Jump to content

Ekkolodd, gjennomgående eller hekkmontert giver?


thomas73

Recommended Posts

Hei Båtfolk :flag_bp:

 

Jeg skal montere giver på Folkparkaen. En hekkgiver tenkte jeg. En med dybde og temp.

Temperaturen i vannet er viktig for baderne i familien :diving:

 

For farten holder vel GPSèn nogenlunde orden på? Eller trenger jeg den med dybde/fart/temp?

 

Eller er gjennomgående giver å annbefale?

 

Ønsker svar og innspill :pray:

 

Mvh

 

Thomas :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to innvendig monterte givere. Den siste var stor og dyr (M260). Det holder greit til å ta dybden (bunnen ) opp til 200- 300 m, men til å oppdage fisk mener jeg det er for dårlig. Nå har jeg en liten hekkmontert giver. Problemet med den er at den lett mister bunnen når båten går opp i plan. Den neste giveren min regner jeg med blir en stor gjennomgående en da jeg er interessert i å oppdage fisk.

Link to post
Share on other sites

Ser at du skriver dybdegiver. Med det forstår jeg at oppløsning og detaljer ikke er så viktig. Da klarerdu deg helt sikkert med innvendig limt giver. Men gjør no en test før du limer. (Det kan jo være dobbelbunn eller luft i støpen som kan ødelegge signalet)

Link to post
Share on other sites

Har du en båt med påhengs kan du greit ha hekkgiver. Da får du badetemperaturen og det er ikke noe tema at tau henger seg opp i den.

Er det innenbords med en ellers helt glatt hekk ville jeg vel montert den inni.

Lim med 2 komponent, men prøv med en pose vannn først.

Link to post
Share on other sites

Pose vann????? :seeya:

Det er for å finne riktig plassering av giveren før du limer den fast. Senker du giveren ned i en pose vann så får du væske rundt giveren, dvs. ingen luft i mellom skrogbunn og giver som hindrer / forstyrrer signalet. Så flytter du rundt giveren (inne i posen) ulike steder som er aktuelt og ser hvor du får det beste signalet. Der merker du av, og der limer du så giveren. Også da svært viktig at ikke luft kommer mellom giveren og epoxylimen.

Link to post
Share on other sites

Alternativet er også innvendig giver i rør med olje. Har selv to slike. Finnes i standard varianter til omtrent alle mulige plottere. Lett å montere der rørflensen er festet med sika, og oljen danner kontakten med skroget. I min ene er det olje, i min andre er det frostvæskeblanding. Siste givere er en "arimar" giver i et ferdig vinklet rør til ulike skrogvinkler som gir signaler til en Raymarine plotter. Men fisk viser den ikke - da ble giveren brått ganske mye dyrere...

 

Monteringstid: 10 minutter + ledning opp til plotteren + strømledning til giveren. Røret er standard, og skrogvinkelen avgjøres med å vri rør og selve giver i en kombinasjon til man når riktig skrogvinkel. Virkelig enkelt. Ingen nye hull.

Link to post
Share on other sites

"Skvulpen" er på sporet. Hvis du i tillegg til å sjekke best mulig signal også tester over ripa kan du sammenlikne signalet du får inne i båten med "fasiten" på utsiden. Istedenfor å lime fast giveren kan du finne deg et plastrør med passende diameter og lime fast en stuss. Deretter fyller du glykol i røret og setter giveren oppi. Dermed er problemet med luft eliminert! :diving:

 

NorDan har tydligvis samme rigging som jeg :cheers_wine:

Redigert av Dolviking (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nettopp. Det var det med fisk og temperatur.

Da er det kun en måte å gjøre det på. Gjennomgående svinger.

Innvendig montering er egentlig bare tull.

 

Dette er noen bilder jeg har brukt mange ganger før for å illustrere dette:

 

41001.jpg61001.jpg

 

For alle praktiske formål identiske ekkolodd. Det ene har transduceren montert på et strømlinjet blister ute hvor sendeflaten er løftet 10 cm. ut fra båten og det andre er montert inne i båten med vann som kobling til skroget. De står 60 cm. fra hverandre.

Bildene er tatt på samme tid.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...