sailor85 Startet 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2012 Har lett endel på nett, men klarer ikke finne noe data om bensinforbruk på Mercruiser 4,3L V6 215hk fra 1998. Noen som kan hjelpe meg litt her? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Det spørs hvor langt fram du skyver spaken. Tipper du greier å få igjennom 60 l/t på stram wire, halvparten i cruise. Min Windy 9800 med to slike Vortec TBI 4,3 bruker jeg 60 tilsammen, cruiser da i 28kn@3200rpm. 4,5 tonn båt. Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Tror nok jeg klarer å få gjennom mer enn 60ltr i timen med spaken i askebegeret... Hvertfall hvis du spør visa-kortet mitt. Hadde vært artig å sett noe data ved forskjellige turtall =) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Det står side opp og side ned på merc sine sider Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hvis vi regner 230 g/hk-t, 215hk, tetthet: 0,75 kg/l så får jeg 65,933 l/t. Hvordan kjører du? Hvilket turtall kjører du mest på? Mye vannskikjøring? Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) Tror den bruker mer enn 230g pr hk. Er jo 4 kammers forgasser. Går som regel på 3000rpm / 29 knop. Men syns den fortsatt bruker mye. Eneste jeg klarte å finne på merc sine sider var nye motorer. Ikke noe data på en 14 år gammel bensin. Så forresten nå at den nye 220hk 4,3L bruker 59,8 ltr pr time. Men den har innsprøytning Redigert 5.Mars.2012 av sailor85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Din motor er vel en v6... Dette er de erfaringen jeg kan bidra med: 5 liter v8 merc forgasser 220 hk, WOT 4500 rpm 65 liter i timen, båt 1800 kg 21 fot 7,4 liter v8 merc forgasser 330 hk, WOT 4500 rpm 95 liter i timen, båt ca 2 tonn 23 fot Dette er forbruk som ble målt via forbruksmåler, samme type på begge båter. At din motor bruker mellom 60 og 65 på WOT tror jeg stemmer bra, i crusingfart bør forbruket ligge på 25-40 liter. Den første motoren jeg nevner her cruiset jeg på rundt 1,3-1,4 liter per n.mil, sistnevnte gikk på ca 1,8 liter per n.mil. Ikke akkurat svar på ditt spørsmål, men kanskje til rom for referanse. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Så forresten nå at den nye 220hk 4,3L bruker 59,8 ltr pr time. Men den har innsprøytning Det var ikke oppsiktvekkende pene tall, da jeg er ganske sikker på mine målinger på en 1999 model v8 merc på 5 liter slagvolum, forgassermotor på 220 hk, denne brukte maks 65 liter ved 4500 rpm, 37-38 knop på en sea ray 215 ec. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Jeg har en 4,3 l efi i en draco 24. Og hadde i fjor et snitt forbruk på 15 l timen regnet ut i fra 50 t kjøring, kjører sjelden på fult. men ofte rundt 22 kn og en del 6-7 kn, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
sailor85 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Ser ut som 60 - 65 ltr pr time kan være riktig. Men sverger på at føles som SÅ mye mer. Kan jo selvsagt henge sammen med nesten 16kr pr liter, da... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Kan bare avlive noen myter med en gang: -Innenbordsmotorer bruker IKKE mere bensin enn utenbords, ofte mindre i tilsvarende båt fordi kraftoverskuddet er stort, de går med gunstigere belastning og turtall. -Forgassermotorer bruker ikke nødvendigvis mere enn innsprøytningsmotorer. Forgasseren fungerer "analogt", særlig TBI (EFI) er som oftest dårligere enn en riktig dyset og justert forgasser. MPI er gjerne snillere fordi de gir riktigere blanding ved lavt effektuttak (gjelder i bil og ved dorgefart og tomgang), samt at MPI motorene har rullekam og er snillere kammet med mere hester og har bedre regulering ved akselerasjon, bankesensor hjelper også, dagens motorer leveres forresten med katalysator og har nødvendigvis oksygensensor som muliggjør magring ved lav belastning. I cruise kan allikevel forgasseren gjøre det like bra og original ECU mapping er vanligvis ikke veldig nøyaktig. Innsprut har riktignok temp- og høydekompansering hvis du tar med båten på fjellet. -Det er båten som "bruker bensin" ikke motoren. - Det er ikke dyrt med motorbåt i norge Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Takk for gode svar =) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.