Neros Startet 4.Mars.2012 Del på Facebook Startet 4.Mars.2012 Hei.. Har kjøpt en eldre båt med 2 stk VP 41A og DP-290 drev. Jeg så ved opptak i høst at drevene var av litt forskjellig type, men antok at propellene var lik. Men den gang ei, stybord motor har A5 mens babord motor har en A6 og en A4. Jeg mistenker at det kan være forskjellig utveksling på drevene, og at tidligere eier har forsøkt å kompensere med kreativt bruk av propeller. Jeg har merket meg at throttle må høyere på babord motor for å oppnå samme RPM som styrbord. Dette er kanskje ikke helt heldig..? Skal ikke begge propeller være av samme type på samme drev? Dette ble da altså ikke opplyst ved kjøp, er dette noe jeg burde fronter selger med..? Dersom det kun er propeller som er blitt mikset, så kan jeg leve med det da jeg har kalkulert å bytte propeller. Men dersom det er forskjellig utveksling, så vet jeg jaggu ikke.....(?) (Jeg får ikke sjekket utveksling på drev før til uken) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Dette høres helt feil ut ja.. har du en dobbeltinstallasjon er det viktig at begge har lik konfigurasjon og at du kan kjøre begge på samme turtallet. Det er ikke heldig om den ene motoren blir mer belastet enn den andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Neros Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Skal nevnes at båten går rett som en snor ved likt turtall på begge motorer, men da er altså det et større gasspådrag på en motor. Om dette pådraget skyldes feiljustert gasswire skal være usagt. Kontrollboksen er også rimelig utslitt og skal byttes ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Har du turbotrykksmålerer ville dette gitt en pekepinn på om begge fikk lik belastning. Begge kan ha samme turtall uten at du aner hvem som faktisk får den største belastningen. Hvordan er temp på motorene. Uansett - finner du ut at utvekslingen er lik på drevene så skal du ha like propellsett på begge drev - hvis ikke er den ene motoren "syk" og noen har puttet på ett lettere propellsett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Neros Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Turbo og pyro målere skal monteres i vår, så da får jeg full kontroll. ;-). Tempo er lik på begge motorer. Kan virke som belastningen er temmelig godt fordelt, men noe udde med valget av en 4 og en 6 propell på samme drevet. Er det big no-no å mikse propeller på denne måten? Begge motorer virker like spreke, når samme maks RPM når de kjøres hver for seg.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.