Jump to content

Bytte av gammel powertrim pumpe på DP290 til hva?


fredriksen

Recommended Posts

Jeg har en AQAD41A med DP290 modell 1989. Jeg har nye tiltsylindre (2010) og sist sommer så ség trimmen sakte ned under fart :headbang: . Regner med at det er ventil(-ene) på den hydrauliske pumpa som lekker. Jeg har lest i en annen tråd her om en som lagde nye pakninger til ventilene, men det var på en nyere type pumpe enn den jeg har. Min pumpe er den runde helt svarte (og ikke den nyere med lyst plastikk oljereservoar under).

 

Får man kjøpt nye ventiler eller er det bare å bytte hele pumpa? Ny pumpe koster ca 8.200 svenske hos Drevia, mens det ser ut for at man kan få denne vesentlig rimeligere fra USA. Imidlertid har Drevia følgende salgstekst:

"Komplett pumpsats inkl rör, ledningar och anslutningar. Ersätter även den äldre, svarta cylindriska hydraulpumpen."

Jeg undres derfor på om det er mer som er nødvendig å bytte ved endring fra gammel til nyere versjon? Min nåværende har en jordningskabel og to +kabler (for opp/ned). Hvordan er det på den nyere?

 

Er det noen som har erfaring med bytte fra gammel modell til nyere?

 

Men initielt så kunne jeg tenke meg å kun bytte ventilene om det er mulig, da motor og reler virker helt OK og er nok ikke utslitt...

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg lagde nye pakninger, men dette var som du er inne på til den nye typen pumpe. Pakningene ble stanset ut av et "ark" med 2 eller 3 mm gummipakning kjøpt på Biltema. Dette virket så lenge vi hadde båten, men jeg fikk senere tilbakemelding fra ny eier om at drevet hadde begynt å sige igjen. Det kan således virke som om denne reperasjonen har begrenset levetid. Men samtidig er kostnadene og arbeidet med å bytte pakningene så pass beskjedne at det godt lar seg gjøre å bytte disse hver sesong om nødvendig.

 

Jeg synes også å huske at det var en som hadde en annonse på Markedet her på forumet som hadde planer om å få produsert disse pakningene i et større kvanta med tanke på salg.

 

Den gamle typen pumpe har jeg ikke noen erfaring med.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at ikke VP's reservedelsfilosofi har endret seg de siste årene, får du ikke deler til den gamle powertrim pumpen, men må kjøpe komplett pumpe. Jeg stusset forresten litt på den prisen du nevnte. Da jeg kjøpte ny pumpe for noen år siden kostet den ca. kr.4500 (Made in Hungary - original VP del!). Et alternativ er å levere pumpen inn til rep. på et verksted som reparerer hydraulisk utstyr. En del bilverksteder som har spesialisert seg på lastebiler og busser gjør ofte dette. Disse har tilgang til deler som vi glade amatører ikke får tak i. Du kan tross alt reparere eller overhale ganske mye for halvparten av den nyprisen du nevner. Jeg ser du er fra Trondheim, er det forresten ikke et firma som heter Cylinderservice som reparerer og overhaler alt mulig hydralikk utstyr der?

 

PS: Jeg tar for gitt at det ikke er noen lekkasjer fra systemet gjennom slangene eller koblingene til dine nesten nye trimsylindre. Med de små reservoarene som disse pumpene har skal det en uhyre liten lekkasje til før drevet siger.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Forøvrig så er det nok Brigg som er fra Trøndelag, jeg holder til i Akershus :yesnod:

 

kes: Den prisen du nevner ca 4.500 for noen (få?) år siden, virker jo fristende. Den lokale VP-leverandøren har enda høyere pris enn det Drevia tar... så det ligger nok noen marginer her en plass :cryin:

 

Jeg tror jeg vil forsøke å levere pumpa inn på et hydraulikkverksted da jeg i verste fall likevel må kjøpe en ny. Imidlertid er det jo fristende å ta den opp og se om det er mulig å lage nye gummipakninger om det er det som er der. En annen tanke er å se om det går an å bytte ventilene på inn/ut da jeg regner med at en av ventilene har hatt liten belastning. Men, jeg vet ikke om det lar seg gjøre å åpne pumpa på en pen måte... Uansett er det fristende..

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Forøvrig så er det nok Brigg som er fra Trøndelag, jeg holder til i Akershus :yesnod:

 

kes: Den prisen du nevner ca 4.500 for noen (få?) år siden, virker jo fristende. Den lokale VP-leverandøren har enda høyere pris enn det Drevia tar... så det ligger nok noen marginer her en plass :cryin:

 

Jeg tror jeg vil forsøke å levere pumpa inn på et hydraulikkverksted da jeg i verste fall likevel må kjøpe en ny. Imidlertid er det jo fristende å ta den opp og se om det er mulig å lage nye gummipakninger om det er det som er der. En annen tanke er å se om det går an å bytte ventilene på inn/ut da jeg regner med at en av ventilene har hatt liten belastning. Men, jeg vet ikke om det lar seg gjøre å åpne pumpa på en pen måte... Uansett er det fristende..

 

:-) steinar

 

Jeg må ha blingset da jeg så Trondheim. Jeg vet det er flere som har byttet ventilene og dermed fått pumpen tett igjen. Er pumpen kaputt likevel så koster det ikke så mye å prøve.......

Link to post
Share on other sites

Fint om du oppdaterer om du får reparert den gamle eller om du måtte kjøpe ny. Jeg har selv samme pumpe m samme problem. Hadde Pumpen i deler i fjor uten at det ble noe bedre. Dog skjønte jeg ikke helt hvilke pakninger noen refererer til. Har den gamle typen. Ønsker å bytte (helst til ny type) men usikker på om dette fører til noe mer endringer for å få det til å passe.

Link to post
Share on other sites

Da er vi to :headbang: Nå er jeg lei av å stadig måtte trimme. Spesielt er det slitsomt i mye sjø når båten plutselig graver seg ned fordi trimmen har sunket. I år skal det fikses. La inn en tråd vedrørende dette for noen uker siden uten at noen har hatt noen svar. Hvis jeg finner en løsning eller bestiller ny pumpe kan jeg holde deg oppdatert :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...