Jump to content

Plassering av VHF sender i stavanger og ryfylke.


mtvedten

Recommended Posts

Har nettopp fått meg VHF med sertifikat og det hele. En håndholdt på 6W, og er derfor litt opptat av å finne ut hvor de nærmeste antennene står i forhold til min faste rute fra Stavanger til Sjernarøyene..

 

På kanalplanen til Telenor Maritin står kanal 28 plasser rett på Bokn. Greit.

 

Men kanal 20 er på planen plassert på kartet rett over Fistersenderen. Men på mitt sjøkart står det at nærmeste VHF er Lifjell - også på kanal 20.

Så sendes kanal 20 fra Fister eller Lifjell?

 

Kanal 27 står på kanalplanen plassert midt i Lysefjorden, men jeg kunne høre den klart og tydelig midt i Stavanger sentrum, klarere enn Bokn og Fister som jeg kan se rett bort på. Får det da ikke til å stemme at denne senderen står langt inne i Lysefjorden, som markert på kartet?

Så hvor sendes kanal 27 fra?

 

Morten

Redigert av mtvedten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kontakt Rogaland radio på en av de kanalen du nevner og ta en prat med dem. De kan fortelle til punkt og prikke hvor de forskjellige senderne/kanalene er plassert.

 

Jeg håper forøvrig at du har anskaffet en som har mulighet for tilkobling av ekstern antenne. Da kan du ha en fast "full size" antenne i båten, med tilhørende antennekabel - og dermed får du mangedoblet rekkevidden i forhold til det du har med den originale lille piskantennen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, skal gjøre det neste gang jeg er på fjorden.

Har jo liksom ikke lov å bruke den på land... ;-)

 

Den skal brukes for det meste i en åpen båt så en fast antenne på denne er ikke så praktisk.

Men har fri sikt til både Fister og Lifjell stort sett hele rurten, og Bokn når den dukker opp mellom øyene.

Men skal også også bruke den i en liten seilbåt med 7m mast. Får se om det blir nødvendig med noe ekstra i den.

 

Så planen er å teste på ulike steder langs ruten. Men dersom det er en mottaker på Fister er den temmelig nærme.

 

VHFen er forøvrig den nye Standard Horizon HX851E med DSC, nødknapp og innebygd GPS.

Link to post
Share on other sites

En Anekdote:

 

En vanlig GSM mobiltelefon kan sende på max 2 watt og bruker høyere frekvenser som gir mindre rekkevidde. (?)

Likevel har den stort sett dekning i hele området uten at det er en basestasjon på hver holme..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/GSM

 

Så når man "reklamerer" med at VHF har bedre deking på sjøen, er det litt rart at man må ha en 1m antenne høyt oppe i en mast og sender på 25 Watt for å nå kystradioen på nærmeste fjelltopp. .

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er database som viser alle frekvenser/kanaler og hvor de er (posisjon) - så er det bare å gå igang og sjekke på kartet.

 

Geir :seeya:

 

PS

 

Kanal 20 er på Lifjell

Kanal 27 er på Ullandhaug

Kanal 28 er på Boknafjeddlet

 

 

Takker! :cheers_wine:

 

Litt rart at de har to sendere, Ullandhaug og Lifjell som er så nærme hverandre.

Og Ullandhaug er langt fra Lysefjorden!

Fister er jo ypperlig plassert for å dekke Ryfylke der øyer dekker for Bokn, så de burde jo hatt en sender der!

Rennesøy, Talgje, Finnøy of Sjernarøyene, bla. ligger i veien for Bokn langs ruten de fleste bruker innover.

 

Og hva er poenget med å ha anlegg uten kanal 16 og 70???

 

:confused:

Redigert av mtvedten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En vanlig GSM mobiltelefon kan sende på max 2 watt og bruker høyere frekvenser som gir mindre rekkevidde. (?)

Likevel har den stort sett dekning i hele området uten at det er en basestasjon på hver holme..

 

Så når man "reklamerer" med at VHF har bedre deking på sjøen, er det litt rart at man må ha en 1m antenne høyt oppe i en mast og sender på 25 Watt for å nå kystradioen på nærmeste fjelltopp. .

 

Hensikten med å bruke VHF er at båter i nærheten kan komme deg til unsetning, om du får behov for assistanse. Alle båter i nærheten med VHF vil høre deg. Har du kun mobil, må du håpe at du har dekning, slik at du får ringt en kystradiostasjon, som kan sende ut nødmelding på VHF for deg, slik at båter i farvannet kan komme deg til assistanse. Derfor kan en trygt si at VHF ombord gir økt sikkerhet, ikke bare for deg, men også for andre, da du kan høre deres nødkalling og gi den nødvendig assistanse.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått testet dekningen mot Rogaland Radio noen steder innover Ryfylke.

 

Med min lille 6watt håndholdte Standard Horizon HX851E kunne Rogaland Radio høre meg klart og tydelig på ca 14nm med nesten fri sikt. (fra østsiden av Finnøy til Ullandhaug på kanal 27 - for de som er kjent)

 

De kunne og høre meg omringet av øyer på 19nm avstand, men da "svakt men det går". (Sjernarøyene)

 

 

Ikke så værst for en liten håndhold må jeg si!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...