Jump to content

Forbruksdata Mercruiser 4,3L?


sailor85

Recommended Posts

Tror den bruker mer enn 230g pr hk. Er jo 4 kammers forgasser. Går som regel på 3000rpm / 29 knop. Men syns den fortsatt bruker mye. Eneste jeg klarte å finne på merc sine sider var nye motorer. Ikke noe data på en 14 år gammel bensin.

 

Så forresten nå at den nye 220hk 4,3L bruker 59,8 ltr pr time. Men den har innsprøytning

Redigert av sailor85 (see edit history)
Link to post

Din motor er vel en v6...

 

Dette er de erfaringen jeg kan bidra med:

 

5 liter v8 merc forgasser 220 hk, WOT 4500 rpm 65 liter i timen, båt 1800 kg 21 fot

 

7,4 liter v8 merc forgasser 330 hk, WOT 4500 rpm 95 liter i timen, båt ca 2 tonn 23 fot

 

Dette er forbruk som ble målt via forbruksmåler, samme type på begge båter.

 

At din motor bruker mellom 60 og 65 på WOT tror jeg stemmer bra, i crusingfart bør forbruket ligge på 25-40 liter.

 

Den første motoren jeg nevner her cruiset jeg på rundt 1,3-1,4 liter per n.mil, sistnevnte gikk på ca 1,8 liter per n.mil.

 

Ikke akkurat svar på ditt spørsmål, men kanskje til rom for referanse.

Link to post

Så forresten nå at den nye 220hk 4,3L bruker 59,8 ltr pr time. Men den har innsprøytning

 

Det var ikke oppsiktvekkende pene tall, da jeg er ganske sikker på mine målinger på en 1999 model v8 merc på 5 liter slagvolum, forgassermotor på 220 hk, denne brukte maks 65 liter ved 4500 rpm, 37-38 knop på en sea ray 215 ec.

Link to post

Kan bare avlive noen myter med en gang:

-Innenbordsmotorer bruker IKKE mere bensin enn utenbords, ofte mindre i tilsvarende båt fordi kraftoverskuddet er stort, de går med gunstigere belastning og turtall.

-Forgassermotorer bruker ikke nødvendigvis mere enn innsprøytningsmotorer. Forgasseren fungerer "analogt", særlig TBI (EFI) er som oftest dårligere enn en riktig dyset og justert forgasser. MPI er gjerne snillere fordi de gir riktigere blanding ved lavt effektuttak (gjelder i bil og ved dorgefart og tomgang), samt at MPI motorene har rullekam og er snillere kammet med mere hester og har bedre regulering ved akselerasjon, bankesensor hjelper også, dagens motorer leveres forresten med katalysator og har nødvendigvis oksygensensor som muliggjør magring ved lav belastning. I cruise kan allikevel forgasseren gjøre det like bra og original ECU mapping er vanligvis ikke veldig nøyaktig. Innsprut har riktignok temp- og høydekompansering hvis du tar med båten på fjellet.

-Det er båten som "bruker bensin" ikke motoren.

- Det er ikke dyrt med motorbåt i norge :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...