Jump to content

2xDP-290, forskjellige propeller pr. drev..?


Neros

Recommended Posts

Hei..

 

Har kjøpt en eldre båt med 2 stk VP 41A og DP-290 drev. Jeg så ved opptak i høst at drevene var av litt forskjellig type, men antok at propellene var lik. Men den gang ei, stybord motor har A5 mens babord motor har en A6 og en A4. Jeg mistenker at det kan være forskjellig utveksling på drevene, og at tidligere eier har forsøkt å kompensere med kreativt bruk av propeller. Jeg har merket meg at throttle må høyere på babord motor for å oppnå samme RPM som styrbord.

 

Dette er kanskje ikke helt heldig..? Skal ikke begge propeller være av samme type på samme drev?

 

Dette ble da altså ikke opplyst ved kjøp, er dette noe jeg burde fronter selger med..? Dersom det kun er propeller som er blitt mikset, så kan jeg leve med det da jeg har kalkulert å bytte propeller. Men dersom det er forskjellig utveksling, så vet jeg jaggu ikke.....(?)

 

(Jeg får ikke sjekket utveksling på drev før til uken)

Link to post
Share on other sites

Skal nevnes at båten går rett som en snor ved likt turtall på begge motorer, men da er altså det et større gasspådrag på en motor. Om dette pådraget skyldes feiljustert gasswire skal være usagt. Kontrollboksen er også rimelig utslitt og skal byttes ut.

Link to post
Share on other sites

Har du turbotrykksmålerer ville dette gitt en pekepinn på om begge fikk lik belastning. Begge kan ha samme turtall uten at du aner hvem som faktisk får den største belastningen. Hvordan er temp på motorene. Uansett - finner du ut at utvekslingen er lik på drevene så skal du ha like propellsett på begge drev - hvis ikke er den ene motoren "syk" og noen har puttet på ett lettere propellsett.

Link to post
Share on other sites

Turbo og pyro målere skal monteres i vår, så da får jeg full kontroll. ;-). Tempo er lik på begge motorer. Kan virke som belastningen er temmelig godt fordelt, men noe udde med valget av en 4 og en 6 propell på samme drevet. Er det big no-no å mikse propeller på denne måten? Begge motorer virker like spreke, når samme maks RPM når de kjøres hver for seg..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...