomment... og regner med at de av oss som eventuelt ønsker dette beviset vil ta det.... De som ikke ser behovet for dette lar selvsagt vær... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Poseidon Svart 2.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Min første reaksjon er at det var vel mye om gebyrer her. Det en lurer på er "praktisk prøve" og hva det innbefatter. Ja, det var også min tanke da jeg fikk sett gjennom utkastet. Her kan man begynne å lure på om det er "avgiftspolitikeren" i sjøfartsdirektoratet som er kommet i sving Den praktiske prøven er såvidt jeg forstår ikke helt klarlagt ennå, men det har i flere sammenhenger vært nevnt at den skal være av lignende type som benyttes for D5L. Den varianten er omtalt på mine hjemmesider og der finnes også en link til Sjøfartsdirektoratets side om praktisk utsjekk. Så vidt jeg fikk med meg var at Båtførerprøven holder til det teoretiske. Dagens båtførerprøve er en rent teoretisk sak og det er dette man har reagert på i utlandet, f.eks når det kommer folk med et norsk båtførerbevis for å leie båt - og så kommer det frem at de knapt har vært ombord i båt før..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 2.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Veldig bra kommentarer og spørsmål baatsmann, jeg forsøker å svare etter beste evne: Uten at jeg har satt meg for godt inn i dette tema, spørr jeg istedet. Vi som har båtførerbevis, og seiler i dag mellom Norge, Sverige og Danmark. Vil det komme noen begrensninger i forhold til dette farvannet? Jeg kjenner dessverre ikke til hvilke planer man har videre, men det er veldig tydelig at det vanlige båtførerbeviset er blitt kraftig utvannet; spesielt etter at det ble en elektronisk prøve som man kan "drille inn" via en passende 'app' - uten å ha lært noe som helst :headbang: (Sånn sett forstår jeg godt at diverse land ikke lenger vil anerkjenne den gamle norske båtførerprøven. Vil ICC ha samme begrensninger på båtstørrelse idag som vanlig båtførerbevis? Jeg kan vanskelig forestille meg at den eksisterende 15 metersgrensen, som utløser krav om minimum D5L blir endret med det første. Men ICC legger opp til et skille mellom seil og motor, og det er vel ikke helt utenkelig at det f.eks. kan dukke opp et hurtigbåtsertifikat? Slik jeg ser det er det lagt til en praktisk båtprøve, og det er vel endringen. Og for oss som har bevis, skal vi ta en praktisk prøve for å få ICC, eller må vi ta teori også? Her er ingenting avgjort, det er slike forhold vi har mulighet for å påvirke gjennom høringen. Pr idag forstår jeg det slik at teorien fra båtførerprøven vil være tilstrekkelig. Det som kommer i tillegg er en egenerklæring på helse og så en bestått "praktisk utsjekk". Men jeg har et eller annet sted sett noe om at man som en del av den praktisk utsjekken også skulle ta en prøve på om teorien sitter som den skal..... Er dette et bevis som skal fornyes vært 10 år eller? Neppe! Dagens D5L og D5LA er også "evigvarende". Det er først de høyere sertifikatene våre, de som er regulert av IMO og STCW som har krav om fornyelse hvert 5. år. Synes at ICC tilnærmer seg D5L(kystskipper), og ved implementering av stadig vekk nye elementer, har det vel snart utspilt sin rolle, da D5L vil være en bedre løsning. Og er det dit dir. vil? Der er jeg ikke helt enig med deg. Et komplett båtførerkurs er ca 20-25 timer. D5L er minimum 120 timer - her av ca halvparten navigasjon og navigasjonshjelpemidler. Så selv om den praktiske utsjekken kan komme til å ligne, så ligger nok fortsatt D5L på et markert høyere nivå enn båtførerbeviset - og det må den også gjøre siden førerrettighetene nå er blitt 24 meter, noe som ofte innebærer et fartøy som er 3-4 ganger større/tyngre enn det på 15 meter. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Har et muligens dumt spørsmål opp i mot D5L, men skroglengde inntil 24m vil det si med bauspyd og badeplattform?? I tilfelle jeg skulle ramle over et stort skip en gang. Har D5LA.. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Har et muligens dumt spørsmål opp i mot D5L, men skroglengde inntil 24m vil det si med bauspyd og badeplattform?? I tilfelle jeg skulle ramle over et stort skip en gang. Har D5LA.. Avhengig om det er støpt som en enhet eller montert på. Mao en badeplattform som er en del av skroget, eller en som er montert på. Det samme med baugspryd. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Poseidon Svart 3.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 Har et muligens dumt spørsmål opp i mot D5L, men skroglengde inntil 24m vil det si med bauspyd og badeplattform?? I tilfelle jeg skulle ramle over et stort skip en gang. Har D5LA.. Det finnes en egen standard for dette, men her er hovedtrekkene: "Lengde defineres som skrogets lengde (LH) etter NS-EN ISO 8666 Mindre fartøy – Hoveddata. Skroglengde er distansen mellom to vertikale linjer som skjærer gjennom den fremste og den akterste del av skroget når fartøyet er i korrekt trim på vannet, jfr. vannlinjen. Det er ikke noe i veien for at fremste eller akterste del av skroget kan befinne seg under vann. Skrogets lengde (LH) inkluderer alle strukturelle og faste bestanddeler av fartøyet, så som tre, plastikk eller metallbauger eller akterender. Lengden ekskluderer deler som kan demonteres uten å forårsake skade eller påvirke fartøyets strukturelle intakthet, for eksempel rigg, baugspyd, pulpitt i begge ender av fartøyet, beslag på akter- og forstevn, ror, hekkaggregater, utenbordsmotorer med monteringsbraketter, plater og lignende, dykkerplattformer, badeplattformer, fendere og plankeganger. Lengden ekskluderer ikke avtakbare deler av skroget som fungerer som hydrostatisk eller dynamisk støtte når fartøyet ligger i ro eller er underveis." Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 De som ikke ser behovet for dette lar selvsagt vær... Sikkert et godt og betimelig innlegg. Dersom man visste hva man tok stilling til. Jeg har forståelse for at man viser det norske båtførerbeviset liten tillitt ute i verden. Det rangerer fra god og inngående undervisning, til en rask helgeøvelse. Jeg mistenker vel også at man på sikt vil få problemer med Norsk Test. Et sertifikat utstedt av et privat firma? Selvsagt kan man vise til at norske myndigheter har delegert ut dette, men det er like fullt utstedt av et privat firma med profitt interesser. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 ..... Jeg mistenker vel også at man på sikt vil få problemer med Norsk Test. .... Akkurat det krever vel ingen stor spåmannskunst; de problemene har vi hatt siden de overtok Det er ikke uten grunn at vi som driver testsenter forlengst har døpt dem om til "Norsk Prøvelse" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sydvesten Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 (redigert) Nå tror jeg at de færreste i den store vide verden vet noe som helt om Norsk test, og aller minst at dette er et privat firma... Så det tror jeg ikke vil være noe stort problem... Det er jo knapt noen som vet hvor Norge er, eller hva det er... så det å forvente at de kjenner til at Norsk test er et privat firma tror jeg ikke er noe problem.. Redigert 4.Mars.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Helt rett Sydvesten. Det er ingen ute i den store verden som har hørt om Norsk Test. Ingen kjenner til dem i det hele tatt. Og det er det som er problemet. Man kjenner til den norske stat. Og forventer at et internasjonalt kompetansebevis er utstedt av en stat. Du kommer ikke langt ut i verden med bil med et førerkort utstedt av den lokale kjøreskolen i Bamble. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Jeg tror ikke hvem som utsteder et sertifikat av typen ICC spiller noen stor rolle, om det Norsk Test, eller Statens test eller noe annet som gjør dette. I UK så er RYA som utsteder dette, de er vel ikke statlig men privat firma eller organisasjon... selv om de nok er mer anerkjent i verden enn Norsk Test. The UK Government has accepted Resolution 40 and has authorised the RYA to issue the ICC on its behalf. Så jeg er ikke så opptatt av hvem som har fått delegert myndighet av Norge til å utstede dette, og tror ikke at så mange andre i verden heller vil være det... Innholdet er mere viktig enn hvem som har pakket det inn. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtunga Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Man kan sikkert diskutere om Norsk Test er tilliten verdig, men det er neppe noe godt argument mot dem i denne sammenhengen at de er et privat firma. Som det er påpekt ovenfor er dette helt normalt også internasjonalt. For eksempel er Telenor Maritim Radio også et privat firma som utsteder VHF-sertifikater og andre radiosertifikater. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Som det er påpekt ovenfor er dette helt normalt også internasjonalt. Nå kan det vel anføres det ene eller det andre argumentet for eller imot. Men det bør påpekes at det er relativt stor forskjell på RYA og Norsk Test. RYA er en interesseorganisasjon som er dannet for å ta vare på medlemmenes interesser. Norsk Test er et firma som er dannet for å ta vare på eiernes investering. Men rent prinsipiellt mener jeg at slike kompetansebevis bør være utstedt av Staten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) Ser for meg ut som de innfører sertifikat av typen ICC for å få et påskudd til å få inn penger. Hvorfor er ikke Sverige med? Savner Hellas og Italia også. Skal vi bli internasjonale må dette med. Sertifikatet gjelder i utgangspunktet både for kystnavigasjon og kanalveier. I Norge vil det kun bli anledning til å ta sertifikatet for kystnavigasjon. (enda en bekreftelse på at de kun tenker penger.) Vi har da vannveier her i landet og mange i utlandet.. Dette strykes, det er nok med de skolene vi har. Internasjonalt båtførersertifikat (ICC) foreslås utstedt av Norsk Test som også utsteder båtførerbeviset. Ellers er vel kravet til båtførerbeviset + praktisk prøve OK. Men få slutt på Helgekursene, folk sier det er som å ta en #Røkke#. Hvis dette skal ha en betydning Norge aksepterte i mars 2011 FN resolusjon nr. 40 om International Certificate for Operators of Pleasure Craft (ICC). Dette innebærer at Norge kan utstede Internasjonalt båtførersertifikat. Et internasjonalt anerkjent sertifikat vil gjøre det lettere å benytte fritidsbåt som er flagget i utlandet. Resolusjonen stiller krav som må være oppfylt for å få utstedt sertifikat. Det er derfor nødvendig å implementere disse kravene i forskrift. Redigert 5.Mars.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hva med ett amnesti for de som har båtførerbevis, og som har ført båt noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Man kjenner til den norske stat. Du kommer ikke langt ut i verden med bil med et førerkort utstedt av den lokale kjøreskolen i Bamble. Men med den Norske stats Pengelotteri kunne en kjøre bil i syd-amerika på tidig 60. Måtte bare.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Faxen Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 For eksempel er Telenor Maritim Radio også et privat firma som utsteder VHF-sertifikater og andre radiosertifikater. Privat og privat. Det er da staten, som er majoritetseier. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sjøtunga Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Det er da staten, som er majoritetseier. Det er det, så vidt det er. Det forhindrer ikke at det er et privat børsnotert selskap der staten når som helst kan selge seg ned uten det vil ha noen konsekvens for sertifikatutstedelsesmyndigheten som selskapet forvalter på vegne av staten. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.