Jump to content

Hva må jeg gjøre med bunn på nordkapp 17?


reyerd

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en nordkapp 17 med penta aq motor. Skal smøre på bunnstoff på denne, men er helt grønn på dette med båt.

 

hva må jeg gjøre først og hva må smøres på? Er flere gamle lag med noe der som sikkert må fjernes, og er noen skader som ser ut til å være plastet opp, disse ser ikke ut til å være behandlet med noe annet en bunnstoff. har og funnet en liten skade tror jeg, virker som om det piplet litt vann ut når jeg skrapte med en malingskrape. hva må gjøres med dette? ytterst er det et lag med noe blått, innfor der noe svart, innfor der noe hvitt/grått og innerst rød som jeg innbiller meg er denne gelcoaten.

Link to post
Share on other sites

Har nå pusset ned rund skaden, og det er en sprekk som er noen cm lang.

 

Har også begynnt å pusse ned resten av båten, men lurer på om det er vits å pusse ned til gelcoaten overalt?

 

Når jeg pusser over der det har vært plastet, ikke der det er skade da, så kommer plasten frem, denne må jeg vel behandle med gelcoat eller noe før jeg bunnsmører båten?

 

Skal legge ut bilder i morra

Link to post
Share on other sites

bilde.jpg

her er et bilde av fronten på båten, tok flere med iphonen min har en tendens til å slette det jeg tar bilder av.

 

nå har jeg forsøkt å plaste over skaden, tror ikke det ble veldig velykket. er andre gang jeg plaster noe og det var ikke særlig enkelt opp ned.

Link to post
Share on other sites

Skal du plastre, må du slipe helt rent til glassfiber, viktig og rufse opp fibrene og lage hullet du skal plastre skrå

videre er det viktig og gjøre det samme på begge sider, slik at du får overlappet skaden. når dette er gjort, sliper du det slett og sparkler hvis nødvendig , primer og stoffer til slutt

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

har slipt ned til glassfiber, og laget sprekken som det viste seg å være 3mm bred, skrå ned mot den, lappet over med små lapper i noen lag. så større og større, ble nok 5 lag. problemet er bare at jeg ikke kommer til fra oversiden, da må jeg sage bort dørken i båten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

har pusset en del av skroget på ene siden nå, og der det er plastet fra før av er overflata velig ru, om jeg skal pusse bort alt bunnstoff som er der er jeg redd for å pusse for langt inn, siden det er krater der passelig.

 

bilde_1.jpg

bilde_2.jpg

 

plastinga tror jeg egentli brl bra, må pusse over å legge på noen lag til da

 

bilde_3.jpg

Redigert av reyerd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

trenger jeg egentlig pusse ned båten? er det kanskje nok å pusse litt forsiktig å legge på nytt lag med bunnstoff? sparer meg jo masse arbeid da. må jo prime litt der jeg har pusset denne bort.

 

der jeg har plastet må jeg etter hva jeg kan lese meg til legge på primer eller epoxygrunning, stemmer dette? eller må jeg legge på gelcoat først så denne primern?

 

ble mye mer arbeid en jeg hadde trodd å pusse ned båten:)

Link to post
Share on other sites

må og må , det spørs jo hvordan du vil resultatet skal bli , i forhold til hvor mye arbeid du vil legge i det. Jeg gjorde selv arbeidet med å skrape bort alt gammelt bunnstoff på min Nordkapp 17 skrapet i sommer. Det var utrolig mye arbeid. Etter alt var skrapet bort, sparklet jeg alle små hakk og riper med epoxysparkel. Så avluttet jeg med å lakke hele båten.

Jeg hadde også den sprekk i bunnen, men jeg fjernet dørken og reparerte sprekken fra innsiden av skroget. Du kan nok sikkert få det bra fra utsiden også , men sannsynligheten for at det ligger en del vått skum under dørken i båten din er nok stor. Omn du skal bli kvitt dette , må du nok lage ny dørk , og da kan du like gjerne reparere skaden fra innsiden.

 

Det er MYE jobb , men det er jo kjekt å få ting bra også da.

 

Om du velger å reparer skaden fra utsiden, ville jeg slipt ned til bar glassfiber og forseglet det med epoksy. Men da må glassfiberen være tørr slik at epoksyen fester.

 

lykke til . Båten min er forøvrig nærmere beskrevet i tråden "Nordkapp 17 ht prince - total renovering "

Redigert av waroo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg pusset å skrapt med den nyinnkjøpte elektriske skrapa. Ser det er enkelte plasser det er vanskeli å få bort bunnstoffet, må alt bort om jeg skal smøre på antipest?

 

når jeg nå brukte den skrapa kom jeg borti et felt der det var plastet og lappet i med glassfiber. klarte å slå løs et lite stykke, vældig lite og da, spørsmålet er om jeg burde plaste i noe der eller bare la det være? ser ikke ut til at det ble hull på noen måte.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

da var jeg endelig ferdig å skrape å pusse bort gammelt bunnstoff. har funnet to plasser til under båten der det henger vanndråper, er ennå litt vann igjenn under dørken tydeligvis, så må vel plaste i her og. virker som et ordentlig lappverk hele skroget.

 

er det vanlig at glassfiberskrog lekker om det er vann på innsiden?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...