Jump to content

Noen med erfaringer med volvo penta 3-bladet foldepropell?


Kristian_H

Recommended Posts

Hei

Driver å holder på å oppgradere båten og har funnet ut at jeg skal bytte fra 2-bladet foldepropell til 3-bladet for å få litt bedre manøvrering i revers.

Har tittet på mange alternativer og Volvo sin er den billigste og kom ikke så veldig dårlig ut i Seilmagasinet sin test. Derfor lurte jeg på om noen her har en slik på sin båt?

 

Om noen er interresert i en 2-bladet flex-o-fold racing har jeg det også :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 bladet VP foldeprop. Synes den er grei, har kanskje litt liten stigning. Hadde på forrige båt 3 bladet Flex o fold med større stigning.

 

Jeg ville valgt en som ligger innenfor laveste godkjente turtall. Bedre fart på lavere turtall, samt bedre bakke-egenskaper. Veldig ofte med seilbåt, må vi gi "styrefart" for å få gode bakke-egenskaper. Større stigning vil "vrenge" hekken ut etter propell-dreining.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har to bladet foldepropell som alltid har foldet seg ut, og gir grei styrefart akterover også. I høst sleit jeg med gearet, som ikke alltid ville i forover når jeg hadde hatt det i revers. Ble ny "bakkerekord" da gett. Er det ikke noe galt når propellen din ikke folder seg ut? Eneste jeg reagerer på med foldepropell(som er litt nytt for meg)er en fæl raklelyd på lavt turtall. Er dette normalt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...