Skvulpen Startet 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2005 Et skikkelig drittspørsmål her ... Skal montere sjøtoalett i daycruiseren, i stedet for Porta Potti-en som står der nå. Skal montere Jabsco pumpetoalett, og satser på "rett i sjøen-opplegg". Vil ikke ha septik-system i denne relativt lille båten (22 fot). (OBS! Bare for å komme eventuelle moralske pekefingre i forkjøpet: Jeg er fullstendig klar over regler for utslipp, og har ikke tenkt å spyle gørr rett i havna. Båten brukes ikke til overnattingsturer. Toalettet er ment kun til bruk i "nødsfall", da vanligvis av flytende avfallsstoffer etter f.eks. pils / hvitvin på fjorden. Mest av hensyn til familiens kvinnelige medlemmer, har erfart at de helst ikke vil henge raua over ripa for lensing... Vel, det var den laaange parantesen.) Antagelig bedre jo lenger man har inntak fra utslipp, men det er litt trangt i dorommet, må kunne komme til ventilene til gjennomføringene noenlunde enkelt. Noen som har erfaring med dette? Er det tilstrekkelig med 20 - 30 cm avstand mellom inntak og utslipp, uten at man drar samme uhumske inn som man nettopp har spylt ut? Gørra blander seg vel fort med sjøvannet under båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Vil ikke ha septik-system i denne relativt lille båten (22 fot).Mange mindre båter enn 22 fot som har septik. Nidelv har det som tillegg på Nidelv 610(21 fot) og på Nidelv 690 (23 fot) er det standard. Er det tilstrekkelig med 20 - 30 cm avstand mellom inntak og utslipp, uten at man drar samme uhumske inn som man nettopp har spylt ut?Oj - det var kort avstand - tror nok at du risikerer å dra møkka inn igjen da. Nå har ikke jeg studert fenomenet vitenskapelig - men inntrykket mitt er at det tar litt tid for septikavfallet å synke ned. Og om du skal ha et vanlig toalett der du på "flush" pumper ut og inn samtidig ser jeg for meg at det kan bli litt "misfarging" på vannet... På Nidelv 690 er vanninntaket på stb side av bunnen og utløpet fra septiken er på bb side av bunnen - det er vel godt over 1 meter mellom dem (men alt fra doen går her til septiken som så må tømmes med egen pumpe - så der er det ikke simultanaksjon på tømme doen og suge vann) Redigert 9.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lme Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Hvis jeg ikke husker feil har du en Skibsplast 655 På min 655 er dette montert fra fabrikk. Inntaket står montert rett fremfor skottet ved toalettet. Det er vel ikke mer enn, tja rundt 30-35 cm, fra inntak til utspyling. Har ikke registert at dritten blir dratt inn igjen Har dessverre ikke mulighet for å ta bilde av dette... Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Det er en Skibsplast 655 ja ... Har sett at inntak og utslipp står ganske nært slik de monterer dette originalt på båten. Vet ikke helt hvordan Jabsco pumpetoalettene virker, - det er kanskje mulig at de drar inn bare rent spylevann når du trekker håndtaket opp, og så spyler ut når du trykker håndtaket ned? Hvis du Justisia ikke har hatt noe problem, så bør antagelig ikke jeg heller være engstelig. Har jo muligheten til å dra en av slangene fram til skottet foran, og ta f.eks. inntaket der. (Men da blir det borring gjennom skottvegger, og mer styr med fjerning av puter og deksler hver gang man skal åpne / lukke sikkerhetsventilen, og det skal man vel helst gjøre før og etter hver "forretning"?) Til Bitteliten: Ja, det kan også leveres en ferdig løsning på 655 med septik. Tidligere monterte de septiktank i et skott foran toalettet, men nå leverer de på nye båter en mer kompakt løsning med septiktanken omkring selve toalettet (septik-krage). Da har man kanskje et valg mellom å spyle rett i sjøen eller til septiken, alt etter hvor man befinner seg ... Men min båt er 2000-mod og ble levert med denne Porta Potti - løsningen, som jeg er blitt grundig lei av! Redigert 9.Januar.2005 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 På min båt er utløp og innløp montert på hver sin side av båten, og med ca. 1m. avstand i lengderetningen i tillegg. Vet ikke om dette er nødvendig, men båten er fabrikkbygget, så jeg går utfra at de hadde en eller annen formening om dette da det ble montert. Så jeg ville nok forsøkt å få de så langt fra hverandre som mulig, det kan jo ikke bli bedre enn best mulig...... Jeg stenger ikke skroggjennomføringene mellom hvert besøk på toalettet, men dersom en tar seg bryet med å stenge hver gang en forlater båten, må det være bra! Lykke til. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Goddis77 Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Jeg hadde tenkt å bruke en Porte Potti løsning i min båt. i hvertfall til å begynne med. Har du noen dårlige erfaringer med dette? Eller er det bare problemet med å bli kvitt dritten? Skal i mitt tilfelle brukes ifm overnatting (Samboer + datter som ikke vil pisse over ripa). Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Har du noen dårlige erfaringer med dette? Det er ingen problemer med det å bruke portapotti, det er bare det at en vanlig dass er sååååå mye bedre. 2004 sesongen ble for min del brukt i en båt med portapotti, det er noe træl med støtt og stadig med denne tømmingen av den lille septiktanken på den. Har nå båt med utløp rett til sjø`n, og vurderer å montere septiktank slik at dassen kan benyttes i havn eller ved strand. Portapottins styrke er at alt er ferdig montert, du kan bruke den i havn. Skal du kjøpe en, så kjøp den med størst mulig tank om du har plass, du kan også få den med el. pumpe for tømming, da begynner den å virke som en vanlig dass. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Skipper Worse Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 På vår Viksund 27 Columbi er inntak/utløp ganske nær hverandre, tipper ut fra hukommelsen at det neppe er mer enn 30 cm, mener at utløpet står noe dypere enn inntaket. Har aldri registrert noe i retning av at dritten kommer inn igjen. Tror det er såpass trykk på utløpet ved spyling at det ikke blir noe problem. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skvulpen Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Enig i det hebbe skriver. Porta Potti er jo en grei og kompakt / komplett løsning slik sett, og du slipper å bore hull i båten! I min båt er dorommet det samme som forkabinen, altså ikke noe atskilt dorom. Da synes jeg det er litt trasig med denne lukta fra sanitærvæsken som du må bruke. Har prøvd forskjellige typer, men enten de nå dufter etterlignet Chanel eller furunål, så gir de assiosasjoner om dass! Så jeg har hele sommeren en følelse av at hele denne lille båten lukter dass. Alternativet er å ikke bruke sanitærvæske, da får du en annen eim som ikke er noe bedre ... Eller du må tømme til stadighet. I båten min er det noe trangt og krøvelt å gå inn og ut av forkabinen, jeg frykter at jeg en eller annen gang snubler på trynet på veg ut med Porta-en, med de følger det kan få for interiør, tepper og puter. Nei, nå vil jeg spyle gørra fortest mulig ut av båten. Starter montering kommende uke (innendørs hall ), skal prøve å få inntak og uttak så langt fra hverandre som mulig. Hvis det ikke er så farlig å åpne / stenge kranene for hvert dobesøk, så kan jeg kanskje strekke en slange gjennom et skott for å få mer avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 I nåværende båt har jeg inntak og "skit ut" 70cm fra hverandre, tverrskips med inntaket dypest. Forrige båt hadde gjennomføringene på hver sin side av en dyp kjøl. Før der igjen hadde jeg inn og ut bare ca 35cm fra hverandre med inntaket litt grunnere og forran ut-hullet. Hadde aldri problemer med "rundpumping". Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Har en toalett med navn RM69 Sealock i båten. Her er septiktanken montert rundt toalettet slik at det dannes en kompakt enhet. Ved bruk av en 3-veis ventil kan man selv bestemme om man vil pumpe rett ut eller innom septikktanken. Tar ikke stort større plass en vanlig type pumpetoalett. Man benytter samme pumpe til alle funksjoner. Septikktanken tar vel omtrent 25 liter, så det blir jo forholdsvis hyppige tømminger. Velger du en slik løsning kan du jo ha innsug og avløp forholdsvis nær hverandre så lenge du benytter deg av den lille septikktanken. Et annet poeng er at det er svært enkelt å rengjøre tanken grundig f.eks om høsten, da den demonteres i løpet av noen få minutter. Er litt usikker på forhandler av denne toalettvarianten siden den satt montert i båten da jeg kjøpte den, men mener at Byggplast båtutstyr AS har den. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Avmønstret4 Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 (redigert) byggplast, er ikke det seasea? de har ivertfall samme adresse. Redigert 10.Januar.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 I min båt sw det ikke mer enn 20 cm mellomm ut/ inntak. Inntaket foran. Går greit både når jeg liggerstille og under fart. Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 I min båt er det ikke mer enn 20 cm mellomm ut/ inntak. Inntaket foran. Går greit både når jeg liggerstille og under fart. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 byggplast, er ikke det seasea? de har ivertfall samme adresse. Har en adresse på Byggplast båtutstyr AS som er:Rudsletta 12 1351 Rud Telefon 67175252 Fax 67175253 Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Glastron Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Kan bekrefte at bygplast har denne løsningen med formstøpt tank som ligger i forkant av toalettet. Kjøpte dette for ca 1. år siden. Har fungert helt greit, og er et godt alternativ for oss som sliter med å prioritere plass til en større tank. Men vent med invisteringen til båtmessa i Lillestrøm. Da pleier bygplast å kjøre gode rabatter i samme tidsperioden. På min båt sitter forøvrig intaket ca 30 cm forran utløpet, uten at dette har skapt problemer. Lykke til. Ole Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Kan bekrefte at bygplast har denne løsningen med formstøpt tank som ligger i forkant av toalettet. Kjøpte dette for ca 1. år siden. Har fungert helt greit, og er et godt alternativ for oss som sliter med å prioritere plass til en større tank. Men vent med invisteringen til båtmessa i Lillestrøm. Da pleier bygplast å kjøre gode rabatter i samme tidsperioden. På min båt sitter forøvrig intaket ca 30 cm forran utløpet, uten at dette har skapt problemer. Lykke til. Ole Pris på dette da.... Koster det skjorten? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 I Kornelia er det ca 10 cm mellom utløp og inntak. Det er definitivt for lite. Etter en skikkelig "leveranse" må man vente en liten stund før man spyler. Har egentlig bare godtatt at det er sånn, men etter at denne tråden kom opp skal jeg begynne å irritere meg over det... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Skvulpen Svart 10.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 I Kornelia er det ca 10 cm mellom utløp og inntak. Det er definitivt for lite. Etter en skikkelig "leveranse" må man vente en liten stund før man spyler. Har egentlig bare godtatt at det er sånn, men etter at denne tråden kom opp skal jeg begynne å irritere meg over det... Og det har du meg å takke for! Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Pris på dette da.... Koster det skjorten?Når det gjelder pris på RM 69 Sealock toalett har jeg funnet pris i en katalog fra 2002.Her er toalettet oppført til kr 2195,- Septikktank m/trveiskran kostet da kr 3020,- Totalt skulle vel dette bli i overkant av kr 5000,- Som sagt er dette priser fra 2002 katalog, er derfor usikker på hva det koster nå. Vet ikke om det er flere som forhandler dette type toalett, i så fall kan det sikkert være lurt å høre etter priser forskjellige steder. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
fernanda Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Har en toalett med navn RM69 Sealock i båten. Her er septiktanken montert rundt toalettet slik at det dannes en kompakt enhet. ........ Hei, er du fornøyd med toalettet? Jeg skal bytte ut den gamle og har sett litt på RM 69 sin Sealock, hos meg skal den monteres under vannlinjen, og det er visst da denne er spesielt egnet. .........Er litt usikker på forhandler av denne toalettvarianten siden den satt montert i båten da jeg kjøpte den, men mener at Byggplast båtutstyr AS har den. Du får også kjøpt den hos maritim i Arendal. Du finner linken her http://www.maritim.no Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
fernanda Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Sakset fra Maritim sine sider..... RM 69 TOALETT SEALOCK STD. BOLLE Art.nummer: 6005-50 Pris: 1452,- fant ikke tanken ifarta..... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
GOE Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Hei, er du fornøyd med toalettet? Jeg skal bytte ut den gamle og har sett litt på RM 69 sin Sealock, hos meg skal den monteres under vannlinjen, og det er visst da denne er spesielt egnet. Du får også kjøpt den hos maritim i Arendal. Du finner linken her http://www.maritim.no Ja jeg er fornøyd med toalettet, enkelt i bruk da du kun benytter 1 pumpe til alle funksjoner.Når man har begrenset med plass til septikktank er dette en grei løsning. Likeledes er det kjekt å kunne ta ut septikktanken for rengjøring om høsten. Ulempen er jo selvsagt at volumet er lite og dette medfører hyppige tømminger. Når det gjelder montering under vannlinjen ser jeg at de anbefaler dette toalettet, men jeg har ingen erfaring med dette da det i vår båt er montert over vannlinjen. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Glastron Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Pris på dette da.... Koster det skjorten?Heisan.Ser ut til at du allerede har fått mange tips ang. pris. Husker ikke i farta nøyaktig hva jeg betalte, men tror jeg fikk 20 % i forbindelse med båtmessa. Kunne da ikke finne rimligere alternativ i oslo området. Ole Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Vel, da ble det slik i 655-en ... Borra 2 hull i hjertebarnet i dag Føltes som hakket før infarkt da borret gikk gjennom skroget, puls 120, blodtrykk 180 over 100 ... Trangt i "dorommet", måtte finjustere for å plassere hullene (med etterpåfølgende sikkerhetsventiler) slik at de kan nås når toalettet blir plassert. Fikk 40 cm mellom inntak av fresh / utspyl av gørr. Håper det holder Bare vel 2 måneder til sjøsetting (påske)! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.