Jump to content

Ilas ankervinsj slurer på tauet

Gabi

Recommended Posts

Tauet er allerede vasket og ligger til tørk nå! Jeg skal også sjekke høyde under kabularet og om det er god nok plass etc. Skal sjekke problemet ennå litt nærmere når jeg får ut båten også og prøve å finne ut nøyaktig NÅR det skjer.

Forøvrig skal jeg montere Bruce-anker og har kjøpt inn vipperulle til den etter anbefaling men som jeg heller ikke skjønner helt hvordan skal virke. Den kommer som spørsmål i ny tråd....

Takk for all hjelp så langt!

• 4 år senere...

Noen som kan bekrefte at det hjelper å bytte kabelar hvis tauet slurer i kabelaret? Har en ilas captain vinsj, begynte å slure etter at ankeret satte seg fast i sommer, trodde tauet var blitt strukket og byttet det, men det slurer fortsatt. Får ikke bøyd den der fjæra som holder tauet nedpå heller, den vil ikke bøyes...

Slitt kabelar står ikke nevnt som grunn til sluring i manualen.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Det kan absolutt hjelpe å stramme fjæra.

Men kabularet er laget av forniklet messing og tennene blir før eller senere slitt av sand og salt og griper dårlig på tauet.

Da kan du enten skifte kabularet eller vesse tennene.

Vessing av tennene er en litt langdryg jobb, jeg brukte en Dremel og diamantslipestift fra Biltema.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Multisliber/Diamantslipestifter-2000019626/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...