Jump to content

Oljenivå yanmar girkasse


Enzo

Recommended Posts

Giret på min yanmar er den typen som vises på bildet her.

bilde30.jpg

 

Nå har jeg ikke selv kontrollert oljenivå på girkassen men skal nå til med å bytte olje på den, det er siste post på programmet etter å ha byttet alle filtre,olje og kjøleveske.

 

Men jeg er litt usikker på dette med oljenivå, peilepinnen har et frest spor veldig langt nede og et lite gjennomgående hull veldig langt oppe.

Normalt sett så skal det jo være et øvre og et nedre merke på pinnen (noe det også står i boka) men de pleier jo å være like disse to merkene etter min erfaring, og en annen ting er at oljenivået nå er ved det nedre sporet på pinnen, samtidig som yanmarmekanikeren jeg hadde ombord sa når han hadde ute pinnen at joda dette ser bra ut.

Høres kanskje dumt ut men kan det stemme at det sporet som er frest inn i pinnen helt nede faktisk er øvre merke og at det ikke er noe nedre merke ?

 

pinnepeiledings.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å huske at nederste spor er nivå du skal ha. Pinnen skal skrues opp, tørkse av og deretter settes ned uten å skru ned . Så kan du løfte pinnen og lese av nivå.

Mener det var slik, men ta en tlf til et Yanmar verksted for sikkerhet skyld.

Jeg har opplevd at aluminumstanga kan være løs i den gule proppen slik at den kan trekkes frem/tilbake. Vær obs på det.

Link to post
Share on other sites

Pleier å være helt gul og fin. Det var min erfaring også, men skiftet 2 ganger på 5 år jeg. Sikkert overkill, og det kommer jo an på antall driftstimer og turtall man har kjørt.

 

Kikka i Manualer/bruksanvisninger som er lagt ut her, men der vises en annen peilepinne med min og maks merke. Mener det samme var tilfelle i bruksanvisningen jeg hadde, men at jeg spurte lokalt Yanmar verksted om dette. Ta en telefon så blir du 100% sikker mht nivå

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var også litt i tvil ang. dette på min nye 3YM20 (2011mod). I medfølgende manual står peilepinnen merket med et øvre og et nedre merke, da skal nivået ligge mellom disse punktene med peilepinnen helt nedskrudd i bånn. Men nå er der sikkert forskjellige utgaver av enkelte motorer, så der kan vel være noen forandringer i fra motor til motor, alt etter som hvor de blir solgt/levert etc. Min gear kasse er lik den du viser til, og jeg har akkurat samme peilepinne med kun det ene nederste merket lik den du har. Fra mine tidligere GM-motorer så skulle olje-nivået ligge opp til dette merket når peilepinnen ikke var helt nedskrudd, men bare lå "oppe på peile-hullet med pakningen nedpå" , så det er vel det samme som gjelder her. Men det går jo an og ta en telefon til Yanmar/forhandler for å være på den sikre siden. Du får legge ut informasjon hvis du får høre noe ang. dette?

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ringte vestfold elektrodiesel men han jeg har hatt ombord som jobber der er på ferie og alle andre var opptatt, men jeg fant en instruksjonsDVD i instruksjonboken og der har de olje kun opp til det nedre sporet og det med pinnen liggende løst oppi og ikke skrudd inn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...