Manzon Startet 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2012 Jeg hjelper til med å se på en Sabb Type H, 8HK som ikke vil starte. Problemet nå er at diesel pumpen ikke levere diesel, dvs at den får ren diesel inn, men ingen diesel ut mot dysen. Røret ut er åpent. Har noen demontert diesel pumpen på denne motoren? Har manualene for selve motoren, men her står det fint lite om diesel pumpen. Noen som har manualen på Bosch diesel pumpe 1 414 171 037. Samt en grei forklaring på hvordan man får den ut, ser ut til å sitte godt fast. Eller er det en enklere løsning på hvorfor pumpen ikke leverer diesel? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Jeg ville først og fremst ha sjekket regulatoren. Skru av regulatordekselet, vask alt godt med diesel og kjenn etter at alt beveger seg lett og fint. Pass på at gaffelen på regulatoren treffer rett på den lille tappen på dieselpumpa ved montering. Luft og prøv igjen. Husk det er ikke store skvetten som kommer ut, den bruker vel rundt to liter i timen på max. Del dette på max turtall x 60 delt på to så får du et veldig lite tall pr innsprøytning. Rundt 2 dråper kanskje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Manzon Svart 2.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Får prøve det. Men greit om noen har manualen på pumpen også, just in case. Sitér dette innlegget Link to post
øyværing Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Får prøve det. Men greit om noen har manualen på pumpen også, just in case. http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=79 denne er til type h. http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=72 denne er til type g, er vel samme motoren etter det jeg har fått opplyst , men h har lavere motorblokk Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
FjordHT Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Drar opp denne gamle tråden for å høre hva som var løsningen? Sitter nå med samme problem. Var på havet en tur i dag, i en sjark med en gammel sabbdiesel på 8-10 hk(ikke sikker på hvilken type). Motoren falt først i turtall for så å stoppe. Startet den flere ganger, men den gikk bare noen runder for så å stoppe igjen. Fant ut at motoren ikke fikk diesel frem, løste dette med nytt filter. Startet denne med litt suppe i "koppen", startet og stoppet . Gjenntok noen ganger men så sluttet startmotoren å fungere, og det ble tauing til kai. Når vi kom til kai ble det feilsøkt, det viser seg at det ikke kommer diesel opp fra pumpen. Løsnet på nippel inn til pumpe, og det står diesel ved pumpa. Forsøkte å ta løst røret nede, ikke noe diesel kommer. Forsøkte å blåse luft i dieseltanken, med tanke på å få overtrykk og kanskje ut evt luft i systemet, uten hell. Fortsatt helt tørt. Observerte også at "gasshendelen" var blitt "lettere", ihvertfall virket det slik... Forsøkte å starte motoren slik som vi vanligvis gjør, med litt suppe i koppen, med håp om at den skulle starte opp og kanskje få litt mer futt på pumpa og kanskje komme til liv, men den vil ikke starte i det hele tatt nå, så har vell 3 problem, hvor jeg har løsning på ett(startmotoren løser jeg) Hva gjør at motoren ikke starter med "suppe i koppen", det skal den jo "uansett"?(kan det være tilfeldighet siden motoren var litt "lunken"? Hva gjør man med den pumpa som ikke leverer. Det skal sies at motoren ikke har fått mye service de siste årene( er ikke min båt), og denne har venner av meg overtatt men er ikke kommet så langt at den har fått nødvendig tilsyn. Sier dette så det kan tas med i betraktning, men er ellers fult inneforstått med at det er lurt å vedlikeholde motorene Olja var høvelig sort, men det var olje dær... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.