Gabi Startet 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2012 Jeg har en Uttern D66 med påmontert Ilas Inside 12V ankervinsj for tau. Jeg synes imidlertid den slurer altfor ofte på tauet ved inntrekk, det er som om tauet er for tykt og ikke kommer godt nok nedi drahjulet. Tauet er 12mm, har akkurat sjekket det med skyvelær og iht instruksjonsboken så skal det også være 12mm tau til denne. Så det ser ut som om alt er ok. Skjønner ikke hvorfor det skal være så mye plass under tauet mot senter av drahjulet heller. På meg virker det som om tennene kun tar tak i nedre tredjedel av tauet, mens den burde jo logisk sett ta tak i 50%. Noen som har noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Jeg har samme problem på min. Tennene er slitt på kabelaret, noe det ser ut til at dine også er - dog ikke så mye. Har bestilt nytt kabelar fra Ilas, men fikk feil. Skulle ha vært innom dem idag, men rakk det dessverre ikke. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 sikker på det er nok fall under tauet? Når jeg oppelever sluring er det fordi det er bygd seg opp en haug ved fallet og tuet hopper ut av grepet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Noen som har noen ideer? Det ser jo ut som tennene er slitt ja. Hva med å prøve og hvesse tennene med en Dremel elns. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 (redigert) Det er tauet som strekker seg og og blir slitt. Det skal ikke mer enn en millimeter eller to, så slurer det i kabularet. Tau er til en viss grad forbruksvare på vinsjer, men du kan forsøke å snu tauet, dvs den enden som er festet i dreggboksen setter du mot ankeret/ dreggen. Den innerste delen pleier å være minst slitt og du kan forlenge 50-60% av levetiden ved å vekselkjøre tauet på denne måten. Tennene må du ikke slipe eller spisse, dette vil ødelegge tauet umiddelbart. Disse er ikke slitt. Det er konen i kabularet som fester tauet, ikke skarpest mulig tenner. Redigert 2.Mars.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Beklager, leste ikke første innlegg godt nok. Her handler det ikke om at tauet slurer nede i kabularet, men ikke tar tak lengre oppe. Hvor mange kilo er dreggen på båten? Jeg antar denne kanskje ikke er så veldig tung på en Uttern D66? Mulig du løser dette enklest ved å sette på en litt tyngre dregg som vil gi litt mer motstand i kabelaret. Alternativt er å ringe ILAS og lufte problemet med dem. Mulig de kan ha en annen type kabular med større gripeevne for lettere dregger. Hvis du sliper tennene vil du spise opp tauet etter noen gangers bruk, så det anbefales ikke. Sitér dette innlegget Link to post
anderein Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Sjekk at "leppa" som skal presse tauet ned i kabelaret presser nok. Har hatt samme problem, det løste seg ved å bøye leppa litt. Stikk en skrutrekker el. under leppa innerst og prøv å bøy den:) Sitér dette innlegget Andersen Link to post
Gabi Svart 2.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Jeg har idag et skålanker, vet ikke helt hvor mange kilo det er men det står 12 i senter på undersiden og 7 under det igjen (er jo selvsagt mulig å veie også....). Men uansett så skal jeg bytte til et 7,5kg Bruceanker da jeg heller ikke er fornøyd med skålankeret....det fester ikke godt nok. Men jeg stusser litt som sagt på at selv om jeg beviselig har 12mm tau og kabularet er for 12 mm så er tauet så høyt oppe. Kablularet er jo kont nederst mot senter og jeg har jo masse å gå på. Virker som om 11mm tau hadde vært bedre, hadde det finnes. Tauet er ca 4 år gammelt men ikke brukt så veldig mye. Kan det være at ILASen er laget egentlig for litt tyngre anker som du kanskje antyder? En jeg har snakket med mente også at han hadde måtte bøye klemmen mot tauet ennå mer slik at det presset mer mot tauet for at den ikke skulle slure. Dundun II: Det er fall under vinsjen, men jeg opplever noen ganger at det bygger seg opp i en kveil. Burde sikkert vært ennå mer fall under. Noen jeg snakket med har forøvrig også ment at 35m tau er det meste du kan ha på slike båter. Så det kan også være et poeng.... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Anderein: Fikk se din kommentar etter at jeg postet min akkurat nå... Det du sier støtter jeg har har hørt også. Bør jeg da ta ut tauet, stikke skrutrekker innerst for å holde igjen og så bøye med fingrene? Noen sjans for at det kan ryke? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Har nøyaktig samme problem på min vinsj. har studert litt på om jeg har litt for langt tau. bygger seg opp en haug under tauet. Studerer på om jeg har litt for langt tau. Problemet kommer som regel når ankeret nærmer seg oppe, må da nedi boksen å legge tauet litt ned. Tungvint. Skal prøve å bøye "leppa", + snu tauet. kjedelig å korte inn tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Jeg har blytau, veldig dumt å snu tauet da siden blyet ikke er i hele taulengden, men kun endel meter nærmest dreggen.... Du bør kanskje sjekke ditt tau også hvis du ikke er sikker... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Tennene må du ikke slipe eller spisse, dette vil ødelegge tauet umiddelbart. Snakker du ut ifra erfaring nå eller ? Eller er det noe du tror ? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 (redigert) Jeg har sett andre forsøke dette. Det har gnagd i stykker et dreggtau til kr 1500-2000 i løpet av en sommer i tillegg til at kabelaret måtte byttes. Prinsippet med kabelaret er at den er kon og det er meningen tauet skal strammes ned i "tennene" for å få tak. Tennene er ikke konstruert for å være skarpe. Ta en titt på en utstillingsmodell fra ILAS i nærmeste båtsjappe, så ser du hva jeg mener. Men dette er kun råd fra min side, og det trenger man selvsagt ikke følge. Redigert 2.Mars.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Jeg har hvesset mitt kabular og har ikke sett at dette har slitt på tauet, heller tvert om. Tauet blir mye mer slitt av at det slurer enn at det tar tak i kabularet. Hva er din forklaring på det ? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 (redigert) Ikke annet enn at hyttenaboen min gikk til verks med slipeverktøy på sitt tilsvarende kabelar og det gikk dårlig totalt sett. Jeg har akkurat samme vinsj på en Askeladden på hytta, og kjenner den derfor godt nok til å vite hvordan den fungerer. Jeg har også snakket med ILAS om dette da jeg hadde et tilsvarende problem da båten var ny. For meg løste dette seg enkelt ved å feste svibel på ankeret slik at tauet ikke roterte samt at jeg gikk opp en vektklasse på ankeret. Etter dette har alt vært problemfritt. Jeg vil ikke analysere hvorfor det fungerer bra for deg, det må være din jobb. Jeg snakker kun om mine erfaringer, og det er at et skarpt kabelar har ødelagt et blytau på relativt kort tid. Redigert 2.Mars.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 3.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 For å redusere nevnte problematikk så anbefales det å gjennomskylle et slikt tau i ferskvann minst et par ganger pr sesong (legg hele kveilen i en balje med ferkvann i noen timer) samt følge opp denne skyllingen med å la hele tauet bade i en ny ferskvannsbale tilsatt en stooooor dasj med tøyskyllemiddel. VIdere, på min IL vinsj så kan jeg "justere" hvor stor del av omkretsen på kabelaret som brukes, ved å dreie nevnte leppe den ene eller andre veien. Viktig å justere dette slik at mest mulig av kabelaret benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Jeg har nå veid ankeret til 12kg. Det var mye tyngre enn jeg trodde. Terron: kan du forklare hvordan du justerer hvor stor del av kabelaret du bruker? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) Plassering av hele mekanismen i forhold til hullet i skroget er av avgjørende betydning. Se ev. følgende link for detaljer. http://www.ilasmarin...roductID=PROD36 Forøvrig - viktig at tauet har stor nok kontaktflate i kabelaret, gjerne opp mot minimum 180°. Dette oppnår du ved å plassere kabelaret riktig i forhlold til skroghull, ev. bruke distanseskiver ved montering hvis skroget "skråner". Så finjusterer du plassering av fjærfingeren att. hvor den blir stående i sirkelen, clutchen må da være skrudd helt "lealøs", så til slutt sjekker du at fjærfingeren som presser tauet inn i kabelaret ikke er deformert, samt at det kun er ca. 1 cm. klaring til pinnen. Redigert 5.Mars.2012 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Så finjusterer du plassering av fjærfingeren att. hvor den blir stående i sirkelen, clutchen må da være skrudd helt "lealøs", Det der skjønner jeg ingenting av, fjærfingeren eller "leppa" følger jo frikoplingen, eller ? Men jeg er med på den med størst mulig anleggsradius for tauet i kabularet. Jeg har til og med montert en brekkrulle for ¨oppnå mer anleggsflate. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Har nå vært uti båteh for å se på min IL vinsj. Når jeg skur opp "clutchhjulet" (det som man strammer med hånden + ev. trer det løse håndtaket på for å stramme ekstra) 4 - 5 omdreininger mot "løsere", så blir både skiver og hjul og ting helt lealøst. Da kan jeg plassere "hele firkomplingsmekanismen" hvor som helt i sirkelen, altså i forhold til selve motorhuset. Og dermed kan jeg flytte leppe mm. maks riktig i forholt til hullet hvor tauet kommer inn i båten. Hos meg så bruker jeg bortimot 270 grader av kabbularet, og har ikke opplevd sluring en eneste cm. i løpet av 6 helårssesonger hvor ankeret har blitt brukt flere ganger pr uke. Har et par ganger opplevd at tauet reiser seg opp over kabelaret, men da fordi det blir liggende i en "spiss haug" under vinsjen, til tross for en avstand målt sånn ca. nå i kveld på 70 cm ned til bunnen under vinsjen. Det er i disse tilfellene jeg har skylt tauet skikkelig, først ved å dra det etter båten i noen minutter (må passe på at det er dypt nok i vannet) , før jeg har latt hele kveilen liggen i ferskvann m/skyllemiddeln over natten. Har vel gjort dette ca. 2 ganger pr år. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Da kan jeg plassere "hele firkomplingsmekanismen" hvor som helt i sirkelen, altså i forhold til selve motorhuset. Og dermed kan jeg flytte leppe mm. maks riktig i forholt til hullet hvor tauet kommer inn i båten. Du kan nok flytte den dit du vil, men det er det ingen hjelp i, da den er endel av frikoplingen og vil bevege seg dit den skal være uansett hvilken stilling du har satt den i. Den beveger seg mellom to faste stoppere. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Ser hva du mener Mix, men også stopperne følger med rundt hos meg når jeg har løsnet det hele. Og hensikten er jo å plassere "dette feltet" slik at det står i riktig forhold til hvor tauet kommer inn i båten. Hvis jeg f.eks. skyver hele "saken" mot klokka (sett med motoren i bakkant av kabelaret) så vil tauet i min båt bli brukket rett nedover med en gang det kommer inn i båten, for så å måtte brekkes motsatt vei og over kabelaret. Da bruker jeg enda mer av kabelaret, men tauet sklir da ikke lenger ut av seg selg grunnet for mye friksjon. Tror heller ikke tauet/mekanismen like en slik løsning over tid. Eller missforstår jeg ett eller annet her?????. Kan nevne at min vinsj er en 2005 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Jeg tror nok du misforstår hvordan frikoplingen virker ja, den har sin faste vandring mellom stopperne alt etter om du kjører vinsjen opp eller ned. Så hvis du flytter "leppa" vil den bare kjøre sin faste vandring neste gang vinsjen blir operert. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Da snakker vi rundt hverandre Mix, enig at vandrefeltet er fast, men hvor det er plassert på "sirkelen" er helt justerbart hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Det er fordi du har en inside vinsj, har du negativt akterspeil f.eks må dette kunne kompenseres. Men vandringen er fast, så det er ingen justeringsmulighet for sluringsproblematikk. Er frikoplingen justert feil er det en helt annen sak. På en Captain vinsj f.eks er dette fast. Trådstarter må kjøpe nytt kabular, det er slitt, eller prøve å hvesse slik at tauet får tak. Og tennene skal ikke hvesses som en kniv. Det er vanskelig å hvesse, trangt mellom skinkene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.