Jump to content

Hva er riktig pris for 97 mod Ford 50 HK ? Hva tipper du?


glalaksen

Recommended Posts

Med tanke på alt du får med synes jeg ikke det er så dyrt. Bare en propell koster deg fort 5-6.000,-, gir 8-10.000,- etc. Mitt motorbytte (bilmotor) kostet meg rundt 13-14.000,-, og da gjenbrukte jeg det meste av mariniseringsutstyr etc fra gamlemotoren. Da sitter jeg igjen med en motor fra 1992 og marinedeler fra 1978. Helt OK det, men om jeg var blitt tilbudt en komplett motor med alt utstyr til 25.000,- hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde gjort i alle fall...

 

Husk en ny motor i denne størrelsen vil koste vil koste deg 120-150.000,- pluss aksling hylse og propell, og en 1997 modell har mest sannsynlig minst halve levetiden igjen. Da synes jeg ikke et prisnivå rundt 20-30.000,- er så ille!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Absolutt sant det der. Synes bare det av og til virker som et sjansespill. Ligger en båt i havna her som måtte bytte to ganger for han kjøpte nyovermalt i stedenfor nyoverhalt.

 

Saken med motoren jeg spør om er at det er en båt til salgs med denne motoren i, men båten lekker en god del etter å ha blitt transportert på fraktebåt. Har ligget to tre måneder uten å trutne. Så hvis motoren er verdt 25 000,- så får man resten gratis. Og da er det ikke så stor risiko med å evt. kjøpe den.

 

Jeg drømmer jo om noe billig med mer dekksplass enn det jeg har på columbien.

 

Og nå klør det ekstra. Fikk akk melding på facebook fra en kompis som har vært ute en tur og dratt 300 kilo sløyd torsk i dag. Spurte hvor han hadde vært. "er ikke nøye den står over alt"

Link to post
Share on other sites

Prisen er helt ok og jeg tror nok jeg skal få den tett. Ble solgt for 95 000 før jul.

 

I tilegg så følger det med:

 

spill, mesan, garnbinge, garnrenne, garnkort, juksamaskin, spylepumpe, hovdeovn, kartplotter, ekkolodd, radio/cd, vhf, lyskaster, dekkslys, lanterner, livbøye, kasser i rom, sløyebinge, batterilader, varmefjøl 220v, 1 container...

Link to post
Share on other sites

Det er forresten ny startmotor også.

 

Den forrige tok kvelden etter at ei lense ikke virket rett etter at den kom ned til ny eier.

 

Spurte om dynamoen og fikk til svar at vannet sto godt under den, men hadde kommet opp til starter. Er det stor fare for at motoren har fått mer sjøvann enn den har godt av da tror du?

Link to post
Share on other sites

Tro ikke faren er stor om motoren har vært i gang etterpå. Og med alt utstyret du lister opp her, er du nesten garantert å tjene på den om du blir nødt til å hogge den. Bare juksamaskin og kartplotter burde vel være nok til å dekke kjøpsssummen vil jeg tro. Tipper du kan hogge båten og selge delene for godt over det dobbelte av hva selger folanger for hele båten. Båtutstyr er dyrt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det jeg også tenker.

 

Får vel dra og kikke på den. Er 15-20 timer å gå den hjem og et litt ekkelt stykke også. ( gikk forbi der med en 24 foter havet slo over båten mens vi sto og matet dieselen gjennom pga mye drit.)

 

Får håpe Det går bedre med denne hvis det skulle bli handel. Og satse på at kjølbordene ikke ramler ut på turen :-)

 

Båten fin å se på også.

Link to post
Share on other sites

Det kunne kanskje være en ide å ta den på land før hjemturen, mye tyder på at den har sprengt noen nagler under transporten og det kan lett bli ubehagelig i litt sjø. Eventuelt passe på å ta turen i pent vær, så påkjenningen ikke blir så stor. Vann gjør seg egentlig best på utsiden av båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja liker det best på utsiden :-) men så er det det med å ta opp en klinket båt når det er frost? Det er vel ikke helt bra har jeg lært.

 

Nå ligger den inni en fjord og der er det som regel betydelig kaldere enn har hjemme. Tenkte jeg kunne ta den opp når jeg kom hjem. Den vil nok neppe lekke så solvdsomt at jeg ikke skal få den til land.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...