DieselDahl Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Kjøp en longblock, manifolder, risere, innsug, og gi kameraten i sverige et bud på drevet og de andre tingene du trenger. Kjøp et pakningssett og sett sammen. Da har du en mye mer moderne motor for en grei penge. Send delene med jetcarrier. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 tar man av manifoiler svinghjulskåpe vannpumpe etc så ER det EN bilmotor om kjerringa kjører egen bil med småbettane i eller om jeg tar 2 turer så er det fullt lovlig teknisk sett så er det en bil tur med bilmotor og en tur med noen båtdeler Nei, dette er ikke lovlig. ref tollvesenets Avgiftsrundskriv for båtmotorer for 2012 (pdf) Kap. 3-15. Avgift på båtmotorer§ 3-15-1. Saklig virkeområde (1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer. (2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering. Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Superkul Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 ok så da kan man ikke ta inn en chevy 350 bilmotor fordi den er egnet eller kan mariniseres som båtmotor??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Kjøp en longblock, manifolder, risere, innsug, og gi kameraten i sverige et bud på drevet og de andre tingene du trenger. Kjøp et pakningssett og sett sammen. Da har du en mye mer moderne motor for en grei penge. Send delene med jetcarrier. kunne vært veldig fristende men har så dårlig erfaring med ting og tang man kjøper fra utlandet en ting er garantier etc en annen ting er alle avgifter og drit - jeg har bestilt ting og når det kommer frem blir det levert på døra enda jeg har bestilt billigste frakt og frakt har vært inkl osv osv ting blir fort dyrere ,,,, når man kjøper en ting til 800 kr og regningen på frakt og tollbeh kommer på 4-600 blir det slitsomt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 (redigert) Jo det kan du. Dette går på markedsføringen og hva det selges som. Men man ser den typen annonser på Finn der det annonseres for ny båtmotor og det tydelig ikkje er tatt avgift for. Og siden de motorene allerede er tatt inn så kan selger av slike risikere å gå seg på en skikkelig smell. Det utløser på ingen måte avgift å ta inn en motor bare fordi den tilfeldigvis også er brukt i båt. Sku tatt seg ut. Redigert 4.Mars.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 "(2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering." Hvis motoren ikke er marinisert er det per def en bilmotor. Du mariniserer motoren selv ved å montere coupler, bellhousing, eksosmanifolder, innsug, sjøvannspumpe, ferskvannskjøling og annet rask. Sørg for at motoren har riktige spesifikasjoner til ditt bruk (kamaksel, løftere, ventiler, seter o.l.) og at det ikke står "marinemotor" i fraktdokumentet. Kan skrive f.eks. "chevrolet engine". Mva tilkommer på pris inkl. frakt både fra usa og sverige enten det er nytt eller brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Tror nok det går. Derimot vil adri en båtmotor med demontert marinisering bli en bilmotor. Selv om samme motor benyttes i biler. Som jeg oppfatter det så er innkjøp av ferdig kit til marinisering og/eller markedsføring som særlig egnet til marinisering som gjør det ulovlig. Kjøper du litt her og litt der, samt kanskje lager noe selv bør du være trygg. Mener det var Hulda som skrev noe om dette, om smutthull som var tettet. (Finner det ikke nå.) Mener det nå er at motor importert til bruk i båt pr. definisjon er båtmotor uansett opphav. Ikke umulig å slippe hk-avgift, men vrient å få det til er min forståelse av saken. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
DieselDahl Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 kunne vært veldig fristende men har så dårlig erfaring med ting og tang man kjøper fra utlandet en ting er garantier etc en annen ting er alle avgifter og drit - jeg har bestilt ting og når det kommer frem blir det levert på døra enda jeg har bestilt billigste frakt og frakt har vært inkl osv osv ting blir fort dyrere ,,,, når man kjøper en ting til 800 kr og regningen på frakt og tollbeh kommer på 4-600 blir det slitsomt Da kan jeg anbefale deg å ta en telefon til Norsk Bilkompani, de har ekspertisen du trenger og bygger motor for deg til riktig pris. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 når man kjøper en ting til 800 kr og regningen på frakt og tollbeh kommer på 4-600 blir det slitsomt Dette er da svært forutsigbart? Tollbehandling ca 200,-, moms på varen 25% av kjøpspris. I tillegg kommer frakt, denne oppgis som regel av selger. Så det er slett ikke vanskelig å regne ut hva man skal betale til slutt etter hva jeg har erfart. Eneste utfordring er at regning for tollbehandling og moms gjerne kommer opptil et halvt år etter at an har mottatt pakken, da blir man lett lurt til å tro at man har "sluppet unna"... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dekksgutten Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Finnes et eget forum som heter "Crime pays" - anbefales! Er det der du finner dine billige polske "håndtverkere"??? Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
Mouche Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Du vet svært godt hvor jeg har funnet disse så jeg regner med at ditt eneste formål med innlegget er å skape litt mandagshygge for å få en god start på uken? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 apropo jeg ble "overbevist" et par steder i dag at 2 bolt blokker holdt i lange baner med mindre man ikke hentet masse hk ut av di - noen som vet??? i såfall åpner det seg mange flere dører med tanke på og finne budsjettmotorer her til lands Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mjøsape Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 2 bolt blokk er diskutert på det norske amcarforumet. Så lenge motoren er balansert er det visst ikke noe problem med 500-700hk. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 det vil jeg tro men blir noe annet i båt en i bil - tenker jeg da men dette vet jeg ikke for jeg har ikke prøvd og jeg vil ikke prøve heller hvis det er høl i hue hehe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
DieselDahl Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Flere jeg har snakket med er enige i det, GM's egne firebolt blokker er visstnok marginalt bedre enn tobolt. Tobolt holder etter sigende til 700hk. Kjører du presse og nitro er det vel splayed caps som gjelder. Ettermarkedsblokkene til dart og brodix er betydelig sterkere men helt overkill til vanlig båtbruk. Noen kjører jo race og må ha det værste, varver fort over 7000 med kunstig åndedrett. Men skal du først handle ny maskin er det ikke mye dyrere å kjøpe noe som er hakket mere solid: Link En motor som er overhalt er ofte en bedre motor både fordi det er håndplukket deler til dine spesifikasjoner og alle overhalte deler får en grundig inspeksjon (magnaflux, ultralyd og visuellt). Bare sørg for å handle med seriøse firmaer som kan marinemotor. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 ok så da kan man ikke ta inn en chevy 350 bilmotor fordi den er egnet eller kan mariniseres som båtmotor??? Hei Interessant emne dette her.... så hva er det egentlig som skiller en bilmotor (block) fra en båtmotor hos Tollmyndighetene ? "Avgiftsplikten omfatter også motorblokker til båtmotorer" En Chevy 350 block brukes jo både i bil og i båt , og etter det jeg har funnet ut er den eneste forskjellen utenom evnt. marine-kamaksling -at en "marineblock" har frostplugger i messing ! § 3-15-1. Saklig virkeområde (1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer. (2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering. Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere. Vel..etter overstående tekst kan man regne med personforfølgelse visst man importerer en motorblock til en bil og har en nabo som trenger nye mariniseringsdeler til båten sin . Hvordan i huleste kan myndighetene håndheve eller finne ut av slike "koblinger" uten og fotfølge posten til folk?? Jeg bare undres Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
index Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Nimba: Nå gjør du dette mye vanskeligere enn det egentlig er. Om du tar inn en motor som har stått i en bil vil ingen kunne ta deg på noe som helst. Selv om du samme dag bestiller mariniseringsdeler et annet sted for å marinisere denne. Men om du kjøper en marinemotor og plukker av mariniseringen, vil denne aldri kunne bli en bilmotor. Selv om det i bunn og grunn er samme motorblokka. Kan virker rart, men det eneste vi oppnår med å kverulere rundt dette er at noe finner det lurt å legge hk avgift på bilmotorer også for å "tette smutthullene". Hvorfor ikke bare forholde seg til reglene slik de er? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jentorge Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 (redigert) Var det noen som giddet å lese hele det linkede direktivet?? 10. Privat marinisering (jf. saf. § 3-15-1) Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres), faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftspliktig tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår. Det oppstår avgiftsplikt dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering. Det er ikke bare "ikke ulovlig". Det er faktisk omtalt og definert som "helt lovlig" i henhold til omtalte Rundskriv nr. 17/2012 S Redigert 10.Mars.2012 av jentorge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 De fleste har noe som kalles den alminnelige rettsoppfatning , og lever sine liv på en ordentlig måte. Dette kan f.eks. innebære at man holder alt man har sagt og lovet, uten at det må lages allverdens papirer. Slik moral og oppførsel er helt fjernt og ukjent for det offentlige og deres myndigheter, som firkanta dekker seg bak uforståelige og utbroderte regelverk. Dette innebærer at selv den mest ærlige og rettskafne mann, noen ganger må tenke selv og gjøre det man må gjøre som å handle en motor eller sette opp et uthus. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Jeg må si meg enig med is_620 , det kan lett hende at noen importerer en motorblokk som også egnes til båt , visst da selgeren markedsfører blokken til begge deler kan altså importøren bli "straffet" etter paragraf § 3-15-1 og dertil måtte betale HK-avgift. Ellers var innlegget til jentorge veldig oppklarende Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
timon90 Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Bare for å irritere regelrytterne så kan dere være glad for at ikke dere veit hvilke metoder jeg brukte på min svenske AQ271C. Den er fullt lovlig registrert her i Norge:) Innføring av marinemotor med litt størrelse lønner seg stort sett aldri om det skal gjøres etter boka. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.