Jump to content

Rullestorseil, stramming av disse

baatsman

Recommended Posts

Har en Bavaria 44 Vision som vi kjøpte ifjor. Satte seil på denne torsdag. Synes inn og utrulling av rullestor på denne er tungt. Noen ganger spenntak med ben i cockpit-karmen for så dra som bare rakkern for å få seilene ut. Ved å bruke vinden hjelper denne til slik at det rutcher ut. Like tungt ved innrulling.

Bruker derfor winchehåndtak ofte

MEN i år har jeg heist seilene og taitet med genoawinchene. 50 wincher fra Selden. Og kjenner på seilet at det er stramt. Eget deksel som kan tas av for å gjøre en skjekk. Men hvor mye tåler seilet og strammes?

Hadde tenkt at et skikkelig stramt seil er lettere og rulle inn ut. Prøver og finne løsning på at dette skal bli enklere.

Seilet er "high-tech" fra Elvstrøm.

Forrige båt en Bav 42 cruiser, var det mye enklere med inn og ut rulling.

Samme med å sette seil.

Bruker ikke trimfunksjonen med storseilfallet. Setter det og etterstrammer litt utover.

Smørepunktene på svivler og andre smørepunkter blir gjordt.

Vi sees!

Går rulleforstaget helt lett uten seil?

Er masten satt opp helt rett eller er den mye krummet eller i bue?

Det holder at fallet er så stramt at det ikke følger med rundt når man ruller inn/ut. Man kan stramme mye på et polyesterseil før det ødelegges. Hvis fallet ikke følger med rundt når man ruller inn/ut så blir det ikke noe lettere å rulle om man tighter mere.

Jeg har selv en Bavaria 32 Cruiser med Selden rullestor. Rulles inn/ut for hånd. Må du bruke vinsj er det noe galt!

Sjekk at kick'en ikke spenner bommen ned. Samt at bommen skal slenge fritt til sidene.

Baugen skal opp i vinden. Så er det bare å rulle ut mens seilet blafrer.

Hvis seilet ikke blafrer men fylles med vind så blir det tungt å rulle både inn og ut.

Når seilet er ute, fester du bommen og justerer kick'en.

Sjekk at kick'en ikke spenner bommen ned. Samt at bommen skal slenge fritt til sidene.

Baugen skal opp i vinden. Så er det bare å rulle ut mens seilet blafrer.

Når seilet er ute, fester du bommen og justerer kick'en.

Ja, jeg er kjent med det. Samme prosedyre på 42 Cruiser jeg hadde. Begge har stående spiler, ikke spes bananbøy på masten. Tydelig er det "high-tech" seilene med stående spiler som er for tykt.

Holdt på med dette torsdag, vindstille. Men tungt som bare det. Ligger en 39 i havnen med samme utfordringen.

Strammet opp skikkelig med genoawinchene(50) for å sjekke om det hjalp. Men like fordømt tungt.

Vi sees!

Her er det bare en løsning Baatsman. Du må kjøpe nye Vision 46, med elektrisk vinsj. :giggle:

På min 40 hadde jeg et problem med at den wiren inne i masten hadde på en eller annen måte tvinnet seg slik at den stod i spenn. Rullet den x antall ganger motsatt vei uten seilet på. Etter det fungerte den ok igjen. ( Mye kan jo ha skjedd noen meter fra bakken gjennom den stormfulle vinteren på Hvaler vettu)

Redigert av Rastløs (see edit history)

Du kjøpte vel den småfete hos Lunde, hva sier de?

Har hatt rullestor på to tidligere båter, men ingen var så stor som din. Hos meg gikk det greit å trekke inn og ut for håndmakt, men det var ikke lettere enn at jeg kan forestille meg at et tykkere og større seil lett kan gi litt utfordringer.

De sier det skal gå fint med håndmakt, og stikker innom for å sjekke i april. Men her det mastt som er 3 m lengre en den andre og storseil som er 13 kvm større. Totalt 57 kvm.

Men tenkte at jeg fikser det selv. Men duken samt spilene er rimelig

"tjukke".

Vi sees!

Her er det bare en løsning Baatsman. Du må kjøpe nye Vision 46, med elektrisk vinsj. :giggle:

Viste brosjyre på den, men hun var uten miner :lol: . Akkurat nå er hun spent på når jeg skal bruke den "kakeboksen" oppe i masten til 35000,- :lol:

Ellers får du komme deg til Hvaler Rastløs, skal ha montert en ny VHF med håndsett ute og AIS.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Ser at jeg glemte å skrive en setning.... se om wiren inni masta er stram nok. Det skal visstnok være mulig å stramme den.

Takker

Ellers for jeg sjekke spiletykkelsen. Kan være de som spiller et puss.

Disse "high-tech" seilene er veldig slitesterke, men tykkere en std duk. Og når en i tilegg får inn spiler, da blir det trangt. For masten nå er vanvittig mye kraftigere en den som var på 42.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...