wilma Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Opphopning av tauet i taukassen er i 99% av tilfellene årsaken til at tauet begynner og slure i min Ilas vinsj. Matingen av tauet ned i kassen stopper, og kabelaret får ikke ordentlig tak på tauet...... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Har man ikke fall nok eller liten plass til tauet i kassa kan nok det bli et problem ja. Og som terron anbefaler, vask og skyll tauet slik at det holder seg mykt og smidig. Et rent tau uten sand, salt og skitt sliter også mindre på kabularet. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Tauet er allerede vasket og ligger til tørk nå! Jeg skal også sjekke høyde under kabularet og om det er god nok plass etc. Skal sjekke problemet ennå litt nærmere når jeg får ut båten også og prøve å finne ut nøyaktig NÅR det skjer. Forøvrig skal jeg montere Bruce-anker og har kjøpt inn vipperulle til den etter anbefaling men som jeg heller ikke skjønner helt hvordan skal virke. Den kommer som spørsmål i ny tråd.... Takk for all hjelp så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Ser ingen her som har problemer med Engbo vinsj. ?? Etdet et annet prinsipp? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Whiskey Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 (redigert) Noen som kan bekrefte at det hjelper å bytte kabelar hvis tauet slurer i kabelaret? Har en ilas captain vinsj, begynte å slure etter at ankeret satte seg fast i sommer, trodde tauet var blitt strukket og byttet det, men det slurer fortsatt. Får ikke bøyd den der fjæra som holder tauet nedpå heller, den vil ikke bøyes... Slitt kabelar står ikke nevnt som grunn til sluring i manualen. Redigert 13.September.2016 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
blue moon Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Ikke sikkert det er kabularet, har du sett Ilas videoene på youtube? For å bøye fjæra lenger ned på taue fjernes først, viktig også å stramme "hjulet" ytterst på vinsjen. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Whiskey Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Ikke sikkert det er kabularet, har du sett Ilas videoene på youtube? For å bøye fjæra lenger ned på taue fjernes først, viktig også å stramme "hjulet" ytterst på vinsjen. Der ja, https://youtu.be/wllUD_HGNC8 bøye på fjærfingeren med tang... turte ikke være så brutal, men nå skal det prøves før jeg kaster mer båtpenger på det Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mix Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Det kan absolutt hjelpe å stramme fjæra. Men kabularet er laget av forniklet messing og tennene blir før eller senere slitt av sand og salt og griper dårlig på tauet. Da kan du enten skifte kabularet eller vesse tennene. Vessing av tennene er en litt langdryg jobb, jeg brukte en Dremel og diamantslipestift fra Biltema. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Multisliber/Diamantslipestifter-2000019626/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.