Silkebrisen Startet 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2012 Jeg har nylig overtatt en 11 år gammel flåte av merket Plastimar. Denne har etter jeg kjenner til aldri vært inne på service, men vært oppbevart tørt på land i alle år. Jeg tok med flåten for sjekk hos Vulken Maritime i Stavanger, men der fikk jeg beskjed at merket er mer eller mindre noe ubrukelig dritt som er produsert i Østen... De ville ikke se den i butikken! ;) Ser på nettet i ettertid at Plastimar er produsert i Italia fram til 2009, fra dette år er produksjonen lagt til Kina.. Men den er grei...! ;) Har lite erfaring ang. redningsflåter men jeg vil gjerne vite om flåten er i orden. Hvem kan sertifisere/ta service på denne flåten? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 (redigert) Kontakt og spør om det er lovelig. Sjøfartsdirektoratet www.sjofartsdir.no 52 74 50 00 Safe Marin AS www.safemarin.comTelefon:38 16 97 30Besøksadresse:Birkedalsveien 79, 4640 SøgnePostadresse:Postboks 1054, 4682 Søgne Umoe Schat-Harding Group AS www.schat-harding.comTelefon:53 48 36 00Besøksadresse:5470 Rosendal Redigert 2.Mars.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Silkebrisen Svart 2.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Takk for svar. Trenger det egentlig være lovlig? Mulig jeg spør littegrann dumt nå, men jeg seiler stort sett i skjærgården her hjemme, om sommeren tar jeg turen langs Sørlandskysten og over til Danmark for å kjøpe "kvoten"..;) Til nå har jeg bare hatt gummibåten parat som livbåt hvis det skulle skje noe.. Jeg vet som seiler at man skal ikke gamble på sikkerheten, men det jeg egentlig vil vite er om flåten blåser seg opp som den skal og at den er tett. Men som sagt; jeg har lite erfaring med redningsflåter... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 (redigert) Seatronic tok service på min, av samme merke, Men de varer ikke evigt, tror det var 3 ganger av 4 år det stod, altså 12 år så er det søppel. Men sjekk med dem. Redigert 2.Mars.2012 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NilsPils Svart 3.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 Hva menes med "sertifisering" eller "lovlig" for en 11 år gammel redningsflåte? Jeg ville testet den og sjekket om den er tett og ellers virker som den skal. Dersom det ser bra ut, ville jeg klargjøre den med ny patron og utløser. Det kan da ikke være meningen at vi skal kaste redningsflåten etter noen få år? (Med min alder er 11 år nesten ingen ting). Ellers har jeg liten tro på gummijolle som redningsbåt for dem som ferdes i høy sjø utaskjærs. Men den har jo den fordelen at den som regel er ferdig oppbåst. En redningsflåte som ikke blåser seg opp er jo en katastrofe når en trenger den. Derfor ville jeg testet den selv med jevne mellomrom. Jeg har hittil holdt meg i relatvt smule farvann, men en redningsflåte står høyt på prioriteringslisten for Saowanee. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Framtia Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Her er en som antyder at service på Plastimoflåte fra 2002 kan koste 7-9000. Forøvrig står det mye nyttig i denne tråden. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Careka Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Jeg betalte rundt 3000.- for sjekken av min flåte.(mener eg å huske, med frakt) Og drive og blasé de opp for og sjekke og deretter pakke de ned sjøl, anbefaler jeg ikke, ----- skal det være et sikkerhetsprodukt, så la de som er opplært til og gjøre dette , stå for det. Selv har jeg valgt og ikke ha flåte, heller en ferdig oppblåst jolle/rib, bakpå. + at i de fleste tilfeller så synker båten ikke, Men brann ombord så må amn i sjøen.eller i jolla. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
"Mathilde" Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Framtia skrev On 4.3.2012 at 8.33: Her er en som antyder at service på Plastimoflåte fra 2002 kan koste 7-9000. ...og for samme pris får du ny flåte fra Seatronic. Jeg vil faktisk anse flåten din som utrangert. Kost ikke på den ettersyn. Ta den gjerne med på tur, men kun som suplement til eventuell gummijolle og annet sikkerhetsutstyr - på strekninger der det i utgangspunktet ikke vil være påkrevet å medbringe flåte. Dersom du skal over havet kjøper du NY flåte. Det lønner seg! Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Ser at denne tråden så langt får meg til å innse at flåten blir kun suplement til gummibåten siden jeg har litt problem med å anse flåten som søppel når den har vært lagret tørt innendørs i alle år. Hvis jeg sammenligner kvaliteten på flåten med en gummibåt av samme alder, hva er bygd for å tåle mest/vare lengst? Er redningsflåter som er bygd for å romme flest mulig mann & medisiner og samtidig oppta minst mulig plass når den er sammenpakket, er det på bekostning av kvaliteten? Sitér dette innlegget Link to post
Holt Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Hehe, ser at denne posten er gått litt ut på dato, men what the hell :)Testa min Plastimarflåte for 15 min siden ute på parkeringsplassen, og til min store overraskelse blåste den seg helt fint opp! Flåta er 25 år gammel, og har aldri vært på service, skallet var fullt av vann, og tauet så mer ut som sjøgress, men hey! :pNy flåte er nok i bestillinga snart, men ble litt overraska!Ha en fin dag! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Silkebrisen skrev On 2.3.2012 at 18.58: Takk for svar. Trenger det egentlig være lovlig? Tviler egentlig på at du klarer å ha en ulovlig flåte, medmindre du har stjålet den. Om den er sertifisert, og oppfyller de krav som måtte være relevant for deg er et annet spørsmål. Hvis flåta opprinnelig er ment å oppfylle en gitt standar og det nå ikke er mulig å få den sertifisert ville jeg muligens vært en smule skeptisk ... Har en Arimar-flåte selv som er moden for sertifisering/service nå, og har fått tips om å kontakte Møre-not. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.